دیپلمات پیشین کشورمان مطرح کرد؛

چرایی پیشروی باکو در درگیری با ارمنستان

سقائیان با بیان این که تمایلات غرب گرایانه پاشینیان و سکوت او دلیلی بر پیشروی باکو در اتفاقات میان ارمنستان و آذربایجان است، گفت: تمایلات غربگرایانه پاشینیان، حمایت آنکارا از آذربایجان و نفوذ رژیم صهیونیستی موجب شد تا باکو به پیشروی خود ادامه دهد.
کد خبر: ۵۶۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ - 20December 2022

چرایی پیشروی باکو در درگیری با ارمنستان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید علی سقائیان» دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌وگویی درباره تحولات اخیر در مرز لاچین که نیرو‌های باکو با استناد به توافق آتش بس ۲۰۲۰ به این سمت رفته‌اند، اظهار داشت: به نظر می‌رسد پشت پرده معامله‌ای هم میان ارمنستان با روس‌ها انجام شده بود گرچه پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هم تمایلات غربگرایانه خود را پنهان نکرده است. حتی منتقدان پاشینیان نیز مقاله‌ای نوشته بودند که به ما خیانت شد و نمی‌بخشیم.   

وی تصریح کرد: در واقع سکوت پاشینیان خود دلیلی بر پیشروی باکو شده است، از طرف دیگر مسکو هم به دلیل درگیری با اوکراین نمی‌تواند نظارت کافی داشته باشد. در عین حال ترکیه نیز از آذربایجان حمایت می‌کند. نهایتا این که در پشت پرده توازن قوا به نفع باکو است.  

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین یادآور کرد: از زمانی که پاشینیان به عنوان نخست وزیر در ارمنستان روی کار آمد به نظر تلاش داشت تا به نوعی از مساله قره باغ رهایی یابد تا بتواند اقتصادش را نجات دهد. اقتصاد ارمنستان سخت شده، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و به همین دلیل پاشینیان به نوعی خواسته تا از این قصه رهایی پیدا کند.  

سقائیان افزود: ارمنستان با توجه به ضعفی که در جنگ ۴۴ روزه از خود نشان داد و از طرف دیگر سلاح‌های پیشرفته‌ای که در اختیار باکو قرار گرفت، علاوه بر این تمایلات غربگرایانه پاشینیان، حمایت آنکارا از آذربایجان و نفوذ رژیم صهیونیستی موجب شد تا باکو به پیشروی خود ادامه دهد.  

سفیر سابق ایران در ارمنستان درباره این که آیا همکاری‌های نظامی ایران و ارمنستان می‌تواند کمکی به حل مساله کند با توجه به این که بخشی از ارامنه از پاشینیان درخواست داشته اند که با ایران در این زمینه همکاری داشته باشد؟ گفت: ایران بعد از مانور نظامی که برگزار کرد، تاکنون ابتکار عمل دیگری نداشته است، مطبوعات و رسانه‌های عمومی باکو هم متاسفانه علیه ایران به شدت فعال هستند بنابراین ما بیش از این نمی‌توانیم اقدامی کنیم.  

وی همچنین اظهار کرد: بنابراین به هیچ وجه پاشینیان با توجه به نگاهی که در آمریکا وجود دارد، تمایل ندارد تا اختلافات میان ایران و آمریکا را به داخل ارمنستان بکشاند، حتی این اجازه را ندارد برای انجام مانور مشترک در استان سیونیک پیشنهاد دهد گرچه ما این آمادگی را برای همکاری داریم.  

این دیپلمات پیشین کشورمان در پایان تاکید کرد: در نتیجه توافق نانوشته‌ای که احتمالا میان پاشینیان (ارمنستان) و روسیه وجود دارد، به نفع باکو تمام می‌شود ضمن این که پاشینیان از این وضعیت نه جنگ و نه صلح خود را رها می‌کند.  

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار