جان فدا/ کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

پیروزی‌های محور مقاومت مدیون رشادت‌های حاج قاسم است/ اتحاد جهان اسلام با استقلال به دست می‌آید

رویوران با تاکید بر اینکه پیروزی‌های محور مقاومت مدیون رشادت‌های حاج قاسم است، گفت: نیروی قدس تا امروز به اشغال لبنان پایان می‌دهد، در بوسنی قتل عام مسلمانان را متوقف کرد، در عراق و افغانستان در نهایت موجب عقب نشینی آمریکا شده است.
کد خبر: ۵۶۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۷ - 04January 2023

محور مقاومت بر اساس پذیرش ایدئولوژیک انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته استحسین رویوران کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران با نظام‌های سیاسی دنیا تفاوتی دارد که شاید یکی از محصولات آن همین بحث نیرو‌های سپاه قدس است. تمامی نظام‌های دنیا بر پایه دولت-ملت شکل گرفته است و تمامی مقررات بین‌المللی هم بر این اساس شکل گرفته است.

رویوران افزود: اما بر خلاف سایر نظام‌های جهانی، نظام جمهوری اسلامی بر اساس ماهیت اسلامی آن بر دو پایه دولت-ملت و امت اسلامی یا امت-دولت است. این امت-دولت که در قانون اساسی ما به گونه‌ای به آن اشاره شده است یک سری تکالیفی دارد که مهمترین تکلیف آن دفاع از امت برای از بین بردن زورگویی‌ها و سلطه طلبی‌ها و رسیدن به ایده آل‌ها که همان استقلال طلبی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اهمیت استقلال جهان اسلام، ادامه داد: تا زمانی که جهان اسلام استقلال پیدا نکند، اتحاد جهان اسلام صورت نمی‌گیرد. بر این اساس حاج قاسم سلیمانی بنابر یک تعریفی به عنوان مهمترین نهاد امتی نظام اگرچه در داخل هیچ تعریف و برنامه‌ای ندارد، ولی ماموریت‌های آن در خارج از کشور تعریف شده است. در واقع این نیرو از مردم در لبنان، سوریه، عراق، بوسنی، یمن و افغانستان تا امروز دفاع و پشتیبانی کرده است.

وی پیرامون عملکرد و کارکرد نیروی قدس خاطرنشان کرد: این ویژگی که حاج قاسم ایجاد کرده یک بخشی از آن فردی و بخشی دیگر سازمانی است. این سازمان بود که کار‌هایی تحت فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی ایفای نقش کرده است. در نهایت می‌بینیم که این نیرو به اشغال لبنان پایان می‌دهد، در بوسنی قتل عام مسلمانان را متوقف کرد، در عراق و افغانستان در نهایت موجب عقب نشینی آمریکا شده است.

رویوران با اشاره به نقش و تاثیر سپاه قدس در سوریه، اضافه کرد: نیروی قدس سپاه در نهایت در سوریه به حضور تروریست‌های تکفیری داعش پایان داد و حضور سرزمینی نیرو‌های تکفیری از بین رفت. زیرا دولت داعش مدعی بود که زمین را در سوریه در اختیار دارد، ولی الان در زیر زمین هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: الان انتفاضه‌ای که در فلسطین شروع شده و «رژیم صهیونیستی» را دچار چالش جدی کرده است. بر همین اساس هم می‌بینیم که در راهبرد جدیدی هم که «تل‌آویو» برای سال ۲۰۲۳ اعلام کرده است نشان می‌دهد که این رژیم اشغالگر امروز تا چه میزان دچار چالش شده است.

وی با اشاره به دست‌آورد‌های نیروی قدس برای امت، عنوان کرد: تمامی این مسائل نشان می‌دهد که حضور سپاه قدس در سطح امت دست‌آورد‌های زیادی را برای ما تا امروز ایجاد کرده است. البته برای نظام مقدس جمهوری اسلامی هم محوری با عنوان «محور مقاومت» ایجاد کرده است که برای ما از یک طرف محور اتحاد ایجاد کرده و به محور نفوذی علیه طرف مقابل تبدیل شده است.

رویوران در پایان تصریح کرد: نکته جالب اینجاست که محور مقاومت بر اساس اشکالی که در دنیا همانند مزدوری است شکل نگرفته بلکه بر اساس ایدئولوژیک بوده و به شکل پذیرش ایدئولوژیک انقلاب اسلامی ایران است. این موضوع به نظر من یک سری تحولات جدی در سطح منطقه ایجاد کرده و ایران را به بزرگترین قطب محور مقاومت و قدرت منطقه‌ای تبدیل کرده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار