مدیر قرارگاه تربیتی امین:

اثبات ولایت و نفی طاغوت دو امر مهم در مکتب حضرت زهرا (س) است

حجت­‌الاسلام بابایی گفت: اگر از همه شهیدان بپرسیم که شما سلوک خود را در چه میزانی تنظیم کرده‌­اید؟ یقینا انگشت­ اشاره آن‌ها به سمت مکتب حضرت فاطمه زهرا (س) نشانه خواهد رفت. در این مکتب شما یک سرباز، سردار و لشکر یک نفره­‌ای را مشاهده می­‌کنید که برای دو امر مهم اثبات ولایت و نفی طاغوت به تنهایی وارد کارزار سنگینی شده و بهای فروانی را هم پرداخت کرده است.
کد خبر: ۵۶۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶ - 22December 2022

اثبات ولایت و نفی طاغوت؛ دو امر مهم در مکتب حضرت زهرا(س) استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، مراسم وداع با پیکر شهید گمنام عملیات کربلای شش صبح امروز با حضور کارکنان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی و جمعی از خانواده­‌های شهیدان و ایثارگران در مرکز فرهنگی دفاع مقدس در مشهد برگزار شد.

در این مراسم حجت­‌الاسلام «عباس بابایی» مدیر قرارگاه تربیتی امین؛ با اشاره به آیات قرآن کریم اظهار داشت: اگر بر اساس آیه­‌های قرآن مجید بپذیریم که شهیدان زنده هستند امروز توفیقی نصیب این جمع شده است که میهمان شهید گمنام حاضر در جلسه باشند و نه میزبانش. شهیدان کسانی هستند که ارزنده‌ترین افراد در طول تاریخ بشریت هستند چراکه از همه هستی، آرزو و عناوینی که داشتند؛ گذشتند تا به این مقام بسیار بالا و ربوبی برسند.

حجت­‌الاسلام بابایی در ادامه صحبت خود تأکید کرد: اگر از همه شهدا، من جمله همین شهید گمنام حاضر در جلسه، بپرسیم که شما سلوک خود را در چه میزانی تنظیم کرده‌اید؟ یقینا انگشت­ آنها به سمت مکتب حضرت فاطمه زهرا(س) نشانه خواهد رفت. در این مکتب شما یک سرباز، سردار و لشکر یک نفره­ا‌ی را مشاهده می‌­کنید که برای دو امر مهم اثبات ولایت و نفی طاغوت به تنهایی وارد کارزار سنگینی شده و بهای فروانی را هم پرداخت کرده است.

وی بیان این مطلب که حضرت زهرا(س) بر گردن عالَم بشریت، عالم اسلام و حتی عالم تشیع چنان حقی ایجاد کرده که این حق استیفا نمی‌­شود مگر آنکه انسان مثل شهدا در همان مسیر به درستی حرکت کند، یادآور شد: حضرت زهرا(س) به عنوان یک سرباز در جریان ولایت امیرالمومنین؛ علی(ع) پنج مرحله را طی کردند. اگر چنانچه در احوالات شهیدان نیز مطالعه­‌ای داشته باشیم؛ می­‌بینیم آنها نیز عینا همین پنج مرحله را طی و آن را تکرار کرده­‌اند. هر کجا که عده ای در این پنج مرحله کم آورده و یا دچار تردید، پشیمانی و خطا شدند، سقوط کرده‌­اند.

مدیر قرارگاه تربیتی امین نخستین مرحله در مکتب فاطمی را ولی­‌شناسی عنوان کرد و افزود: زمانی که حضرت زهرا(س) ولی زمان خود را شناختند در آن زمان این شناخت کار سختی نبود، چراکه بارها پیامبر(ص) به جایگاه حضرت علی(ع) در زمان حیات خود اشاره کرده بودند؛ اما برای برخی پذیرش این مطلب راحت نبود به طوری که یا در این مسئله تردید داشتند یا در دشمنی تام و تمام با آن حضرت به سر می­‌بردند. وقتی که چنین شد و هرکس ولی زمان خود را نشناخت علی‌­القاعده پشت سر او نیز حرکت نخواهد کرد.

وی با بیان اگر پیش از  دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئله ولی­‌شناسی برای عده ای سخت بود؛ در دوران بعد از انقلاب چنین مسئله‌ای برای کسی نباید سخت باشد، یادآور شد: مسئله ولی‌­شناسی و پیروی از دستورات ولی زمان بارها در وصایای شهدا بر رویش تاکید شده است. شخصیتی مانند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قریب به 40 سال در بیابان­ها دوید تا ولی زمان خود را به دیگران بشناساند. متاسفانه در ماه‌های اخیر به خاطر کم‌کاری برخی افراد مسئول و همچنین هجمه رسانه‌ای طرف مقابل به جایی رسیده‌ایم که بایستی به سراغ اقشار مختلف مردم برویم و ولی زمان خود را به آنها بشناسانیم.

حجت‌­الاسلام بابایی با اشاره به آیه 169 سوره آل‌عمران گفت: زنده بودن شهدا دارای دو بار معنایی است؛ معنای اول این است که آنها پیرامون خویش را ادراک می‌کنند یعنی هم می‌بینند و هم می­‌شنوند. آنها برای ادراک در محیط خویش تاثیرگذار هستند و دستشان باز است. کارهایی انجام می دهند که کارستان و تعجب‌برانگیز است. به عنوان مثال گاهی در سفرهای تبلیغی می‌بینیم در روستایی که روی هم رفته 10 خانوار بیشتر سکونت ندارد؛ 2 شهید تقدیم اسلام کرده است. با دیدن این صحنه­‌ها انسان با خود می­‌اندیشد که چهل سال قبل سخن امام خمینی(ره) چطور به این شهدا رسیده و آنها احساس تکلیف کرده و در نهایت به شهادت رسیده­‌اند؟!

وی در ادامه با اشاره به اینکه مرحله دوم بحث ولایت در مکتب حضرت فاطمه(س)؛ تبعیت از ولایت است، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در تبعیت از امام زمان خود؛ حضرت امیرالمومنین(ع) طبق نگاه آن امام کار خود را پیش می بردند ولو اینکه هر اتفاقی رخ دهد. ولی­‌پذیری وقتی که در تاریخ جاری شد، می رسد به زمان معاصر ما. نورالدین عافی راوی کتاب «نورالدین؛ پسر ایران» در کتابش روایت می­‌کند: «ما کسانی بودیم که نه امام زمان(عج­‌الله) را دیدیم و نه حتی نایبش را. فقط صدای امام خمینی(ره) را شنیدیم که فرمود؛ هرکس توان جنگیدن دارد؛ جبهه‌­ها را خالی نگذراد».

مدیر قرارگاه تربیتی امین در ادامه گفت: جالب است بدانید که مشابه چنین ماجرایی در مشهد نیز رخ داده است. مادر برادران شهید خوش­‌قلب طوسی نقل می­‌کند: «امام خمینی(ره) از طریق رسانه خطاب به مردم امر کردند که جبهه‌ها پر شود. پس از این سخن امام راحل دیدم فرزند شهیدم، جواد، درب اتاق را محکم بست و خود را آماده کرد. پرسیدم: عازم کجایی؟ آن شهید جواب داد: امام امر به پر کردن جبهه ها کرده‌اند و من هم عازم جبهه خواهم بود.»

وی با بیان این مطلب که دغدغه شهدا همواره بر این بوده که سخن نایب امام عصرشان بر زمین نماند، تاکید کرد: متاسفانه و بدون تعارف امثال ما در دوران فعلی از سخنان ولی­‌فقیه­‌مان فاصله گرفته­‌ایم. هرکسی که رابطه خود را با ولی زمانش درست کرد، انسانی تاریخ‌­ساز و تمدن‌­ساز خواهد بود. به طور مثال رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهیدی چون سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمودند: «این شهید مسیر تاریخ را تغییر داده است».

حجت‌­الاسلام بابایی مرحله سوم بحث ولایت در مکتب فاطمی را ولی­‌دفاعی دانست و افزود: در این عرصه و در بحث دفاع از ولایت فرد بایستی هزینه بدهد مثل جان، زندگی، جوانی، فرزند و حتی آبرو. حضرت زهرا(س) شب‌­ها به در خانه انصار می‌­رفتند و از آبروی خود برای امام زمان خود مایه می­‌گذاشت اما متاسفانه انصار جواب درستی به آن حضرت نمی‌دادند.

 وی با اشاره به این نکته که برخی از شهدای در دوران دفاع مقدس برای رفتن به جبهه پول نداشتند و برای اینکه بتوانند به جبهه بروند پول قرض می­‌کردند، یادآور شد: این مناصب و صندلی‌هایی که در دست ما ست مبارک هستند چراکه با خون شهدا به ما رسیده است. منتهی اگر خدای ناکرده خیانت و کم کاری کنیم؛ ممکن است عقوبت آن را در همین دنیا ببینیم و کار به آخرت و آن دنیا نرسد. نورالدین عافی در کتابش نقل می‌کند: «وقتی که یکی از دوستان ما به شهادت رسید در پی یافتن خانواده‌­اش بودیم تا خبر شهادتش را به آنها بدهیم تا اینکه متوجه شدیم خانواده آن شهید ساکن حلبی‌­آباد تبریز است. وقتی که وارد خانه این شهید شدیم؛ دیدیم که یک مادر پیر از کار افتاده دارد. این شهید در حالی به شهادت رسید که آن فرزند عصای دست مادرش بود.» با خود فکر کنیم چطور چنین مادرهایی زنده می­‌مانند و یا می­‌توانند زندگی کنند؟

مدیر قرارگاه تربیتی امین با اشاره به اینکه در جریان ناآرامی‌­های اخیر در کشور رسانه‌­های معاند بالغ بر 40 هزار دروغ به نظام جمهوری اسلامی بستند، تاکید کرد: از این تعداد بین 80 تا 90 درصد آن دروغ­‌ها درباره شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. اما در این بین متاسفانه آن دفاعی که باید از جایگاه ولایت فقیه توسط امثال ما انجام می‌­شد، انجام نگرفت. سپهبد شهید سلیمانی در کتاب خودنوشتش، «از چیزی نمی‌ترسیدم»، نقل کرده است: در  روزهای نخست پیروزی انقلاب در یکی از میادین اصلی کرمان، عده‌ای جمع شده بودند و بر علیه امام خمینی(ره) بنا بر شعار دادن کرده بودند. وقتی که خبر به این شهید والامقام رسید پا به برهنه به سمت آن میدان دوید تا از ولایت فقیه دفاع کند. همچنین وقتی که پس از سال­ها پیکر شهید مدافع حرم؛ محمدامین کریمیان از منطقه خان­طومان در سوریه تفحص و پیدا شد؛ وصیت نامه اش را که قرائت کردند در آنجا نوشته بود: «من راضی نیستم کسی که ولایت‌ فقیه را قبول ندارد به زیر پیکرم بیاید.»

وی با بیان اینکه مرحله چهارم بحث ولایت در مکتب فاطمی؛ ولی­‌ترویجی است، اظهار داشت: پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) عده­‌ای بودند که تا مرحله سوم خوب حضور پیدا می‌کردند، به طوری که روزی چهار الی پنج نفر در محل قرار حضرت زهرا (س) برای دفاع از ولایت حاضر می­‌شدند اما متاسفانه این گروه زبان ترویج نداشتند. بر همین اساس؛ حضرت زهرا(س) در جمع دشمنانش در مسجد حضور یافت و خطبه فدکیه را ایراد نمود. بنا به تعبیر برخی از بزرگان دینی؛ این خطبه مادر نهج­‌البلاغه است.

حجت­‌الاسلام بابایی همچنین ابراز کرد: یکی از مهمترین و قوی ترین اسنادی که می تواند در بحث ترویج دفاع مقدس کمک کند، وصایای شهدا ست. برای مثال سپهبد شهید سلیمانی در یکی از صحبت­های خود سه بار با یاد کردن قسم جلاله مهم­ترین راه عاقبت ­به خیری را، رابطه فرد با ولی خود دانسته و می­‌فرماید: «والله والله والله از مهم‌ترین شئون عاقبت ­به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد. در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه این است».

وی در انتهای صحبت خود مرحله پنجم و آخر بحث ولایت در مکتب فاطمی را ولایتمداری دانست و افزود: حضرت زهرا(س) هیچ­گاه جزئی­‌ترین کارها در بحث ولایت را با امام زمان خود هماهنگ نکردند چراکه تمام کارهای آن حضرت در مدار منظومه فکری امام علی(ع) قرار داشت. این مرحله یکی از بالاترین مراحل در بحث ولایت فاطمی است. در دوران بعد از انقلاب ولایتمداری در بحث تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نمود بارزتری در ایران داشت چراکه امام خمینی(ره) برای این کار دستوری صادر نکرده بودند اما بعدا به این کار تعبیر «انقلاب دوم» را اطلاق کردند.

مدیر قرارگاه تربیتی امین یادآور شد: در سال‌های اخیر هم در شهر مشهد و هم در سایر شهرهای ایران نیروهای مدافع حرم در روزهای نخست مخفیانه به سوریه اعزام می‌شدند و دستوری هم از رهبر معظم انقلاب  اسلامی در این باره نداشتند اما ایشان بعدها در وصف شهدای مدافع حرم فرمودند: «بنده گمانم این است که شهدای مدافع حرم؛ اجر دو شهید را دارند و طبق نقل برخی از روایات بر روی شانه­‌های سایر شهدا حرکت می‌کنند.» ولایتمداری یعنی اینکه طوری عمل کنیم و نگذاریم که کار به حرف زدن امام زمان(عج) یا نایبش درباره وقوع مشکلی برسد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار