تشریح طرح‌ریزی عملیات کربلای ۵ توسط شهید سلیمانی+ فیلم

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اقدام به انتشار صوتی از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی کرده است که یک روز قبل از انجام عملیات، طرح‌ریزی این عملیات را تشریح می‌کند.
کد خبر: ۵۶۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵ - 10January 2023

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نوزدهم دی‌ماه سالروز عملیات کربلای ۵ در سال ۱۳۶۵ است. به همین علت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اقدام به انتشار صوتی از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی کرده است که یک روز قبل از انجام عملیات، طرح‌ریزی این عملیات را تشریح می‌کند.

تشریح طرح‌ریزی عملیات کربلای ۵ توسط شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی

در این صوت می‌شنویم:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم. الحمدالله رب‌العالمین. عملیاتی که می‌خواهد به حول و قوه الهی صورت بگیرد دنبال آن عملیات بزرگ بود که بنا بود از این سمت صورت بگیرد به سمت بصره؛ که حالا به نام کربلای ۴ نام‌گذاری شد و .... به دنبال آن تصمیم‌گیری شد که بلافاصله در این منطقه عملیات عمل شود، ولی منتها از راهکار دیگرش عمل شود. ب

بینید به سمت بصره در منطقه اینجا چند تا راهکار بود؛ یکی همین استفاده از آن تنگه‌ام الرصاص بود، یکی هم عبور از خود ام الرصاص بود، یکی هم عبور از کارون بود که این‌ها را در این عملیات امتحان کردیم حالا مشیت خدا چه بود که آن‌طور شد به هر صورت به هر صورت الخیر فی ما وقع. این منطقه عملیات انتخاب شد برای عملیات آینده. منطقه عمومی منطقه دو اسم دارد؛ به یکی منطقه شلمچه می‌گویند، به یکی منطقه بوبیان می‌گویند. این آب جلوی خودمان را کلاً بوبیان می‌گویند، از این کانالی که سمت چپ ما است یعنی این کانال، از این کانال به آن سمت که الآن خودمان اینجا نشستیم، اینجا یک هفت‌صد متر با این کانال فاصله دارد.

به این منطقه عمومی شلمچه می‌گویند که این کانال هم می‌خورد به نهر عرایض که ... خود اروند. اینجا هدف عملیات استفاده از این عوارض منطقه است یعنی این کانال عرضش ۱۰۰ متر است، یک عارضه مناسب و خوبی است برای پدافند در کنارش و نهایتاً رسیدن به کنار ... اروند، در این قسمت ... ان‌شاءالله. در منطقه‌ای که خودمان هستیم منطقه عمومی کربلا است، سه قرارگاه در این منطقه عمل می‌کنند؛ قرارگاه کربلا و قرارگاه نجف و قرارگاه قدس. قرارگاه کربلا مأموریت اصلی‌اش این است که جاپا را بگیرد و دو قرارگاه دیگر از آن عبور کنند. قرارگاه نجف به این سمت حرکت می‌کند، قرارگاه قدس به این سمت حرکت می‌کند. جاپایی که قرارگاه کربلا بناست در این عملیات بگیرد ان‌شاءالله به حول و قوه الهی، دشمن قبلاً در این آب اینجا ـ حالا من کلیات را باید نقشه را جزءبه‌جزء تشریح کنم ـ این دژ مرز خودمان است، این مرز عراق است، این دژ که الآن پشتش مستقر هستیم، این دژ، دژ خط عراق است، خط قبلی عراق، این دژی است که پشتش مستقر هستیم. این هم تقریباً یک حوضچه است که این حوضچه اینجا است و این هم آب بوبیان است، همین آبی که جلوی ما است اینجا و این هم کانال، از منطقه هم به این سمت منطقه عمومی زید است.

قبلاً تا یک ماه قبل کلاً فقط همین یک آنتنی در آب بود، همین آنتنی پاسگاه بوبیان بود که یک دژی در حد صد متر عرضش است، نزدیک به صد متر عرضش است حالا شاید کمتر هم باشد، هفتاد، هشتاد متر باشد، یک دو کوه بزرگی تقریباً یک زمینی است که هفتاد، هشتاد متر عرضش است و دو طرفش سنگر است و یک سرپل بزرگی هم آنجا کنارش دارد برای دفاع از این غزوه. قبلاً همین بود، بعد اصلاً جریاناتی که در منطقه اینجا به وجود آمد دشمن آمده شروع کرده یک سری سیل بند‌ها در این آب درست کردن. این سیل بند را از اینجا به شعاع سه کیلومتری کانال درست کردند که وصل کرده است به بوبیان، از بوبیان وصل کرده است به پاسگاه کوت سواری. یک دژ دیگری هم پشتش درست کرده، اینجا.

یک دژ دیگری هم اینجا درست شده است که این دژ هم وصل کرده به اینجا. از اینجا این دژ را دیگر وصل نکرده، تکه‌تکه است، این هم دژ دومی درست کرده است که تقریباً می‌شود گفت عراق اینجا سه خط دارد که دو تایش خط منظم و محکم است، دو تایش نیرو است، یکی‌اش شاید حالا باشد یا نباشد مسئله‌ای نیست، ولی می‌شود گفت اینجا دشمن چهار خط دارد. این یک خط است، این خط است، این ضلع شرق کانال ماهیگیری هم یک خط است، عبور از خط پشت کانال ماهیگیری‌اش هم خط زرهی‌اش است که از قبل هم آرایش داشته اینجا. قرارگاه کربلا باید این جاپا را بگیرد. یک جاده‌ای البته این‌طوری می‌آید، این را کلاً جاده حسابش کنیم یک جاده‌ای است که یک پل روبه رویش است. همه این‌ها حالا این پل را نمی‌دانم، ولی این پول لوله‌ای است، این هم پل لوله‌ای است، هر دوتایش، یک کیلومتر طول پل‌ها است یعنی عرض کانال ماهی گیری یک کیلومتر است. این هم پنج‌ضلعی پایین است که به نام پنج‌ضلعی کوت سواری معروف است.

قرارگاه کربلا می‌خواهد از این نقطه تا این نقطه یک سرپلی اینجا بگیرد که بلافاصله هم‌زمان یعنی قرارگاه‌های دیگر که می‌آیند عبور می‌کنند این‌طور نیست که اینجا تثبیت شود هم‌زمان که در این زمین دارند پاکسازی می‌کنند، این دژ‌ها شکسته شد عبور به این سمت و این سمت بلافاصله آغاز می‌شود. قرارگاه نجف هم در این زمین عمل می‌کند، همان تصرف بوارین است، البته از پشت، قبلاً باران از جلو می‌آمد الآن از آن انتهایش می‌زند. این تصرف کامل بوارین می‌شود و این تکه نهر دوعیجی، به این نهر، نهر دوعیجی می‌گویند. قرارگاه قدس قرار است به این هدف‌ها برسند و قرارگاه کربلا از این سمت عبور کند.»

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار