بازخوانی یک دستور به کلی سِری درباره عملیات «کربلای ۵»+ سند

عملیات «کربلای ۵» در پیچیده‌ترین و مستحکم‌ترین خطوط دفاعی در منطقه شلمچه انجام شده است. این عملیات، عملیاتی حساس، مهم و استراتژیک بود؛ به‌ طوری‌ که نیرو‌های خودی توانستند به اهداف از پیش تعیین‌شده برای این عملیات دست پیدا کنند.
کد خبر: ۵۶۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳ - 17January 2023

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عملیات «کربلای ۵» در پیچیده‌ترین و مستحکم‌ترین خطوط دفاعی در منطقه شلمچه انجام شده است. این عملیات، عملیاتی حساس، مهم و استراتژیک بود؛ به‌ طوری‌ که نیرو‌های خودی توانستند به اهداف از پیش تعیین‌شده برای این عملیات دست پیدا کنند.

انهدام دشمن در عملیات کربلای ۵ به مراتب بیشتر از عملیات والفجر ۸ بود، به گونه‌ای که حتی تحلیلگران غرب ناچار از اعتراف به گوشه‌ای از این مسئله شدند. انهدام دشمن موجب شد با وجود ارزشمندی قابل ملاحظه زمین شلمچه در زمینه سیاسی - نظامی، دشمن حفظ نیرو را بر حفظ و باز پس گیری مناطق تصرف شده، ترجیح دهد.

پیش از آغاز عملیات کربلای ۵، نامه‌ای از سوی «علی شمخانی» فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه به قرارگاه‌های قدس و نجف صادر شده است که بر اساس آن، به محض آغاز درگیری باید قرارگاه‌های مربوطه کار مهندسی، تخریب و تأمین را شروع کنند.

بازخوانی یک دستور به کلی سِری درباره «کربلای۵»

در متن این تصویر نوشه شده است:

«موضوع: موارد ضروری در طرح

سلام علیکم؛

بدین‌وسیله موارد زیر را که ضرورت دارد در طرح عملیاتی گنچانده شود جهت اقدام وطرح ریزی ارسال می‌گردد.

۱- ق قدس و نجف به محض درگیری کار مهندسی و تخریب و تامین را شروع نمایند

۲- اجرای آتش مستقیم و منحنی از اول (نوک) بوارین تا آخرین حد قرارگاه‌ها

۳- درساعت (س) که قرارگاه‌ها کربلا تک خود را شروع می‌کند قرارگاه‌های فوق طبق آتش طرحریزی شده اقدام به اجرای آتش می‌نمایند

ومن ا... توفیق

فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران

علی شمخانی

رونوشت:

ق کربلا جهت اطلاع و همکاری

معاونت عملیات (ادوات و توپخانه)

جهت پیگیری و دادن طرح آتش»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها