تیپ بدر چگونه شکل گرفت؟+ صوت

سرلشکر دقایقی گفت: ما در مدتی که از نیمه دوم سال ٦٣ که وارد کادر رمضان جنوب شدیم و با عراقی‌ها کمی ارتباط برقرار کردیم این‌ها را شناختیم، صحبت کردیم و در عملیات بدر با آن‌ها شرکت کردیم و شهدای آن‌ها را دیدیم، توانستیم که یک تجربه عملی از مردم عراق به دست بیاوریم.
کد خبر: ۵۶۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲ - 20January 2023

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: به مناسبت سالروز شهادت سردار سرلشکر شهید اسماعیل دقایقی فرمانده لشکر ۹ بدر اقدام به انتشار صوتی از ایشان کرده است که در طی عملیات کربلای ۲ در تاریخ سیزدهم شهریور سال ۱۳۶۵ داشته است.

تیپ بدر چگونه حیات گرفت؟

در این صوت که برای اولین بار منتشر شده است شهید اسماعیل دقایقی درباره نحوه تشکیل تیپ ۹ بدر سخن گفته است.

در این صوت می‌شنویم:

«با یک ملت و کار با یک امت و کشاندن آن‌ها در خط فعالیت و کار و ما طبق مکتب‌مان در راه جهاد فی سبیل الله، احتیاج به اعتمادبه‌نفس و شخصیت دادن به آن‌ها داریم و شناخت آن‌ها. ما در مدتی که از نیمه دوم سال ٦٣ که وارد کادر رمضان جنوب شدیم و با عراقی‌ها کمی ارتباط برقرار کردیم این‌ها را شناختیم، صحبت کردیم و در عملیات بدر با آن‌ها شرکت کردیم و شهدای آن‌ها را دیدیم، توانستیم که یک تجربه عملی از مردم عراق به دست بیاوریم. یعنی برای خودم تا قبل از عملیات بدر به این اطمینان نبود لذا با کمال قوت دنبال تشکلی از این‌ها و تشکیل تیپ بدر افتادیم؛ و به‌راحتی مثلاً از همان موقع هم از فرماندهی اجازه خواستیم که ما این‌ها را در رده‌های مختلف قرار بدهیم و آقای شمخانی فرمودند که تا معاونت تیپ هم می‌توانید از آن‌ها استفاده بکنید.»

از تیپ ۹ بدر بیشتر بدانیم

تیپ ۹ بدر تشکلى از نیروهاى مجاهد و ارتشیان عراقى است که از شروع جنگ تحمیلى و یا در طول آن با مهاجرت یا پناهده شدن به ایران، در کنار نیروهاى سپاه پاسداران شروع به فعالیت کرده‌اند. این نیرو‌ها عموما در عراق افسر و درجه‌دار بوده‌اند. بیشتر افراد کادر تیپ نیز از نیروهاى عراقى مى‌باشند. این تیپ ابتدا در قالب گردان‌هاى "شهید صدر" به وجود آمد و در کنار نیروهاى خودى در عملیات بدر حضور شایسته داشت. پس از آن نیز در چند عملیات در هور از جمله عملیات قدس و عاشوراى ۴ شرکت کرد و موفقیت‌هایى را نیز به دست آورد، سپس با ادغام در نیروهاى «قرارگاه رمضان» همکارى خود را با این قرارگاه آغاز کرد.

این تیپ به استعداد سه گردان از نیروهاى مجاهد عراقى و یک گردان از اسیران داوطلب، در مجموع با ۶۵۰ نیرو در عملیات کربلاى ۲ شرکت کرد. آنچه براى اولین بار در طول جنگ در این عملیات انجام شد، حضور یک گردان از اسیران داوطلب شامل سربازان، درجه‌داران و افسران عراقى بود.

همچنین نیرو‌های تیپ ۹ بدر در عملیات مرصاد نیز نقش بسزایی را از خود نشان دادند.

پس از سقوط صدام حسین و ظهور داعش، نیرو‌های تیپ ۹ بدر در خط مقدم مبارزه با داعش ایستادند و از جان و مال و سرزمین خود دفاع کردند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار