دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شنیده شدن صدای لرزان بهترین جنگجویان جهان

نظامیانی که ادعا می‌شد بهترین جنگجویان تاریخ جهان هستند با صدایی لرزان که ناشی از عجز و ناتوانی آن‌ها بود، صحبت می‌کردند.
کد خبر: ۵۶۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۲ - 12January 2023

شنیده شدن صدای لرزان بهترین جنگجویان جهانگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- رحیم محمدی؛ هفت سال پیش بود که رزمندگان نیروی دریایی سپاه هنگام گشت‌زنی در حوالی جزیره «فارسی» سرنشینان دو قایق نظامی ارتش آمریکا را به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی کشورمان دستگیر کردند. ماجرا از این قرار بود که ساعت ۱۷:۱۰ سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ (۱۲ ژانویه ۲۰۱۶) دو فروند قایق جنگی آمریکایی حامل ۱۰ ملوان آمریکایی شامل ۹ نفر مرد و یک نفر زن توسط نیرو‌های تیپ ۲۱۴ تکاوران دریایی سپاه پاسداران در محدوده آب‌های ایران در نزدیکی جزیره فارسی خلیج فارس به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی کشورمان دستگیر  شدند و به جزیره مورد اشاره که یکی از پایگاه‌های نیروی دریایی سپاه در آنجا قرار دارد، انتقال یافتند.

هرچند که مقامات آمریکایی در ابتدا ادعا کردند که قایق‌ها به سبب نقص فنی موتور وارد آب‌های ایران شده‌اند و در این‌صورت طبق قوانین بین‌المللی، ایران نمی‌تواند با آن‌ها برخورد کند، اما بعد رسماً اعلام کردند که علت اشتباه در مسیریابی بوده است؛ لذا پس از رایزنی‌های سیاسی و دادن تعهد نظامی، ملوانان دستگیرشده ۲۰ ساعت بعد در بعدازظهر ۲۳ دی آزاد شدند.

این واقعه زمانی روی داد که «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در نشست کنگره عنوان کرده بود که «آمریکا قدرتمندترین کشور روی کره زمین است و نیرو‌های نظامی ما بهترین جنگجویان در طول تاریخ جهان هستند»، ولی چند هزار کیلومتر دورتر از محل سخنرانی رئیس جمهور آمریکا این بهترین جنگجویان طول تاریخ جهان! در یک رویارویی واقعی با رزمندگان نیروی دریایی سپاه نشان دادند آن‌چه درباره آن‌ها گفته شده، در عمل واقعیت ندارد؛ زیرا اینان با وجود در اختیار داشتن به‌روز‌ترین سلاح و تجهیزات نظامی مجبور شدند در برابر پاسداران جوان که از سلاح‌های ابتدایی برخوردار بودند، زانو بزنند و دست‌های خود را به علامت تسلیم شدن، بالا ببرند.

البته بعد از این دستگیری، ناو هواپیمابر «ترومن» که در آب‌های بین‌المللی منطقه حضور داشت در اقدامی شتاب‌زده به اعزام نیرو مبادرت کرد و هواپیما‌های اف ۱۵ و اف ۱۸ آمریکا هم بر روی جزیره فارسی اقدام به پرواز و حرکات تنش‌آفرین کردند؛ اما وقتی متوجه شدند نیرو‌های کشورمان در برابر آن‌ها آرایش نظامی به خود گرفته‌اند و چنانچه به جزیره فارسی نزدیک شوند، مورد اصابت قرار می‌گیرند، ترجیح دادند فاصله خود را با جزیره حفظ کرده و نه‌تنها از نزدیک شدن به جزیره پرهیز کنند، بلکه با صدایی لرزان و با حالتی ناشی از عجز و ناتوانی، خواستار آزادی تفنگداران دریایی خود شدند.

بنابراین علی‌رغم آن که آمریکایی‌ها از قایق‌های تندرو Combat Boat ۹۰ بهره می‌بردند که سرعتی معادل ۷۴ کیلومتر در ساعت دارد و با به‌روزترین ادوات نظامی تجهیز شده‌اند، ولی در عمل مقابل رزمندگان نیروی دریایی سپاه که از قایق‌های کلاس عاشورا استفاده می‌کردند، راهی جز تسلیم شدن نیافتند و در برابر این عمل خود، مجبور به عذرخواهی شدند.

پس این واقعه نشان داد که هرچند تجهیزات می‌تواند در کارایی و عملکرد نیرو‌ها تأثیر خوبی داشته باشد، اما اگر کاربران همین تجهیزات مدرن و به‌روز، انسان‌های شجاع و باانگیزه معنوی نباشند، این تجهیزات هیچ‌گونه کارایی ندارد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار