یادداشت/ علی عبدالصمدی

حضرت فاطمه (س)؛ الگویی تمام‌عیار برای بانوان

در وصف مقام شامخ حضرت فاطمه سلام‌الله علیها همین بس که پیام اکرم اسلام (ص) بهشت را زیر پای ایشان دانستند.
کد خبر: ۵۶۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ - 13January 2023

حضرت فاطمه (س)؛ الگویی تمام عیار برای بانوانگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛ میلاد مبارک و خجسته‌ی حضرت فاطمه طیبه طاهره سلام الله علیها در بیستم جمادی الثانی بین هجده تا هشت سال پیش از هجرت نبی مکرم اسلام ذکر شده است.

حیات پاک و زلال آن حضرت (س) نمونه و الگوی رفتار و کردار زنان مسلمان نسل‌های بعدی شد. ایشان از یکسو فرزند خاتم النبیین حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله اجمعین و حضرت خدیجه (س) بودند و برخوردار از تربیت ناب نبوی و اسلامی و از سویی دیگر همسر مولای متقیان، شیر خدا، علی مرتضی علیه السلام بودند. حاصل تربیت خانوادگی ایشان به وضوح و روشنی هر چه تمام‌تر در سیره ائمه‌ی هدی بالاخص امام حسن مجتبی و امام حسین سیدالشهدا هویداست.

سخاوت و در عین حال درایت حسنی و نیز شجاعت و رشادت حسینی وامدار تربیت فاطمی هستند. این سیره‌ی طیبه‌ی آن حضرت است که از زینب کبری زنی اسطوره‌ای میسازد که در برابر دستگاه ظلم و استکبار یزید و امویان قیام می‌کند. خطبه‌ی تند و صریح اللحن حضرت زینب کبری در دربار سراسر جور و ستم یزید باعث شد تا دوران زمام داری آن ملعون بیش از سه سال به طول نیانجامد.

پس از او معاویه‌ی فقط چند ماه خلافت کرد و مروان ابن حکم به خلافت رسید. به طور خلاصه نتیجه‌ی سخنرانی شیوا، رسا و غرای حضرت زینب سلام الله علیها، اضمحلال دربار امویان بود. در میان خلفای امویه فقط ولید ابن عبدالملک توانست ده سال حکومت کند (البته حکومتی سراسر ظلم و ستم و فساد) و سایر خلفای قبل و بعد از او بیش از چند ماه (نهایتا یکی دو سال) نتوانستند حاکمیتی داشته باشند و این نتیجه‌ی سخنرانی و خطبه‌ای بود که حضرت زینب سلام الله علی‌ها در دربار ظلم و جور یزید ایراد فرمودند.

حضرت فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیها دختر حضرت امام موسی کاظم علیه السلام و خواهر امام رضا از دیگر زنان تاریخ صدر اسلام هستند که همواره به عنوان الگویی جامع برای زنان نسل‌های بعدی می‌توانند مد نظر قرار گیرند. ایشان به علت نفوذ گسترده‌ی دربار عباسیان در بین مسلمانان و شیعیان راستین اهل بیت (ع)، هرگز ازدواج نکردند، اما همواره در راه راستی و پاکی و طهارت گام برداشتند و به حق به ایشان لقب معصومه داده شده است. به دیگر سخن می‌توان گفت سیره‌ی فاطمی در زیست و حیات حضرت معصومه (س) به شکل اعتصام متبلور و متجلی شده است.

به بیانی دیگر می‌توان گفت عصمت، طهارت و در عین حال مبارزه و با جهل، ظلم و فساد تباهی اصلی‌ترین خصائص و ویژگی‌هایی هستند که از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها به زنان نسل‌های بعدی منتقل شده است و به اشکال مختلف متجلی شده اند. همین خصائص و ویژگی‌ها می‌توانند درس آموز و الگوی نسل‌های بعدی و پیروان صدیق آن حضرت در مناسک اجتماعی باشد بالاخص احقاق حق و مبارزه با فساد و تباهی در جامعه از خصوصیات اصلی ام الائمه است که برای قرن‌ها در درون وجود زنان آزاده‌ی مسلمان ریشه دوانده و باعث بیداری زنان در جامعه شده است.

اگر چه مزار پاک ام ابیها مشخص نیست، اما باید دانست که روح پاک مطهر ایشان همواره حاضر و ناظر بر اعمال پیروانشان است. همچنین میلاد فرخنده‌ی ایشان بهترین مجال جهت گرامی داشت مقام والای زن و مادر در ایران عزیز ماست. مادرانی که فرزندان برومندی را تحویل این مرز و بوم داده اند تا در عرصه‌های مختلف اجتماعی باعث سربلندی و افتخار این کشور باشند. در وصف مقام شامخ مادر همین بس که پیام اکرم اسلام بهشت را زیر پای ایشان دانستند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها