جان فدا/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ابومهدی المهندس؛ فرمانده‌ای که افتخارش سربازی برای حاج قاسم بود

شهید ابومهدی در مصاحبه‌ای گفته بود: «داعش تمام نمی‌شود. داعش شکلی از اشکال تروریسم است. ابتدا نام آن حزب بعث بود. سپس نام آن القاعده شد و پس از آن در قامت داعش ظاهر شد و به‌صورت دیگری بازخواهد گشت».
کد خبر: ۵۶۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۶ - 06January 2023

ابومهدی المهندس؛ فرمانده‌ای که افتخارش سربازی برای حاج قاسم بودگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ابومهدی المهندس را می‌توان از جمله فرماندهان و سیاست‌مداران شجاع و مبارز عراقی دانست. ابومهدی نقش بسزایی در سرنگونی داعش و ایجاد امنیت و آرامش در عراق و غرب آسیا داشت. او سردار سلیمانی را محبوب خود می‌دانست و خود را سرباز حاج قاسم می‌نامید و این همنشینی را نعمتی الهی برای خود قلمداد می‌کرد. ابومهدی المهندس سرانجام نیز همراه حبیب خود به آنچه لایقش بود، رسید.

ولادت

«جمال جعفر محمد علی آل ابراهیم» مشهور به «ابومهدی المهندس» در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی در شهرستان القرنه شهر بصره عراق از پدری عراقی و مادری ایرانی متولد شد.

تحصیلات

ابومهدی المهندس تحصیلات خود را در دبستان و دبیرستان بصره گذراند و در سال ۱۳۵۲ وارد دانشکده «الجامعة التکنولوجیة» بغداد شد و در رشته مهندسی مخابرات در سال ۱۳۵۶ فارغ‌التحصیل شد. او پس از سپری کردن خدمت سربازی وارد «مؤسسه عمومی آهن و فولاد» بصره شد و به عنوان مهندس عمران در آنجا فعالیت خود را آغاز کرد. وی سپس در رشته کارشناسی ارشد علوم سیاسی تحصیل نمود و در همان سال به حزب «الدعوه» پیوست.

سفر به ایران

ابومهدی المهندس زمانی که فعالیت حزب «الدعوه» از سوی صدام ممنوع شد به اهواز در ایران آمد و در یک کمپ دوره آموزش‌های نظامی را گذراند. سپس ایران را به سوی کویت ترک کرد و چند سال در منطقه «جابریه» کویت گذراند و در زمینه سیاسی و امنیتی علیه رژیم صدام فعالیت می‌کرد.

بازگشت به عراق

ابومهدی المهندس در سال ۱۳۸۲ و هم‌زمان با سرنگونی صدام به عراق بازگشت و به عنوان مشاور امنیتی به ابراهیم جعفری، اولین نخست‌وزیر عراق پس از حمله آمریکا، خدمت کرد. او در سال ۱۳۸۴ در انتخابات پارلمانی به عنوان نماینده استان بابل انتخاب شد. در سال ۱۳۸۶ و به دنبال توطئه آمریکایی‌ها، المهندس به ایران آمد و بعد از خروج نظامیان آمریکایی به عراق بازگشت و پس از تشکیل بسیج مردمی عراق، معاون رئیس این نیرو‌ها شد.

فعالیت‌های سیاسی

ابومهدی المهندس در اوایل دهه ۵۰ شمسی به عضویت حزب «الدعوة الاسلامیة» درآمد و پس از آن از سوی حکومت وقت عراق تحت پیگرد قرار گرفت. او در سال ۱۳۵۹ ناگزیر به خروج از عراق شد و به کویت رفت و سپس به ایران آمد. او سپس در سال ۱۳۶۴ به عضویت مجلس اعلای اسلامی عراق درآمد.

فعالیت‌های نظامی

ابومهدی المهندس در سال ۱۳۶۲ عضو سپاه بدر و در سال ۱۳۸۱ به عنوان فرمانده آن منصوب شد. او مسئولیت ترور نافرجام طارق عزیز، وزیر امور خارجه عراق در دوره صدام را بر عهده داشت.

ابومهدی از پایه‌گذاران کتائب حزب‌الله عراق بود و پس از شکل‌گیری حشدالشعبی در عراق، به عنوان جانشین فرمانده آن منصوب شد. البته به لحاظ میدانی و به عقیده کارشناسان، او فرمانده اصلی حشد به شمار می‌آمد. این مجاهد شهید در برنامه‌ریزی و اجرای عملیات برای نابودی داعش نقش ویژه‌ای داشت.

دشمنی با آمریکا

ابومهدی المهندس به دشمنی با آمریکا مشهور بود و گفته می‌شود او جزء کسانی بوده که در سال ۱۳۹۸ به سفارت آمریکا در بغداد حمله کرد. آمریکا او را از سال ۱۳۸۸ در فهرست تروریست‌ها قرار داده بود.

مستند «سلفی با ابومهدی»

«سلفی با ابومهدی» عنوان فیلمی است که چگونگی حضور ابومهدی المهندس به عنوان فرمانده حشدالشعبی در جبهه‌های مقاومت را روایت می‌کند. در این مستند چهل دقیقه‌ای که سید هاشم موسوی آن را کارگردانی کرده و سال ۱۳۹۵ تولید شده به جزئیات عملیات «صلاح الدین» و باز‌پس‌گیری «جرف الصخر» پرداخته شده است.

حضور در حشد الشعبی

ابومهدی المهندس پس از تشکیل حشدالشعبی، به عنوان جانشین فرمانده انتخاب شد و دائما در همه جبهه‌های نبردحاضر بود. او در زمان حضور نیرو‌های ائتلاف به رهبری آمریکا، علیه این نیرو‌ها فعالیت نظامی داشت و همین عامل نیز موجب شد تا به وسیله آمریکا در فهرست تروریست‌های خطرناک جهان قرار داده شود. ابومهدی پس از آن به اتهام عملیات نظامی علیه نیرو‌های آمریکایی از منصب خود در پارلمان انصراف داد.

نابودی داعش

شهید ابومهدی المهندس در برنامه‌ریزی و اجرای عملیات نابودی گروه تروریستی داعش در عراق نقش برجسته‌ای داشت. او بعد‌ها پس از بازگشت به عراق و با بروز پدیده داعش به یکی از فرماندهان نیرو‌های تازه تأسیس حشدالشعبی تبدیل شد و حضور تأثیرگذاری در میدان‌های مبارزه با گروه‌های تروریستی داشت.

راه‌اندازی کتائب حزب‌الله

گروه کتائب حزب‌الله عراق یکی از گروه‌های زیر مجموعه حشدالشعبی محسوب می‌شود که توسط ابومهدی المهندس راه‌اندازی و ایجاد شده است. این گروه شبه نظامی پیش از خروج نظامیان آمریکایی از عراق، درگیری‌هایی با آمریکایی‌ها داشت و این تقابل‌ها موجب شد آمریکا این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. کتائب حزب‌الله پس از خروج آمریکا از عراق به فعالیت‌های خود ادامه داد و نقش مهمی در مقابله با داعش و تروریست‌های تکفیری داشت.

پیش‌بینی قبل از شهادت

شهید ابومهدی در مصاحبه‌ای قبل از به شهادت رسیدن توسط نیرو‌های جنایتکار آمریکایی پیش‌بینی جالبی در مورد بازگشت داعش داشت. وی گفت: «داعش تمام نمی‌شود. داعش شکلی از اشکال تروریسم است. ابتدا نام آن حزب بعث بود. سپس نام آن القاعده شد و پس از آن در قامت داعش ظاهر شد و به صورت دیگری باز خواهد گشت.»

شهادت

در حمله موشکی بالگرد‌های آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی به همراه سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و تعدادی از اعضای حشدالشعبی مورد هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. البته پنتاگون پیرامون ماجرای این حمله در اطلاعیه‌ای مسئولیت این ترور را بر عهده گرفت و اعلام کرد این عملیات را به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا انجام داده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار