دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش شهید «فرومندی» در تثبیت پیروز‌های عملیات کربلای ۵

شهید «محمد فرومندی» در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۶۵ به خط مقدم رفت تا به همراه رزمندگان حلقه‌ی محاصره را بشکند که بر اثر اصابت ترکش به شدت مجروح شد و به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۶۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۰ - 05February 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار شهید «محمد فرومندی» از فرماندهانی بود که در عملیات کربلای ۴ و همراه با رزمندگان لشکر ۵ نصر شاهد صحنه‌های بی بدیل رشادت و حماسه رزمندگان بود.

شهید محمد فرومندی در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۶۵ وقتی به خط مقدم رفت تا به همراه رزمندگان حلقه‌ی محاصره را بشکند، بر اثر اصابت ترکش به شدت مجروح شد. او را سوار قایق کردند تا به عقب برسانند. محمد بین راه به همراهانش وصیت کرد، شهادتین را گفت و در حال ذکر یا زهرا (س) به شهادت رسید.

شهادت با ذکر یا زهرا (س) / با خون به کربلا می‌روم

با خونم به کربلا می‌روم

او انسانى چند بعدى بود. در بعد فرماندهى از همه ابعاد بهتر بود. در بعد عبادى و آگاهى ‏هاى سیاسى و طراحى نقشه ‏هاى جنگى سرآمد بود. فرمانده بى‏ نظیرى بود که رعایت همه مسائل را می‌کرد. قبل از شهادتش در سخنرانى که در محل استقرار لشکر ۵ نصر داشت، گفت: «اگر پاهایم قطع شود با دستهایم و اگر دستهایم قطع شود با خونم به کربلا خواهم رفت.»

او کسى بود که باعث تثبیت پیروزى عملیّات کربلاى ۵ شد و پس از تلاش و کوشش فراوان - در حالى که بدنى متلاشى شده داشت - به شهادت رسید و بنا به وصیّتش در مزار شهداى سبزوار به خاک سپرده شد.

شهادت با ذکر یا زهرا (س) / با خون به کربلا می‌روم

آماده برای شهادت

یکی از همرزمانش روایت کرده است: برای کنترل خط، به منطقه‌ی عملیاتی رفته بودم. گرد و خاک، فضا را پر کرده بود. زمین شن‌زار بود و دود و آتش، چنان فضای «شلمچه» را در برگرفته بود که از چهره‌ی رزمندگان فقط چشم‌ها و دندان‌هایشان دیده می‌شد. در آن لحظات آقای «فرومندی» را دیدم. با چهره‌ای بسیار بشاش، تمیز و نورانی. خندیدم و گفتم: «آقا محمد! مگر در خط مقدم حمام هست؟» لبخندی زد. همدیگر را در آغوش گرفتیم؛ و صورت هم را بوسیدیم و محمد رفت تا به بچه‌های خط بپیوندد و من به محل مأموریت برگشتم. به مقر که رسیدم، خبر شهادت محمد را به من دادند. آن جا بود که دانستم آن چهره‌ی نورانی و بشاش، زمینه‌ی سفری آسمانی‌اش بوده است.

شهادت با ذکر یا زهرا (س) / با خون به کربلا می‌روم

اطلاعاتی بیشتر درباره شهید

شهید فرومندی متولد خرداد سال ۱۳۳۶ در اسفراین بود. تا نوجوانی ضمن تحصیل همراه پدرش به کار کشاورزی و دامداری مشغول بود و بخشی از ایام سال را به کارگری می‌پرداخت. به خاطر گرایشات ضد شاهنشاهی مبارزات انقلابی را در جوانی آغاز کرد. در سال ۱۳۶۰ عضو سپاه پاسداران شد و در اولین ماموریت به کردستان رفت. در زمان مسوولیت کادر سپاه هنگام آموزش، بمب دستسازی در دستش منفجر و منجر به قطع انگشت سبابه‌اش شد. در کلیه‌ی عملیات‌های لشکر ۵ نصر شرکت کرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به عملیات خیبر، بدر، والفجر ۳، والفجر ۸، کربلای ۱، کربلای ۴ و کربلای ۵ اشاره کرد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار