در همایش فصلی نهضت خاطره‌گویی مطرح شد؛

ناگفته‌های سرلشکر صفوی درباره کربلای ۴ و ۵/ کربلای ‌۵ خون‌بارترین عملیات بود

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در پنجمین همایش فصلی نهضت خاطره‌گویی ناگفته‌های درباره کربلای ۴ و ۵ را بیان کرد.
کد خبر: ۵۶۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸ - 14January 2023

ناگفته‌های سرلشکر صفوی درباره کربلای ۴ و ۵/ کربلای ‌پنج خونین بار ترین عملیات بودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا صبح امروز (شنبه) در پنجمین همایش فصلی نهضت خاطره‌گویی (واکاوی عملیات‌های کربلای ۴ و ۵) که در سالن کوثر ستاد فرماندهی کل انتظامی کشور برگزار شد، با بیان اینکه فلسفه نهضت خاطره‌گویی را باید در جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب اسلامی جستجو کرد، اظهار داشت: جنگ شناختی یکی از عرصه های جنگ ترکیبی پیچیده علیه ملت و دولت ایران است، پادزهر این جنگ، جهاد تبیین است و ما نهضت خاطره گویی را که به فرمان مقام معظم رهبری راه‌اندازی کرده ایم، در قالب جهاد تبیین ادامه می دهیم.

سرلشکر صفوی افزود: امروز بیش از ۶۹ تا ۷۰ درصد از ملت ایران و نیروهای مسلح در ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی جوان هستند و دفاع مقدس را ندیدند این لازمه جهاد تبیین و نهضت حاطره‌گویی را نشان می‌دهد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به عملیات کربلای ۴ و ۵ به بیان مطالبی برای نخستین بار پرداخت و گفت: در تیرماه سال ۱۳۶۵ برنامه ادامه عملیات‌ها را به فرمانده جنگ مرحوم هاشمی رفسنجانی ارائه دادیم.

وی افزود: برآورد ما ۵۰۰ گردان رزمی برای عملیات‌ها تا پاییز سال ۱۳۶۵ بود؛ در این جلسه اعلام شد تا پایان سال ۱۳۶۵ اگر هزار گردان رزمی و امکانات و تجهیزات در اختیار ما قرار بگیرد عملیا‌های سرنوشت ساز که عنوان شده بود را به اتمام خواهیم رساند.

سرلشکر صفوی خاطرنشان کرد: آن زمان برآوردی که به آقای رفیقدوست دادیم برای تامین تجهیزات ۵۰۰ تا هزار گردان، مبلغی حدود ۳۰ میلیارد تومان بودجه ریالی و ۵۰۰ میلیون دلار ارز بود؛ این برآورد در جلسه سران قوا که در منزل حاج احمد آقا برگزار شد ارائه شد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اضافه کرد: در این جلسه با سقف برداشت ۲۵ میلیارد تومان با کسب اجازه حضرت امام از بانک مرکزی به تصویب رسید؛ این مصوبه در ۱۸ تیر ۶۵ به ما ابلاغ شد.

وی گفت: در زمان کربلای ۴ و ۵ از ۵۰۰ گردانی که عنوان شد ۲۵۰ گردان آماده بود و ما در عملیات کربلای ۴ با ۳۰ تا ۳۵ گردان وارد عملیات شدیم و با باقی مانده آن وارد عملیات کربلای پنج شدیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه با شروع جنگ، عراقی ها ۲۵ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشتند، گفت: در طول ۹۵ ماه جنگ ۶۵ میلیارد دلار هزینه جنگی کردند و کشورهای عربی به‌خصوص عربستان سعودی و کویت بین۸۵ تا ۹۰ میلیارد دلار بلاعوض و قرض گرفتند.

سرلشکر صفوی گفت: عملیات کربلای ۵ و قبل از آن عملیات فاو بهمن سال سال ۱۳۶۴ سرنوشت جنگ را رقم زد زیرا برای جلوگیری از شکست عراق به این نتیجه رسیدند که باید امتیازی به ایران بدهند و آن قطعنانه ۵۹۸ بود که سال بعد یعنی سال۱۳۶۶ صادر شد و تا اندازه ای که ایران‌ می‌خواست از جمله متجاوز شناختن عراق انجام شد و بدین ترتیب نیروهای سازمان ملل بین ایران و عراق قرار گرفتند.

سردار صفوی‌ با تاکید بر اینکه عملیات کربلای چهار عملیات اصلی بود، تصریح ‌کرد: این عملیات را که شروع کردیم، در کنار آقای محسن رضایی بودم و متوجه شدم دشمن با تمام توپخانه تمام عقبه های‌ ما را می زند و شنود هم اعلام ‌کرد عراقی ها آماده باش هستند به نحوی که رزمندگان ما را در نهر عرایض با تیربار می‌زدند و در واقع می توان گفت که نیروهای‌ ما را در مسیرهای اصلی عملیات مورد هدف قرار می دادند.

وی بیان داشت: بعد از چهار پنج ساعت که از انجام‌ ‌عملیات کربلای چهار گذشت متوجه شدیم این عملیات لو رفته لذا به تمام نیروهای اعلام ‌کردیم‌ سریع به عقب بازگردند و اگر‌ سریع به عقب بازنمی‌گشتند، بواسطه بمباران شدید شیمایی منطقه،‌ نیروها دچار آسیب‌دیدگی زیادی می شدند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: فرماندهان ما در دوران دفاع مقدس انسان های عاقلی بودند و اگر از قبل می دانستند که این عملیات لو رفته هرگز وارد عمل نمی شدند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه به عملیات کربلای ۵ پرداخت و افزود: به فاصله کوتاهی بعد از این‌ عملیات عراقی ها در کربلای پنج غافلگير شدند زیرا تصور ‌نمی‌کردند به این سرعت بتوانیم عملیات دیگری انجام دهیم؛ از این روی آنها به دنبال تقدیر از نیروهای خود رفتند و از منطقه غافل شدند.

سردار صفوی در ادامه با تأکید بر ضرورت انتقال تجربیان، علوم و معارف دفاع مقدس به نسل های بعد گفت: اینجانب بیش از شش سال است که تاریخ شفاهی خودم را در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان می کنم، و برای این کار تمام نوارهای پیاده شده جنگ را با حافظه تاریخی خود تطبیق می دهم.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت انصاف و صداقت و عدالت در بیان تاریخ شفاهی دفاع مقدس افزود: برای بیان وقایع دوران دفاع مقدس باید نقش تمام ارکان جنگ دیده و آن‌گونه که بوده، بیان ‌شود یه عنوان مثال بعد از عملیات فاو و ‌کربلای پنج چهارصد دستگاه بیل مکانیکی و لودر جهاد سازندگی مورد اصابت قرار گرفت؛ همچنین توان لشکرهای سپاه و جهاد سازندگی‌ در جنوب‌ ‌گرفته ‌شده بود زیرا در کربلای چهار حدود ۹۰۰ شهید دادیم اما در کربلای پنج هفت هزار و ۱۵۶ نفر شهید شدند که ۴۰۰ نفر از این ‌شهدا در رده فرماندهی از دسته و گروهان تا تیپ و لشکر بودند.

دستیار و‌ مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا سپس عنوان کرد: عملیات کربلای پنج موجب شکستن خطوط دروازه شرقی بصره شد به نحوی ‌که‌ این شهر در برد توپخانه های‌ ما قرار‌ گرفت و زمانی‌ هم ‌که شهری در برد توپخانه قرار گیرد آن شهر نا امن خواهد بود و این اتفاقی بود که بواسطه عملیات کربلای پنج برای شهر بصره روی داد.

وی تاکید کرد: خون‌بارترین عملیات دفاع مقدس، عملیات کربلای ‌پنج بود و بواسطه تعداد بالای شهدایی که در این عملیات دادیم باعث شد سرزمین ‌شلمچه را قطعه ای از بهشت بدانیم؛ البته انسجامی ‌که در دفاع مقدس بین ارتش‌ و سپاه و بین ‌ملت و حکومت وجود داشت، بی نظیر بود و امروز نیز همین وحدت و انسجام میان ملت و حکومت و قوای چهارگانه می تواند به حل مشکلات و رسیدن به شرایط مطلوب منجر شود.

انتهای‌ پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار