یادداشت/ غلامرضا بنی‌اسدی

روزِ حمل و نقل؛ جاده به مثابه جبهه

راه و راهداری به‌عنوان شاخص و بسترِ توسعه در کنارِ حمل و نقل، نه فقط یک صنعت پیشرو و پیشران که یک ابرصنعت راهبردی است. فقط اقتصاد و معیشت را تمشیت نمی‌کند که تمام ساحت‌های زندگی از توسعه تا تعمیق امنیت را در برمی‌گیرد.
کد خبر: ۵۶۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷ - 18December 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ «غلامرضا بنی‌اسدی» پیشکسوت دفاع مقدس و روزنامه‌نگار؛ روزهای جریان‌ساز، نه فقط در تقویم‌ها که در خاطره‌ها نیز می‌مانند و از این میان راه به تاریخ‌باز می‌کنند. مثل روز ۲۶ آذر که چنین شد. در تاریخ ماند تا از تاریخ‌سازی بگوید به نام جهاد تمام قامت صنعت حمل و نقل در پی تحریر انفاس امام روح الله که به جاده‌ها جانی دوباره داد.

یادمان هست سال ۱۳۶۲ را. یادمان هست روزهای جنگ را. یادمان هست کمبود کالا در شهرها را. یادمان هست تلاش تمام ساحتی مسئولان برای تامین کالا را. یادمان هست در زیر بمباران هواپیماهی عراقی، کشتی‌های کالا به بنادر ما رسیده بود اما راه انگار سنگ داشت و امکان تخلیه کالاها نبود. انباشت امکانات هم لقمه چرب بود برای بمب‌افکن‌های دشمن. در شرایطی چنین، امام خمینی با فرمانی تاریخی، جاده را هموار کرد و مردم را به یاری خواند. آن وقت بود که کامیون‌ها و تریلی‌های بسیاری، جاده را پر کردند تا دل مردم خالی نشود. با این کار مشکل تجمع کالاهای وارداتی و نوبت‌های طولانی تخلیه کشتی‌ها در بندرهای ایران حل شد و از سوی دیگر با وارد شدن کالاها به شهرها هم شرایط برای مردم بهتر شد.

آن روز در تاریخ ماند و به سند تاریخ‌سازی هم مفتخر شد. در سال ۱۳۶۷، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل و نقل، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور ، این روز به‌عنوان روز حمل و نقل و رانندگان در تقویم ثبت شد. یعنی یک فرصت تازه ایجاد شد تا با ظرفیت‌های ملی بیشتر آشنا شویم و قشری موثر و کاری راهبردی، بیشتر برای جامعه تعریف شود.

در این روز به این مهم توجه می‌کنیم که راه و راهداری به‌عنوان شاخص و بسترِ توسعه در کنارِ حمل و نقل، نه فقط یک صنعت پیشرو و پیشران که یک ابرصنعت راهبردی است. فقط اقتصاد و معیشت را تمشیت نمی‌کند که تمام ساحت‌های زندگی از توسعه تا تعمیق امنیت را در برمی‌گیرد.

جبهه‌ای چنین گسترده را باید به نگاهی در خور دید و به تکریمی شایسته، تقدیر کرد. قطعا باید تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشوری به این موضوع توجه داشته باشند. برای توسعه این ظرفیت بکوشند و کوشندگان در این میدان را به تکریم ببینند. حق هم همین است چه آنان در جایگاه مجاهدان پیشرفت و به‌عنوان پیشران توسعه و آبادانی وطن باید به حق خود برسند. آنان به حق خود برسند ایران را به حق خود در برخورداری از ناوگانی توانمند و پویا خواهند رساند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار