فرماندار مشهد:

گفتمان انقلاب اسلامی در مشهدالرضا جریان دارد

«داوری» گفت: مشهد ظرفیت‌های خوبی در طول تاریخ دا‌شته که باعث شده گفتمان انقلاب اسلامی در این شهر جریان داشته باشد.
کد خبر: ۵۶۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶ - 31December 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیین روز ملی مشهد یادبود شهدای مشهدالرضا در دهم دی ۱۳۵۷ با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهری امروز در مشهد برگزار شد.

«محسن داوری» فرماندار مشهد در این مراسم اظهارداشت: هر شهر و آبادی یک فلسفه وجودی دارد و مشهد به محل شهادت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) اشاره دارد.

وی افزود: در طول تاریخ نیز مردم انقلابی و متدین شهر مشهد، غیرت خود را در مسیر ولایت و انقلابی بودن نشان دادند.

فرماندار مشهد با اشاره به گفتمان‌سازی اسلام و مسیر ولایت ادامه داد: قیام مسجد گوهرشاد جلوه دیگری از تدین و غیرت مردم این شهر را هویدا می‌کند.

عضو شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی به تصمیم این شورا برای انتخاب روز دهم دی به عنوان روز ملی مشهد اشاره کرد و گفت: پیگیری تصویب این روز در تقویم ملی کشورمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انجام است.

داوری خاطرنشان کرد: اگر دشمن با این گفتمان اسلامی و دینی مردم مقابله می‌کند به دلیل نفوذ پیرامونی جمهوری اسلامی ایران است که نشان می‌دهد خون شهدا و مردمی که مقاومت نشان دادند به چه جایگاهی رسیده است.

وی یادآور شد: امروز به عنوان روز ملی مشهد نام‌گذاری شد تا گفتمان انقلاب اسلامی در همه جوانب معرفی شود و این جهان‌شهر، مقدمه ظهور را زمینه‌سازی کند و افتخار می‌کنیم که در زمانی زندگی می‌کنیم که رهبر آن، مرجعی عالم و جامع‌الشرایط بر اساس گفتمان امام خمینی (ره) هستند و ما برای رساندن پرچم این انقلاب به دست امام غایب در مسیر هستیم؛ بر همین اساس باید شهر مشهد را ضمن تقویت، مدیریت کنیم تا همچون گذشته در مسیر ولایتمداری قرار گیرد.

در این مراسم از مجموعه پنج جلدی «روایت کوچه» مجموعه‌نگاری شهر مشهد و فراخوان طراحی یادمان میدان ۱۰ دی رونمایی شد.

بر اساس تصویب اعضای شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی روز دهم دی به عنوان روز ملی مشهد انتخاب شده است.

روز نهم دی ۱۳۵۷ به مناسبت گرامیداشت قیام نهم دی ۱۳۵۶ شهر قم، مراسم یادبودی در مشهد برپا بود. بعد از اتمام مراسم، مردم به سوی استانداری خراسان حرکت کرده و در آن محل تجمع کردند که تانک‌های ارتش برای مقابله با آنان وارد عمل شدند و درگیری بین مردم و ارتشی‌ها شدت گرفت و حوادث خونباری در تاریخ انقلاب اسلامی رقم خورد که از آن به عنوان یکی از مهمترین تحولات اجتماعی مشهد نام برده شده است.

در پی وقایع نهم دی ۱۳۵۷ از صبح یکشنبه ۱۰ دی، شهر مشهد شاهد یورش ماموران شاه به مردم و کشتار بی‌سابقه آنان شد و تانک‌های ارتش در خیابان‌ها جولان دادند و از هر گوشه شهر صدای رگبار گلوله به گوش می رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها