در گفت‌وگو با دفاع‌پرس تشریح شد؛

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس: تاثیر مناطق حاشیه‌ای و بی‌دفاع شهری در وقوع جرم/ نرخ قتل در تهران پایین است

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت درباره تاثیر مناطق حاشیه‌ای و بی‌دفاع شهری در وقوع جرم توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۵۶۷۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۷ - 17January 2023

سرهنگ نثاری: تاثیر مناطق حاشیه‌ای و بی‌دفاع شهری در وقوع جرم/ نرخ قتل در تهران پایین استسرهنگ کارآگاه مرتضی نثاری معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، درباره وقوع قتل در تهران و زورگیری‌های خشن از ابتدای سال تا کنون اظهار داشت: تا نیمه اول و قبل از شروع اغتشاشات اخیر وضعیت متعادل و کنترل شده بود. اما متاسفانه از مهر ماه و در سه ماهه پاییز ماه روند در جرائم به عنف و جرائم خشن روند افزایشی داشت.

سرهنگ نثاری با اشاره به ارکان موثر در وقوع جرم گفت: از ارکان بوجود آورنده سازمان جرم، جمعیت و جغرافیا است؛ براساس جمعیت ما می توانیم ادعا کنیم که وضعیت مان در وقوع قتل در کل کشور وضعیت مطلوبی است.

وی اضافه کرد: قتل در استان تهران براساس نرخ جمعیت با توجه به جمعیت ثابت بیش از ۱۳ میلیون نفری  و همچنین جمعیت شناور ۴ میلیون نفر که به تهران رفت و آمد دارند، پایین است.

سرهنگ نثاری خاطرنشان کرد: همچنین در رتبه بندی با سایر استان ها تقریبا ما از نظر وقوع قتل بین رتبه ۵و ۶ قرار داریم.

وی درباره وقوع قتل های زنجیره ای گفت: از نظر وقوع قتل های سریالی از سال ۹۷ به بعد و بعد از جریان قتل بابک خرمدین قتل زنجیره ای نداشته ایم.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت درباره عوامل موثر در وقوع قتل های زنجیره‌ای گفت: وقتی شاخص‌های اجتماعی و پارامترهای تربیتی و فرهنگی جامعه دستخوش تغییر قرار گیرد افراد را برای ارتکاب این موضوعات مستعد می کند همچنین در زمانی که قوانین بازدارندگی خاص خود را در موضوعاتی با اهمیت کمتر نتوانند ایجاد کنند این امر ممکن است فردی بخواهد از جامعه انتقام بگیرد و تصفیه حساب کند و از همین‌رو ممکن است دست به قتل سریالی می زند.

سرهنگ نثاری با اشاره به واکاوی قتل‌های زنجیره‌ای در دهه‌های گذشته تصریح کرد: با واکاوی قتل هایی که در دهه های گذشته رخ داده، متوجه می شویم که در همه این قتل ها این افراد نتوانسته بودند حق خود را به دست بیاورند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در سال های اخیر هم دستگاه قضایی و هم پلیس با تعامل و هماهنگی توانسته اند جلوی ایجاد چنین روندی را بگیرند و من امیدوارم شاهد فجایع سریالی در کشور نباشیم.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت درباره تاثیر مناطق حاشیه در وقوع جرم چه میزان تاثیرگذار است، گفت: قطع به یقین حاشیه نشینی و به نوعی مناطق بی دفاع شهری می تواند در افزایش جرم و پدیده‌های جرم زا موثر باشد. در همین شهر تهران برخی از قتل ها به دلیل چشم توی چشم شدن برای جای پارک خودرو است. یعنی اگر در ساخت و سازها ملاحظات شهرسازی ایمن را رعایت کرده و پارکینگ را تامین می کردند قطع به یقین دیگر در خیابان شاهد صحنه های یقه گیری برای جای پارک نبودیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار