دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هتک حرمت به قرآن ادامه سریال شارلی ابدو/ آزادی بیان در غرب دروغ بزرگ است

اهانت به قرآن نفرت پراکنی علیه مقدسات و ارزش‌های اسلامی در کشور‌های اروپایی به رغم بی‌تفاوتی و انفعال سران و مقامات این کشور‌ها موجب اسلام ستیزی و اسلام هراسی در این جوامع می‌شود.
کد خبر: ۵۶۸۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۳ - 24January 2023

اقدام موهن سوئد؛ نفرت پراکنی علیه مقدسات و ارزش‌های اسلامیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: چند سالی است که شاهد فعالیت‌های ضد دینی و اهانت گروه‌های تندروی اروپایی به ارزش‌ها و مقدسات دین اسلام هستیم و سران و مقامات این کشور‌ها هم به بهانه‌های واهی حمایت از آزادی بیان از هرگونه عکس‌العمل به این قبیل اقدامات خودداری کرده و دست عناصر افراطی را در اهانت هرچه بیشتر به دین مبین اسلام را باز می‌گذارند.

در واقع پدیده‌ها و رویدادهایی، چون اهانت به مقدسات و ارزش‌های اسلامی آن هم از طرف گروه‌های افراطی کشور‌های اروپایی در شرایطی در گذشته بار‌ها روی داده و همچنان هم رخ می‌دهد که دولتمردان این کشور‌ها علی رغم شعار‌های زیبای حقوق بشری خود، با بی‌تفاوتی و انفعالی که در برخورد با چنین حرکات و اقداماتی در پیش گرفته‌اند موجب اسلام ستیزی و اسلام هراسی در جوامع خود شده و می‌شوند.

اما نکته بسیار مهم و حساس در این ماجرا این است که در شرایطی شاهد اهانت به مقدسات و ارزش‌های اسلامی هستیم که این دین مبین بیش از یک و نیم میلیارد پیرو و دنبال‌کننده دارد و چنین اقداماتی را می‌توان مصداق بارز نفرت پراکنی و خشونت علیه مسلمانان جهان باشد. این در حالی است که تا امروز شاهد روی دادن چنین اقداماتی درمورد پیرامون سایر مذاهب الهی ازجمله یهودیت و مسیحیت نبودیم.

حال موضوع جالب و سوال برانگیز این است که در این زمینه هم شاهد استاندارد دوگانه دنیای غرب و سازمان‌های جهانی و بین‌المللی در برخورد با ادیان توحیدی هستیم به صورتی که بر خلاف سایر ادیان الهی این دین اسلام و مسلمانان جهان هستند که از سال‌های گذشته تا امروز و به بهانه‌های مختلف مورد حمله و هجوم دنیای غرب و گروه‌های افراطی آن قرار می‌گیرند.

البته کشور‌های اسلامی در واکنش به چنین اهانت بزرگ و غیرقابل بخششی ساکت ننشسته و اهانت به قرآن کریم و سوزاندن آن توسط یک فرد دانمارکی در مقابل سفارتخانه ترکیه در «استکهلم» پایتخت سوئد را به شدت محکوم کردند. آن‌ها ضمن این محکومیت خواستار برخورد با عامل و یا عاملان این جسارت بزرگ نسبت به مسلمانان جهان شدند.

بر این اساس دامنه واکنش‌ها به اهانت به قرآن آنقدر وسیع و گسترده بود که ازجمله این واکنش‌ها می‌توان به محکومیت سوزاندن این کتاب آسمانی توسط شیخ «سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر امور خارجه کویت اشاره کرد که در سخنانی هشدار داد که اینگونه اقدامات احساسات مسلمانان را در سراسر جهان تحریک می‌کند.

وزارت خارجه عربستان نیز با محکوم کردن این واقعه منزجرکننده نسبت به اجازه مقامات سوئدی به یک شخصیت افراطی برای سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم اعتراض و آن را به شدت محکوم کردند. ضمن اینکه آن‌ها بر مواضع قاطع این کشور در رد این اقدام و اهمیت گسترش ارزش‌های گفتگو، مدارا و همزیستی و رد نفرت و افراط‌گرایی تأکید کردند.

از طرف دیگر نیز وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم را به شدت محکوم و بر مخالفت این کشور با هر گونه اقدامی که هدف از آن تضعیف امنیت و ثبات بوده و بر خلاف ارزش‌ها و اصول انسانی و اخلاقی است، تأکید کرد. آن‌ها همچنین بر رد سخنان نفرت انگیز و لزوم احترام به نماد‌های دینی، پرهیز از نفرت انگیزی یا توهین به ادیان و مقدسات و لزوم اشاعه ارزش‌های تساهل و همزیستی تاکید کردند.

دولت قطر نیز اجازه مقامات سوئدی برای سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم را محکوم کرد و این حادثه شنیع را یک اقدام برای تحریک احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان دانست. ضمن اینکه وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای بر رد کامل دولت قطر از هرگونه سخنان تنفرآمیز مبتنی بر اعتقاد، نژاد یا مذهب تأکید کرد.

دیگر کشوری که نسبتبه این واقعه واکنش نشان داد دولت مصر بود که سوزاندن قرآن در سوئد را به شدت محکوم کرد و نسبت به خطرات گسترش چنین اعمالی که موجب توهین به مذاهب و دامن زدن به سخنان نفرت انگیز و خشونت می‌شود، هشدار داد. مسئولان این کشور همچنین خواستار حفظ ارزش‌های مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز و جلوگیری از توهین به همه ادیان و مقدسات آن‌ها از خلال این گونه اقدامات افراطی شدند.

در این میان علمای فلسطین نیز در سخنان و اظهارنظر‌هایی تأکید کردند که اهانت به قرآن کریم، توهین به مقدسات مسلمانان است و این تخلف را نمی‌توان تحت عنوان آزادی‌های عمومی قرار داد. بر این اساس آن‌ها از علما، اصحاب رسانه مسلمان خواستند تا مواضعی اتخاذ کنند که نشان دهنده جایگاه والای کتاب خداوند در میان مسلمانان باشد.
کشور اردن هم ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم در استکهلم پایتخت سوئد، تاکید کرد که این گونه اقدامات به نفرت دامن می‌زند. همچنین دولت اردن با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت گسترش فرهنگ صلح و پذیرش یکدیگر تاکید کرد و گفت که محکومیت افراط گرایی یک مسئولیت جمعی است.

در نهایت گفتنی است که در کنار کشور‌های عربستان، امارات، قطر و اردن شاهد محکومیت این اهانت بزرگ به کتاب آسمانی مسلمانان از طرف کشور‌های دیگری، چون بحرین، عراق، ترکیه و «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز بودیم.

در پایان باید گفت متاسفانه اهانت گروه‌های افراطی واقع شده در کشور‌های اروپایی برای نخستین بار نبوده و نخواهد هم بود و چنین اقداماتی هم کوچک‌ترین نسبتی با آزادی بیان و عقیده در این کشور‌ها نداشته و ندارد. در واقع روی دادن چنین اعمالی فقط و فقط یک موضوع را در اذهان تداعی می‌کند و آن اینکه شاهد رشد و گسترش روزافزون محدودیت‌ها علیه دین مبین اسلام و مسلمانان جهان بویژه آن دسه از افرادی هستیم که در کشور‌های اروپایی زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها