جان فدا/ همرزم شهید سلیمانی:

سردار سلیمانی با حضور در خط مقدم به رزمنده‌ها روحیه می‌داد

سردار «بهاریان» گفت: در منطقه حلب که در اوج جنگ با داعشی‌ها بودیم، دیدم که سردار هم حضور پیدا کرد و گفت که آمده‌ام تا سری به بچه‌ها بزنم، به تک تک رزمند‌ها دست داد و روحیه عجیبی برای بچه ها ایجاد شد، بعد از رفتن ایشان بچه‌ها به سرعت توانستند بر داعشیان مسلط شوند.
کد خبر: ۵۶۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲ - 03January 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، با توجه به فرارسیدن سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ضرورت ترویج فرهنگ مکتب این شهید بزرگوار، سردار سرتیپ دوم پاسدار «ولی بهاریان» جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان و همرزم شهید سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، به بیان ویژگی‌‌های شهید سلیمانی و خاطراتی از سردار دل‌ها پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

سردار

دفاع‌پرس: نقاط قوت سردار سلیمانی از دیدگاه شما چه است؟

همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، شاید سردار سلیمانی چون کارهایش محرمانه بود خیلی شناخته شده نبود، اما این شهید در قبل از انقلاب، در دشمن شناسی یکه تاز بود، در زمان جبهه دفاع مقدس در مقابله با صدام و بعد از جبهه دفاع مقدس در جبهه دفاع از حرم در مقابله با داعش، آمریکا و اسرائیل نیز پیشگام بود.

شاید یکی از نقاط قوت این سردار این بود که زرق و برق دنیایی واقعا در او تاثیر نگذاشت و در همه عرصه‌ها حضور جدی داشت، مخصوصا در جاهایی که احساس می‌شد به کسی ظلم می‌شود. در هر نقطه‌ای و تنها مختص ایران نبود، اگر ظلمی می‌شد شخصا حضور و مداخله می‌کرد و خیلی خوب مدیریت می‌کرد و این یکی از ویژگی‌های خاص سردار سلیمانی بود که توانست بسیاری از کشورها را از دست داعش نجات دهد.

دفاع‌پرس: از ضرورت حضور سردار سلیمانی در جنگ با داعشی‌ها بگویید؟

بر روی داعش چندین سال کار شده بود و تا بن دندان مسلح و تمام نقشه‌های آنان بر علیه ایران بود و آمده بودند که در غرب آسیا کشورهایی مثل افغانستان، سوریه را کامل تسخیر و ایران را محاصره کنند. چون در محاسباتشان به این رسیده بودند که نزدیک شدن به ایران برای آنان محال است، مگر اینکه اطراف ایران را به طور کامل محاصره کنند‌.

بهترین جواب برای تعدادی هم که می‌گفتند با وجود مشکلاتی که داریم چطور است که به کشورهای دیگر رفتید. جواب رهبر معظم انقلاب اسلامی است که فرمودند اگر این جوان‌ها نبودند که در آن سوی مرزها با این گروه‌های خطرناک داعشی که جنایت‌ها و مشکلات فراوانی برای مسلمانان شیعه و سنی ایجاد کرده بودند نمی‌جنگیدند، ما باید در کرمانشاه و همدان با آنان درگیر می‌شدیم و واقعا این اتفاق می‌افتاد.

سردار

دفاع‌پرس: در خصوص مکتب سردار سلیمانی بفرمایید؟

سردار سلیمانی یک مکتب بود و مکتبش برگرفته از مکتب حضرت امام خمینی (ره) بود که آن هم به تبعیت از اسلام ناب محمدی (ص) و امام حسین (ع) و ائمه معصومین بود‌. واقعا هرجا ورود پیدا می‌کرد به عنوان یک راه و یک روش و مدرسه برای همگان بود. وقتی بین نیروها می‌آمد، همه روحیه می‌گرفتند و با تمام توان کار می‌کردند. حتی جانشان هم در این راه می‌دادند، چون خود فرمانده در همه عرصه‌ها حضور پیدا می‌کرد.

فردی بود که هم تدبیر و هم شجاعت داشت و در همه صحنه‌هایی که خودشان شخصا حضور داشتند اتفاقات عجیبی می‌افتاد و موفقیت‌های بالایی داشتند.

من ندیدم در طی مدتی که خدمت سردار بودم که برنامه ریزی‌ای داشته باشند و آن برنامه ریزی دچار مشکل شود.

یکی از خصوصیات بارز سردار این بود که ارادت خاصی به ائمه داشتند و هر جا گره به کارشان می‌افتاد؛ می‌گفت بروید مداح بیاورید.

سردار

دفاع‌پرس: یکی از خاطرات سردار که نشان از ارادتشان به ائمه معصومین دارد را تشریح کنید؟

در حلب سوریه که بنده هم حضور داشتم، دیدم که سردار برای گره‌گشایی کارها گفت که بروید مداح‌ها را بیاورید و روضه حضرت زهرا (س) را بخوانید و بارها می‌گفتند هر جا گره از کارمان گره بیفتد، اگر متوسل به فاطمه زهرا (س) شویم این گره باز می‌شود و این اتفاق هم می‌افتاد.

بارها این خاطره را از افراد مختلف شنیده‌ایم که در عملیات «والفجر ۸» قرار بوده که غواص‌ها از اروند عبور کنند و به دل دشمن بزنند و از قبل طراحی شده بود و پیش بینی کرده بودند که آن شب هوا صاف است. ولی وقتی می‌خواهند شروع به کار کنند باران شروع می‌شود و اروند به تلاطم می‌افتد و رزمندگانی که می‌خواستند از اروند عبور کنند، برمی‌گردند  که سردار آنان را جمع می‌کند و با بغض می‌گوید کاری که نباید می‌شد، شد. فقط تنها راهی که مانده این است که همه با هم جمع شویم و آب را به پهلوی شکسته حضرت زهرا قسم دهیم تا گره از مشکلاتمان باز شود.

دفاع‌پرس: نحوه برخورد فرماندهان سایر کشورها با سردار سلیمانی چگونه بود؟

سردار سلیمانی در بحث جبهه مقاومت طوری عمل کرده بود که با الگوگیری بسیج مردمی در ایران اسلامی، چندین کشور دور هم جمع شده بودند. بسیاری از فرماندهان هم نیز با الگوگیری از سردار سلیمانی به عنوان یک بسیجی عمل می‌کردند.

سردار

خاطرم هست در جلسه‌ای در حلب خدمت سردار رسیدم و فرماندهانی از چند کشور در آن بودند که ارادت خاصی به سردار داشتند. از رفتار فرماندهان عراقی تعجب کردم و گفتم خدایا شکرت روزی صدام به این فرماندهانش می‌نازید. ولی الان صدام به چه روزی افتاده؛ فردی به اسم حاج قاسم به چه درجه‌ای رسیده است که بسیاری از فرماندهان به وی تعظیم می‌کنند.

فرماندهان در خصوص تصمیم‌هایی که سردار می‌گرفت، حرفی نمی‌زدند چون برنامه ریزی و طرح ریزی مناسبی داشت.

دفاع‌پرس: سردار سلیمانی مرد میدان بود، با بیان خاطره‌ای این خصوصیت را تشریح کنید؟ 

یکی از خصوصیات سردار، مرد میدان بود. این را سید حسن نصرالله گفتند ولی من به عینه مشاهده کردم.

مستحضر هستید ما در سال ۱۳۹۵ در بدترین شرایط که حلب می‌خواست سقوط کند وارد سوریه شدیم و با وجود حضور استان‌های مختلف سردار به دلیل ارادت خاصی که به رزمندگان همدانی داشت این ماموریت را به ما داد و گفت من خاطرات بسیاری از بچه‌های همدان دارم و شجاعت آنان در عملیات رمضان در خاطرم است و هیچ وقت این خاطرات را فراموش نمی‌کنم و حالا می‌خواهم یک ماموریت ویژه به آنان دهم.

منطقه‌ای را به نام تنگه احد نامگذاری کرده بودند، یک فاصله ۶۰۰ متری که یک اتوبان به آن ختم می‌شد که اگر داعشی‌ها آنجا به هم ملحق می‌شدند قطعا سقوط حلب قطعی بود. 

در منطقه حضور پیدا کردیم در جلوی اتوبان خاکریزهایی زدیم و خودمان هم در پشت خاکریزها مستقر شدیم.

سردار

 خبر رسیده بود در چند روز آینده داعشی‌ها مجبورند محاصره را بشکنند به هم ملحق شوند و حلب را در اختیار بگیرند. این اتفاق هم ساعت ۷ صبح افتاد، گرچه چند بار در شب گذشته‌اش سعی کرده بودند ما را فریب دهند. ولی خدا کمک کرد و ما توانستیم محکم در سر جای خودمان بایستیم.

از زمین و زمان هر چه در اختیار داشتند بر سر ما آتش ریختند. حدود ساعت ۸ و نیم بود که یک خودروی ضد زره انتحاری که حدود دو تن تی ان تی، داخلش بود از داخل کوچه‌های شهرکی به اسم «ده هفتاد» به سمت خاکریزهای ما با سرعت می‌آمد ولی وقتی موانع را دید، خودش را با خودرو به ساختمان ۱۰ طبقه‌ای زد، حدود ۵ دقیقه آسمان تاریک شد. همه آسمان از تکه‌های همین خودرو و مصالح بود، قیامتی بود اما به لطف خداوند بچه‌ها محکم ایستادند.

سردار

همان لحظه بالای ساختمانی بودم و داشتم بچه‌ها را هدایت می‌کردم که یک خودروی معمولی از پشت سر به ما نزدیک می‌شد، فریاد زدم که سریع او را از منطقه خارج کنید که گفتند سردار است‌، به سرعت رفتم پایین و دیدم که سردار با تعدادی از افراد معمولی است و گفت که آمدم سری به بچه‌ها بزنم.

با توجه به اینکه آن منطقه خطرناک و در آن تک تیرانداز بود، ترسی در وجودم افتاده بود که مبادا اتفاقی برای سردار بیفتد.

مرد میدان در آنجا شجاعتش را به نمایش گذاشت، به تک تک بچه‌ها دست داد و روحیه عجیبی برای بچه ها ایجاد شد، بعد از رفتن ایشان کمتر از یک ساعت نگذشته بود تا بچه‌ها توانستند بر داعشیان مسلط شوند و آنها چون دیدند نمی‌توانند کاری کنند شهرک «ده هفتاد» که روبروی ما بود را کامل تخلیه کردند و بچه‌های همدان در آن منطقه افتخار آفریدند که این پیروزی را مدیون حضور حاج قاسم و دادن روحیه به رزمندگان هستیم.

سردار

دفاع‌پرس: سردار در دوران حیاتشان در کاخ کرملین حضور پیدا کردند، در این خصوص بفرمایید؟

 آقای ابراهیم شهریاری، یکی از فرماندهان گردان ثارالله تعریف می‌کند که ما قرار شده بود کاخ کرملین برویم و یک دیدار با پوتین داشته باشیم.

گفت به محض ورود وقت اذان بود و سردار با صدای بلند اذان و اقامه گفت و شروع کرد به نماز خواندن، بعد که نمازش تمام شد، گفت که من واقعا تا الان از هیچ نمازی اینقدر لذت نبرده بودم و من هم خدا را شکر کردم که در جایی که تا همین چند هفته پیش نشست‌هایی بر علیه اسلام، قرآن و ایران برگزار می‌شد، سردار سلیمانی نماز خوانده‌ است.

دفاع‌پرس: در خصوص ضرورت ترویج مکتب شهید سلیمانی بفرمایید؟

از حاج قاسم‌ها زیاد داریم و واقعا هم هستند و شناخته شده نیستند؛ ولی خوب ایشان یک الگو و یک مکتبی برای همه بود و امیدواریم که بتوانیم رهرو خوبی برای این شهدا باشیم.

 سردار ارادت خاصی به مردم داشت و آن هم در شهادتشان دیدیم که از بیش از ۱۷ کشور در تشییع جنازه سردار دل‌ها حضور پیدا کردند.

قبلا محدودیت‌هایی داشتیم و خیلی از مسائل قابل گفتن نبود، ولی رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که جهاد تبیین باید اتفاق بیفتد و اگر ما تعریف نکنیم تحریف می‌شود و این یکی از مشکلات عمده است که شاید نتوانستیم بین جوان‌ها مطرح کنیم.

ولی خدا را شاکریم محدودیت‌ها برداشته شده و خیلی از موارد را می‌گوییم و همه ما وظیفه داریم این فرهنگ را بیشتر اشاعه دهیم ‌که زبان از گفتن آنان قاصر است‌.

سردار

سردار کل زندگی‌اش را برای نظام و انقلاب گذاشته بود، خاطراتی دارد که اگر گفته شود  تاثیرات زیادی رو دهه هشتاد و نودی‌ها که شاید خیلی از این مسائل را نمی‌دانند و جنگ و جبهه مقاومت را درک نکردند، خواهد گذاشت و دشمن هم در این راستا خیلی کار کرده که بتواند هر طور شده چهره آنان را تغییر و خاطرات آنان را تحریف کند.

طی مدت اخیر در همه فضاها خوب کار انجام دادیم در بحث فضای مجازی کوتاهی داشتیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی چندین سال فرمودند که جنگ ترکیبی است حواستان باشد؛ ولی ما خواب بودیم و خیلی درک نکردیم، ولی وقتی روبرو شدیم فهمیدیم چه اتفاقاتی دارد می‌افتد. مخصوصا در حوادث اخیر که بسیار بر روی جوانان کار کرده بودند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار