برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «تطبیق مکتب سردار سلیمانی با مکتب انقلاب اسلامی» در تبریز

نشست نقد و بررسی کتاب «تطبیق مکتب سردار سلیمانی با مکتب انقلاب اسلامی» با حضور فعالان فرهنگی در تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳ - 10January 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، نشست نقد و بررسی کتاب «تطبیق مکتب سردار سلیمانی با مکتب انقلاب اسلامی» نوشته‌ی «علیرضا مظاهری» و «حسن وثوق‌زاده» امروز (سه‌شنبه) با حضور جمعی از پژوهشگران و فعالان فرهنگی در کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

«آرش رضازاده» فعال فرهنگی و دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان آذربایجان شرقی در این مراسم با ارزیابی مثبت کلیت این کتاب اظهار داشت: این اثر توانسته است شخصیت، رفتار، کردار و منش سردار شهید قاسم سلیمانی را به خوبی با اصول و مبانی انقلاب اسلامی تطبیق داده و نشان دهد که مکتب ایشان کاملا در ذیل مکتب انقلاب جای می‌گیرد.

وی همچنین خواستار آن شد که در چاپ‌ها و ویرایش‌های بعدی، مفهوم دقیق مکتب بیش‌تر در کتاب تشریح شود.

«جلال محمدی» شاعر، نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس و مقاومت استان نیز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر آنکه باید به شهید سلیمانی به چشم «یک مکتب، یک راه و یک مدرسه‌ی درس‌آموز» نگاه کنیم، گفت: مکتب شهید سلیمانی همان راه و مدرسه‌ی درس آموز ایشان بوده و همه شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی است که ایشان را از سایرین متمایز می‌کند.

وی تاکید کرد: اندیشه و پیام شهید سلیمانی در این کتاب به خوبی منعکس شده است و از این نظر تحسین‌برانگیز است.

محمدی درباره ایرادات این اثر گفت: در بخشی از کتاب که به بیان مکتب امامین انقلاب اختصاص داده شده، مکتب و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) کم‌تر مورد پرداخت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین به برخی از مقاطع مهم زندگانی شهید سلیمانی به‌ویژه نقش فعال وی در مبارزه با اشرار در شرق کشور به حد کافی پرداخته نشده است.

محمدی به لزوم تبیین علمی اندیشه شهید سلیمانی تاکید کرد و یادآور شد: باید افکار و مکتب ایشان توسط اندیشمندان، دانشگاهیان و تحلیلگران در سطح جامعه به خوبی مورد تشریح و تبیین قرار گیرد و نباید در این راه به بیان کلی و شعاری بسنده کرد.

همچنین «علیرضا مظاهری» از نویسندگان این کتاب درباره انگیزه نگارش آن ابراز داشت: وقتی که سردار سلیمانی به شهادت رسیدند، احساس تکلیف کردیم که باید برای معرفی شخصیت ایشان قدمی برداریم. پس از اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان به موضوع مکتب شهید سلیمانی اشاره کردند، ما بر آن شدیم که این مکتب را تشریح و بازخوانی کنیم.

«حسن وثوق‌زاده» دیگر نویسنده کتاب نیز در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده از سوی منتقدین گفت: تالیف این اثر در سال 1399 انجام شد و در آن مقطع هنوز اطلاعات و اخبار زیادی درباره شهید سلیمانی و خدمات و مجاهدت‌های ایشان در طول 40 سال گذشته در دسترس نبود و لذا با محدودیت منابع مواجه بودیم.

وی تاکید کرد: نگارش این کتاب بر اساس احساس تکلیف برای برداشتن یک گام در این زمینه صورت پذیرفت اما امیدواریم در ویرایش‌ها و چاپ‌های بعدی، با منابع جدید آن را تکمیل کنیم.

«وثوق‌زاده» همچنین به بخش سوم این کتاب اشاره کرد و متذکر شد: این بخش درباره جوانان و برای جوانان است چرا که شهید سلیمانی بیش از هرکسی برای این قشر الهام‌بخش بوده‌اند.

در پایان این نشست با اهدای لوح تقدیر از نویسندگان و منتقدان اثر تجلیل شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار