جان فدا/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

زوایای حقوقی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی

ترور سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» علاوه بر زیر پا گذاشتن تمامی قواعد اخلاقی و قوانین مسلم انسانی، دارای ابعاد حقوقی ویژه‌ای بود؛ به بیان دیگر با ترور بزدلانه سردار دل‌ها و ابومهدی المهندس، بخش بزرگی از حقوق انسانی نادیده گرفته شد.
کد خبر: ۵۶۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۵ - 05January 2023

زوایای حقوقی شهادت سپهبد قاسم سلیمانیگروه اجتماعی دفاع‌پرس: ترور سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» علاوه بر زیر پا گذاشتن تمامی قواعد اخلاقی و قوانین مسلم انسانی، دارای ابعاد حقوقی ویژه‌ای بود؛ به بیان دیگر با ترور بزدلانه سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، بخش بزرگی از حقوق انسانی نادیده گرفته شد.

دفاع مشروع هم ممنوع است؟

حق دفاع مشروع ملت عراق در برابر داعش که توسط حشدالشعبی عراق و با کمک مستشاران نظامی ایرانی کسب شده بود، با این ترور ناجوانمردانه، نادیده گرفته شد؛ فرماندهانی که جان بسیاری از مردم را در عراق نجات داده و از گسترش سرطان داعش در غرب آسیا پیشگیری کرده بودند، طی یک عملیات تروریستی به شهادت رسیدند؛ این ترور ناجوانمردانه هم به معنای همدستی با داعش است و هم به معنای مردود دانسته شدن حق مردم منطقه برای مبارزه با داعش است.

سلب حق حیات و زندگی

کشتن یک فرد – جدا از سن، شغل، ملیت، مذهب، نژاد و سایر مشخصات فردی وی - به معنای جلوگیری از ادامه حیات وی و سلب یک حق مسلم است. اینکه فقط به منظور ارعاب مردم یک نقطه از دنیا و یا به دلایل شرم‌آور دیگر، افراد در موقعیتی غیرنظامی مانند فرودگاه بغداد، مورد هجوم قرار بگیرند، مصداق جنایت و مستوجب پیگیری براساس عرف حقوق بین‌الملل است.

ترور هدفمند

اصابت موشک شلیک شده از پهپاد آمریکایی به سمت خودرو حامل سپهبد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، قطعا از روی اتفاق نبوده و حاصل یک نقشه دقیق و برنامه‌ریزی توسط ارتش آمریکا بوده است. همین واقعیت نشان از برنامه‌ریزی برای اجرای یک نقشه تروریستی و مصداق تخلف از قواعد جهانی و به خطر انداختن امنیت مردم عراق (محل اجرای ترور) است.

تروریسم دولتی

اینکه ارتش آمریکا اقدام به ترور سردار دلها کرده و با وقاحت مثال‌زدنی، این جنایت توسط رئیس‌جمهور آمریکا بیان شده و ارتش ایالات متحده نیز بر آن صحه می‌گذارد، مصداقی از تروریسم بین‌الملل و لزوم پاسخگو بودن حاکمیت آمریکا درباره این جنایت است.

نقض بنیادین حقوق بشر

اگر چه حقوق همواره لقلقه دهان سیاستمداران آمریکایی بوده و بهانه‌ای برای نفوذ در کشورهای مستقل دنیا محسوب می‌شود اما این روند در مورد سردمداران کاخ سفید مصداق ندارد.

آنها معتقدند اجازه سلب حقوق بشر از هر انسانی در سراسر گیتی را داشته و در عین حال هیچ‌کس مجوز اعتراض به آنها را ندارد! آنها می‌توانند حق حاکمیت دولت عراق، حق حیات دو سردار بزرگ، جان مردم غیرنظامی در فرودگاه بغداد و همه حقوق ملت عراق را نادیده بگیرند اما همچنان مدافع حقوق بشر بوده و با ادعاهای پوچ خود اقدام به زورگیری از ملل دنیا کنند.

نقض حاکمیت و تمامیت ارضی دولت های مستقل و مردمی

نظام حاکمیتی در ایران و عراق عملا بر آرای مردم و تکیه بر سیاستمدارن داخلی استوار است. در نظام روابط بین‌الملل و براساس کنوانسیون‌های معتبر در این حوزه، روابط میان مقامات دو کظور، از حقوق اولیه هر دو طرف است. با این وجود اما آمریکا با ترور و انواع جنایت‌ها همواره به‌دنبال سنگ‌اندازی در راه برقراری این ارتباط است.

تهدید و توسل غیرقانونی به زور

کشورها برای تامین امنیت خود، با مجوزهای ویژه ویا آنچه که در منشورهای بین‌المللی ذکر شده است، می‌توانند دخالت نظامی محدود در بعضی کشورها داشته باشند. به معنای دیگر می‌توان گفت که توسل به زور می‌تواند مشروع و غیرقانونی هم باشد. با این وجود آیا آمریکا با ترور وقیحانه سردار دلها و همرزم او، جز تامین منافع داعش و تلاش برای بر هم زدن رابط برادرانه ایران و عراق، هدف دیگری داشت و آیا این مصداق توسب غیرقانونی و نامشروع به زور نیست؟

سکوت متکبرانه آمریکا و تکلیف مسئولان ایرانی

آمریکایی‌ها رفتار وحشیانه خود در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را همواره تایید کرده و حجت را بر مسئولان نظامی و غیرنظامی کشور، برای گرفتن انتقام این بزرگمرد و اسطوره بی‌همتا، تمام کرده‌اند.

در سومین سالروز ترور این سردار، افکار عمومی ایران و ملل آزاده سراسر دنیا، آماده شنیدن خبر گرفته شدن انتقام خون شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس یوده و این تکلیف تا زمان انجام، بر عهده مسئولان نظامی و غیرنظامی کشور باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار