یادداشت/ حجت‌الاسلام خسروی‌راد

آزادی، واژه‌ای که باید از نو شناخت

بشر در گوناگونی ظلمش گاه به واژه‌ها هم رحم نکرده، واژه‌ای، چون آزادی به شکل‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار گرفته و گاه کلمه حقی بوده که از آن اراده باطل شده است.
کد خبر: ۵۶۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۴ - 21January 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس - حجت‌الاسلام «محمدهادی خسروی‌راد» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس یزد؛ بشر در گوناگونی ظلمش گاه به واژه‌ها هم رحم نکرده، واژه‌ای، چون آزادی به شکل‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار گرفته ‌و گاه کلمه حقی بوده که از آن اراده باطل شده است.

گاه ظلم به آزادی از این جهت بوده که تمام ابعاد شخصیت انسان را تامین نکرده و در رها کردن انسان از اسارت‌ها به موارد جزیی بسنده کرده ‌از جمله تلخ‌ترین اسارت‌ها، اسارت اعتقادی و فکری است که مثال بارزش را می‌توان اینچنین ذکر کرد:

فرمانده‌ای در کنار چهارستون از نظامیان و مردان جنگی که برای مبارزه گرد هم آورده بود به جبهه مقابل پیغام داد که بیش از این چهار ستون، مراقب «ستون پنجم» باشید. ستون پنجم جمعیتی بود که از درون جامعه آن‌ها افکار مردم را در بند می‌کرد. بند اطلاعات ناصحیح، تحلیل‌های نادرست و وادادگی. تا آزاد اندیشی و آزادگی را با تغییر باور‌ها از آن‌ها سلب کند تا مردم آن جامعه به دشمن خود اعتماد کند و بدون جنگ وخونریزی و با رضا و رغبت کشورش را به او پیشکش کند.

فرعون‌های سلطه‌جو در یافتن انواع روش‌های بهره‌کشی و تسلط بر ضعیفان بالاخره به این شیوه هم رسیدند که ستون‌های مقاوم در برابر ضربه‌های آشکار و مداوم تبر را می‌توان با تلاش آرام و بی‌صدای موریانه‌ها به خاک انداخت.

امروز در گستره رسانه، این دنیایی که بس رنگارنگ و دلرباست و در این سراشیب شهوت، فرعون‌های مستکبر، اهرام خویش را برپیکرله شده مستضعفان بنا می‌کنند و از این امکانات نوین در جهت استعمار نوین و ادامه چپاول بر ضعیفان سود می‌برند.

رها کردن یک جسم در زندان یا گرفتار غل و زنجیر بسیار آسان‌تر است از آزاد کردن کسی که طی سالیان متمادی به واسطه انس با تفکر بیگانه «استحاله فرهنگی» شده است چنان که امروز به مانند دشمنش می‌اندیشد و مطالبات نا آشنای او را طلب می‌کند و بردگی را بر آزادی و استقلال ترجیح می‌دهد و این ایام عبارتی از شهید آوینی را در ذهن زنده می‌کند که: «جاهلیت ریشه در باطن دارد و اگر نبود کویر مرده دل‌های جاهلی، شجرۀ خبیثۀ بنی امیه کجا می‌توانست سایه جهنمی حاکمیت خویش را بر جامعه اسلام بگستراند؟»

شرایط موجود، اندیشمندان رنگین خانه‌های پر تزویر استعمار را برای حمله‌هایی وسیع‌تر به هیجان می‌آورد و فتنه‌هایی دیگر جلو خواهد آمد و زخم بی‌بصیرتی، این زخم کهنه بر پیکره‌ی تشیع، رنج‌هایش را روز افزون می‌کند و باز ما با این سوال روبروییم که درمان چیست؟

آنچه مسلم است دوستداران ایران در برابر گستردگی قدرت رسانه‌ای احزاب روبرو، تن به عجز نمی‌دهند، چون فریاد‌های بصیرت آفرین مولای متقیان علی علیه السلام را از دل تاریخ می‌شنوند که «اَیُّهَا النّاسُ لَوْ لَمْ تَـتَخاذَلوا عَنْ نَصْرِ الْحَقِّ وَ لَمْ تَهِنوا عَنْ تَوْهینِ الْباطِلِ، لَمْ یَطْمَعْ فیکُمْ مَنْ لَیْسَ مِثْلَکُمْ وَ لَمْ یَقْوَ مَنْ قَوىَ عَلَیْکُمْ»

«اى مردم! اگر در یارى حق کوتاهى نمى‌کردید و در خوار ساختن باطل سستی نمى‌نمودید، کسانى که همپایه شما نیستند، در شما طمع نمى‌کردند و هیچ قدرتى برشما مسلط نمى‌شد. نهج البلاغه، خطبه ۱۶۵»

یا غم را در این بیت مرور می‌کنند که:
آبادی بتخانه ز ویرانی ماست
جمعیت کفر از پریشانی ماست

این ملت غیور که هرگز سلطه بیگانه را نپذیرفته است برای حفظ آزادی، سلطه رسانه‌ای دشمنانش را نیز خواهد شکست او دفاع هشت ساله را فراموش نکرده است روز‌هایی که همه مستکبران یکسوی میدان بودند و ملت حسینی و انقلابی ایران سوی دیگر.

آنروز قدرت وسیع دشمن سبب سستی اراده ما نشد و امروز هم می‌تواند این چنین باشد.

باید در این مصاف جدید، تجربیات مردان آن حماسه‌ها و پاک باختگان امام راحل را مرور کنیم باید خاطرات آن روز‌ها را بار‌ها ورق بزنیم و آنچه در آن رویارویی به کار بستیم را بار دیگر به میدان آوریم باید شیر مردان بلا جو، زمزمه نصر من الله و فتح قریب را فریاد کنند و با توکل و توسل به قدرت الهی و ائمه اطهار این پرچم آغشته به خون هزاران شهید و سربلند از میلیون‌ها رنج مکتوم را از تلاطمات مصنوعی نگه دارند و وسوسه شیطان بزرگ را خنثی کنند و سفارش رهبر فرزانه ایران در جهاد تبیین را لبیکی عاشقانه و عالمانه گویند.

تاریخ این کشور ثبت کرده است که تجاوز به خرمشهر در اوج ضعف ظاهری ما صورت گرفت و، چون مقاومت خرمشهر شکست دشمن در آنجا دژی مستحکم بنا کرد. آنچنان مستحکم که گفته می‌شد ایرانیان تا بیست سال امکان نفوذ به آن را نخواهند داشت، اما ۱۹ ماه بعد رزمندگان خداباور و غیور ایران، خرمشهر را آزاد کردند و اینچنین ملت صبورایران همه محاسبات مادیون را با قدرت معنوی خود در هم شکست.

بعد از گذشت چهل سال ما در همان بعدی که ضعیف بودیم آنچنان قوی شده ایم که دوست و دشمن را به بهت آورده ایم ثمره جهاد تبیین و دفاع فرهنگی امروز نیز می‌تواند این باشد که چهل سال دیگر مجاهدان و مردان غیور این مرز و بوم، حمله گسترده فرهنگی را بر همه مبانی مستکبران آغاز کنند تا همت علوی رخ بنماید و آغازی بر طلوع خورشیدمان و آزادی حقیقی بشرباشد

امام على علیه السلام: «قَلیلُ الْحَقِّ یَدْفَعُ کَثیرَ الباطِلِ کَما اَنَّ الْقَلیلَ مِنَ النّارِ یُحْرِقُ کَثیرَ الْحَطَبِ؛ غررالحکم، ح ۶۷۳۵». «اندکىِ حقّ، بسیارى باطل را نابود مى کند، همچنان که اندکىِ آتش، هیزم‌های فراوانى را مى سوزاند»

تاریخ خواهد نوشت که ما همه خاکریز‌های فرهنگی که اشغالی دشمن را آزاد کردیم و پرچم توحید را بر سر در همه خانه‌های ایران زمین به اهتزاز درآوردیم؟ ما سحر فرعونیان را باطل کردیم و غل‌های جاهلیت مدرن را به عنایات صاحب الزمانی گشودیم.

ما با جهاد انس داریم چرا که فرزندان آن روح خدایم که میگفت: «تا شرک و کفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم.»

بر عهدمان با آن پیشوای متعبد پایبندیم و کلامش مدام سرلوحه اقدام ماست که: «همه توطئه‌های جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و‌... برای این بوده است که ما نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و حتماً در مسائل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم. ما نباید غفلت بکنیم، واقعاً باید به سمتی حرکت نماییم که ان شاء الله تمام رگه‌های وابستگی کشورمان از چنین دنیای متوحشی قطع شود.»

سالیانی است هر صبح به احترام آزادی و برای آزادی قیام می‌کنیم آزادی از جهل، از آزادی زشتی‌ها و آزادی از شیطان.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار