برگزاری آئین گرامیداشت « روز مازندران» در محمودآباد

همزمان با روز مازندران، اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محمودآباد با فرهنگ و آیین مازندران آشنا شدند.
کد خبر: ۵۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ - 04November 2015

برگزاری آئین گرامیداشت « روز مازندران» در  محمودآباد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از ساری به  نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران  14 آبان به عنوان روز مازندران، آئین گرامیداشت آغاز حکومت علویان درمازندران است. در این روز مردمان مازندران با علاقه و دوستی با اهل بیت رسما مذهب شیعه را پذیرفتند. به همین مناسبت اعضای این مرکز در این برنامه ضمن برگزاری برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی با مولفه های فرهنگ و آداب و رسوم مازندرانی آشنا شدند.

بر اساس این گزارش، اجرای نمایش در قالب معرفی آئین « تیر ماه سیزده شو»که به عبارتی آئین گرامیداشت روز مازندران است یکی از برنامه های اجرایی این مرکز بود.

در گاهشماری ایرانی، روزهای ماه یک نام ویژه داردروز نخست هر ماه اورمزد،دوم هر ماه بهمن ، سوم هر ماه اردیبهشت ، هفتم هر ماه امرداد ، روز دهم هر ماه مهر، روز سیزدهم هرماه تیر نام دارد.

برخی مردم معتقدند که تیرگان شب تولد حضرت علی (ع) است ولی برخی نیز معتقدند که جشن تیرماه سیزده شو یکی از کهنترین رسوم مردم استان مازندران است.

تمامی خانوادهها در این شب کنار هم جمع میشوند. در گذشته در غروب روز سیزده، جوانان هم با در دست داشتن چند ترکه بلند با کیسهای که به انتهای آن بسته شده است، همراه کودکان به در خانهها رفته و با سر و صدا و کوبیدن چوب به در خانهها و شعر « لال بیَمو، لال بیَمو ، پارسال و پیرار بیَمو»را سر داده و از صاحب خانه تقاضای هدیه میکنند و صاحب خانه نیز اغلب به آنها پول، میوه و شیرینی میدهد.مازندرانیها، آمدن لال را به خانه و کاشانه خود به فال نیک میگیرند و باور دارند که «لال» هر کس را بزند تا سال دیگر مریض نمیشود.

آشنایی با آداب و رسوم مازندرانی در قالب فعالیت نمایش خلاق

اجرای نمابش خلاق « جمجمه خاتون » با قسمتی از یک شعر فولک (فولکور) برای آئین طلب باران در مازندران. جمجمه خاتون عروسکی بود که با گیاهان ،چوب و کاه و گونی و کنف درست میشد و  نمادی از الهه باران می باشد.

اجرای نمایش « تی تی مادرمه»

اولین روز هر ماه تبری، مارمه محسوب می شود.به اعتقاد و باور مردم مازندران ، هرصاحب خانه، در این روز از یک نفر که خوش قدم است می خواهد تا اولین کسی باشد که وارد خانه او می شود و تا آمدن او، دوست ندارد کسی وارد خانه اش شود و به اصطلاح مارمه او را بشکند.برای تایید مارمه لینگ، به قرآن مجید استخاره می کنند و اگر خوب آمد به آن فرد اطلاع می دهند

رسم است که برای اولین روز عید، هرخانواده ای مارمه لینگ خاص خود را ازبین افراد خانه، همسایه، اقوام نزدیک، کودکان ، سادات و یا کسانی که خوش نام و خوش رفتار هستند، انتخاب می کنند. مارمه لینگ کسی است که خوش قدم و مایه خیر و برکت بوده و شایسته شکستن مارمه است.

اجرای نمایش خلاق ضرب المثل های مازندرانی

بررسی ضرب المثل های مازنی و آشنایی با آن در قالب اجرای نمایش توسط اعضای مرکز از دیگر برنامه های روز مازندران در کانون محمودآباد بود.

اجرای نمایش « آهو چری » به معنای در راه چرا می کند و با زنگوله اش نوید بخش بهار است. آهو چری با وارد شدن در خانه، بهار را نوید می دهد و کنایه از آفتاب است. آهو چری را با عروسکی که سرش از چوب تراشیده شده هم می ساختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار