مدیر اسناد اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه:

سیزدهمین یادواره مجازی شهدا در کرمانشاه برگزار شد

«باقری» گفت: سیزدهمین یادواره مجازی شهدا با محوریت تحلیل عملیات کربلای ۴ و ۵ در تاریخ ۲۴ دی ماه در کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳ - 14January 2023

برگزاری سیزدهمین یادواره مجازی شهدا با محوریت تحلیل عملیات کربلای ۴ و ۵ در کرمانشاه مدیر اسناد و تاریخ شفاهی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار دفاع‌پرس، از سیزدهمین یادواره مجازی شهدا با محوریت تحلیل عملیات کربلای 4 و 5 و شهدای این عملیات شامگاه امروز برگزار شد اظهار داشت: این یادواره مجازی در گروه عرشیان (گروه متعلق به خانواده های معظم شهدا و پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس) درپیام رسان ایتا برگزار شد.

باقری گفت: این همایش به مناسبت میلاد باسعادت بانوی دوسرا حضرت فاطمه زهرا(س) و معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره)، با حضور خانواده های معظم شهدا و جانبازان و آزادگان، فرماندهان، رزمندگان، نویسندگان و دانشجویان برگزار که سردار «بهروز خوشبخت» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه، و پیشکسوتانی همچون سردار رضاشاهویسی، سردار منصور شیرزادی، باقر آقایی، حسن گمار، جلال صحرایی،  سیدبیژن موسوی،  علی مرادی،اسفندیار بیات، بهروز حقیقی به تحلیل عملیات پرداخته و از خاطرات شهدا و همرزمانشان در این عملیات ها پرداختند.

 باقری افزود: از برنامه های جانبی این یادواره مداحی پیرغلام اهل بیت حاج داوود به مرام، پیشکسوت دفاع مقدس  اکبر پروینی، حسن گمار، علیرضا محمدی و همچنین نماهنگ سخنرانی حضرت امام (ره) باموضوع بزرگداشت مقام زن و صحنه هایی از مستند کربلای 5 بود که برای حاضرین پخش شد.

در ادامه مراسم سردار «علی سلیمانی» از رزمندگان پیشکسوتان دفاع مقدس در مورد این عملیات گفت: با عملیات کربلای 5، در شرایط بسیار خاص و تقریبا منحصر به فرد در دوران دفاع مقدس انجام گرفت. عملیات کربلای 5 را در حالی انجام دادیم که تنها 15 روز از عملیات کربلای 4 می گذشت. عملیاتی  که حدودا یک سال برنامه ریزی  اش طول کشید، از شناسایی هایی که انجام گرفت از طراحی هایی که صورت گرفت، از انتقال نیرو ،تجهیزات و منطقه عملیاتی و سایر اقداماتی که برای این عملیات انجام گرفت یک برنامه دراز مدت با تعداد زیادی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. متاسفانه این عملیات به دلایل مختلفی ازجمله حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس که معمولا تحرکات ما را به عراقی ها گزارش می دادند. یا آواکس هایی که در اختیار عربستان قرارگرفته بود که معمولا آن ها نیز تحرکات ما را در اختیار عراقی ها قرارمی دادند و موارد متعدد دیگری با عث شد که عملیات کربلای 4 متاسفانه لو رفته و ما نتوانیم به آن اهدافی که در این عملیات پیش بینی کرده بودیم برسیم،

این پیشکسوت دفاع مقدس در ادامه افزود: در جریان این عملیات متاسفانه تلفات زیادی به نیروهای خودی هم نیروی انسانی و هم تجهیزات و هم آن توانایی ها و مسائل مورد رزم که مورد نیاز یک عملیات هست در این عملیات متاسفانه ما آسیب جدی دیدیم و طبیعتا همه یگان هایی که می بایست عملیات کربلای 5 را انجام بدهند همان یگان هایی بودند که در عملیات کربلای 4 به صورت جدی آسیب دیده بودند.یعنی ما باید در یک شرایطی عملیات را انجام می دادیم که یگان ها و امکانات ما به شدت آسیب دیده بود برای عملیات بزرگی مثل عملیات کربلای 4 حدود یکسال کار کرده بودیم و موفق نشدیم،خوب طبیعتا در یک چنین شرائطی نیروهایی که بایستی عملیات انجام بدهند از نظر آمادگی قطعا افت می کنند و ما عینا مشاهده می کردیم یگان هایی که می بایست عملیات انجام می دادند از نظر روحی، تجهیزات، نیروی انسانی و سایر مسائل بالاخره افت کرده بودند و آمادگی لازم را نداشتند برای انجام عملیات بزرگتری مثل کربلای 5.

وی از مشکلات دیگر در این عملیات گفت: زمان محدودی بود که بایستی عملیات را انجام می دادیم، نکته دیگر این بود که در عملیات کربلای 5 بایستی به قوی ترین نقطه نیروهای عراقی می زدیم یعنی شرق بصره که برای عراقی ها بسیار اهمیت داشت، طوری که خطوط پدافندی که در آنجا طراحی شده بود با استفاده از کارشناسان آن زمان شوروی و بکار گیری توان عمده شهرداری بغداد یک خطوط بسیار مستحکم را در شرق بصره و شلمچه ایجاد کرده بودند که عبور از این منطقه کار بسیار سختی بود. همین منطقه قبل از عملیات کربلای 5 تعدادی از کارشناسان نظامی از کشورهای عربی، بلوک شرق و غرب همه بودند آمده بودند و اعلام کرده بودند که هیچ نیرویی قادر نیست که ازاین خطوط دفاعی عبور بکند و این را رسانه ای کرده بودند یعنی آنقدراعتماد داشتند که این خطوط پدافندی به هیچ عنوان هیچ نیرویی قادر نیست که از این خطوط عبور کند. این هم یکی از موضوعاتی بود که ما در عملیات کربلای 5 داشتیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار