وزیر بهداشت:

ایران جزو کشورهای پیشرفته در درمان کرونا شناخته شده است

عین‌اللهی گفت: اگر امروز شاهد استقلال سلامت هستیم و در زمان کرونا جز کشور‌های پیشرفته در زمینه درمان شناخته شده‌ایم به واسطه ادغام نظام پزشکی با نظام آموزشی کشور است
کد خبر: ۵۶۸۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶ - 22January 2023

ایران جزو کشورهای پیشرفته در درمان کرونا شناخته شده استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «بهرام عین‌الهی» وزیر بهداشت اظهار داشت: وزارت بهداشت موظف است تا ادغام نظام پزشکی و نظام آموزشی کشور را حفظ کند و تمام ساختار‌های آن را تعمیق ببخشد.

عین‌الهی در جلسه شورای آینده نگاری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت که با موضوع تاکید بر تعمیق ادغام آموزش و پژوهش پزشکی در مراقبت‌ها و خدمات سلامت برگزار شد با اشاره به دستاورد‌های ادغام نظام سلامت و آموزش کشور گفت: موضوع ادغام نظام سلامت با نظام آموزش کشور یک حرکت انقلابی با برکات و دستاورد‌های بسیار برای کشور بوده و بدون شک حوزه سلامت یکی از دستاورد‌های مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر بهداشت با اشاره به دیگر اثرات مثبت ادغام نظام پزشکی با نظام آموزشی تصریح کرد: تغییر در منابع آموزشی منطبق بر نیاز‌های جامعه، یکی دیگر از برکات ادغام نظام سلامت با نظام آموزشی کشور است. همچنین در بحث اهداف آموزشی با رویکرد افزایش دانشگاه‌ها با رشد ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی مواجه هستیم و بسیاری از بیمارستان‌های درمانی تبدیل به بیمارستان‌های آموزشی شدند.

وی افزود:، همچنین اجرایی شدن سیاست‌های مقام معظم رهبری، پاسخگویی اجتماعی، تغییر پذیری متناسب با نیاز‌های جامعه در کنار پویایی علم پزشکی، آموزش مداوم و ارتقای حرفه‌ای پزشکان، مسأله محوری و نیاز آموزش کشور به آن، بومی سازی و خودکفایی، درمان بسیاری از بیماری‌ها در شرایط سخت تحریمی، تأمین منابع انسانی، تنها در سایه ادغام انجام می‌شود.

عین اللهی عنوان کرد: ارتقای عدالت سلامت، نیرو‌های بومی، افزایش شاخص‌ها و رشته‌های تخصصی، توسعه نظام پیشگیری و بهداشتی با ادغام نظام پزشکی و آموزش کشور محقق می‌شود.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت موظف است تا ادغام نظام پزشکی و نظام آموزشی کشور را حفظ کند و تمام ساختار‌های آن را تعمیق ببخشد وبر این اساس باید آموزش و پزشکی ما از درمان محوری به سلامت محوری ارتقا یابد و این استراتژیک زمانی محقق می‌شود که ادغام وجود داشته باشد و مراکز سلامت محور در کشور گسترش یابد.

سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر لزوم ادغام نظام پزشکی و آموزش کشور، گفت: آموزش پزشکی جامعه نگر و آموزش پزشکی پاسخگو در صورت ادغام آموزش عالی کشور می‌تواند ذات جامعه نگری و پاسخگویی خود را حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از مسئولیت در وزارت بهداری، شبکه‌سازی‌هایی در سطوح مختلف کشور برای تاسیس و راه اندازی خانه‌های بهداشت و خانه‌های درمان انجام شد و این روند تا جایی ادامه یافت که شاخص بهداشتی روستا‌ها و مناطق محروم به سرعت بهبود پیدا کرد.

مرندی تصریح کرد: مهمترین دلایل ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی کشور ازدیاد نیروی انسانی بود که پس از حضور اینجانب در پست وزارت بهداری در هر استان کشور یک دانشگاه علوم پزشکی تاسیس شد.
وی با اشاره به اهمیت وجایگاه سلامت معنوی و اجتماعی گفت: با آنکه در اغلب کشور‌های جهان به بعد بیولوژیکی در کنار بعد سلامت معنوی بیماران توجه می‌کنند، در کشور ما اساتید و پزشکان تنها بر بعد بیولوژیکی بیماری‌ها تمرکز دارد در حالی که نیمی از آمار مرگ و میر به خاطر عدم رعایت سلامت اجتماعی است.

مرندی با اشاره به کمبود پزشکان در سال‌های ابتدای جنگ و لزوم تربیت متخصصان داخلی گفت: بین سال‌های ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۶۴ اغلب بیماران کلیوی، ناباروری به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اما پس از ادغام و افزایش نیرو‌های متخصص و فوق تخصص آمار اعزام‌ها کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی بر موضوع ادغام تاکید دارد و اکنون نیاز به تکمیل بازسازی و نوسازی زنجیره ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی کشور را داریم کاری که سال‌ها توسط وزرای بهداشت گذشته انجام نشد.

در ادامه این نشست ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره نقش ادغام نظام پزشکی و آموزش، در تحقق سند‌های بالادستی حوزه سلامت گفت: مهمترین سند وزارت بهداشت سند ابلاغیه حوزه بهداشت توسط مقام معظم رهبری است و هر آنچه که در حوزه سلامت نیاز باشد در این سند تدوین شده است. مهمترین اصل این سند پیشگیری و درمان بیماری‌هاست که این موضوع باید در تمام شئون وزارت بهداشت ساری و جاری شود.

وی افزود: استقرار شبکه و نظام سطح بندی از دیگر سیاست‌های کلی نظام پزشکی و درمانی کشور است؛ همچنین توسعه کمی و کیفی نظام آموزش پزشکی به صورت هدفمند سلامت محور و مبتنی بر نیاز‌های جامعه از دیگر تاکیدات این سند راهبردی است.

باقری فرد عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی ۳۶ شاخص رشد بهداشت را معرفی کرده است که یکی از آن‌ها افزایش نیروی انسانی و دکترای متخصص است وبر این اساس جامعه نگری در معاونت آموزشی وزارت بهداشت گنجانده شده است؛ لذا رشد نظام بهداشت کشور تنها به تربیت دانشجو پزشکی منحصر نمی‌شود.

دکترباقری فرد تصریح کرد: موضوع ادغام و انتزاع آموزش از نظام پزشکی، در چندین دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در دولت اخیر نیز با جدیت پیگیری می‌شود، اما مهم‌ترین حسن ادغام، ترکیب دانایی و توانایی در حوزه پزشکی است.

باقری فرد عنوان کرد: ارتقای حوزه سلامت، ریشه کن شدن برخی از بیماری‌ها، از برکات ادغام نظام پزشکی با آموزش کشور است واکنون پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی مهم‌ترین شاخصه‌های پیشرفت کشور در حوزه دفاعی و بهداشتی به ثبت رسیده است.

صد و چهاردهمین جلسه شورای آینده نگاری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت با موضوع تاکید بر تعمیق ادغام آموزش و پژوهش پزشکی در مراقبت‌ها و خدمات سلامت با حضور عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعضای شورای آینده نگاری و جمعی از معاونین بهداشتی وزارت بهداشت و صاحبنظران حوزه سلامت، ۲۹ دی ماه سال جاری در محل فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها