رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد؛

الزامات پدافند غیرعامل در اجرای ابرپروژه انتقال آب به فلات مرکزی

سردار جلالی با اشاره به اهمیت ملاحظات فنی تداوم کارکرد‌های شبکه انتقال آب از دریا، الزامات پدافند غیرعامل در اجرای ابرپروژه انتقال آب به فلات مرکزی را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۶۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱ - 24January 2023

الزامات پدافند غیرعامل ابرپروژه انتقال آب به فلات مرکزیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست پدافند غیرعامل خطوط انتقال آب و تامین برق و گاز صنایع و معادن کشور، اظهار داشت: موضوع آب از جمله موضوعات زیربنایی است که به ویژه در کشور ما که در کمربند خشک زمین قرار دارد، از اهمیتی دوچندان برخوردار است.

سردار جلالی افزود: پدافند غیرعامل همواره بر استفاده از منابع خداداد آب دریا، چه در شمال و چه در جنوب تأکید داشته است. نکته اینجاست که پدافند غیرعامل در اصل استفاده از این منابع تردیدی ندارد، اما توجه به ملاحظات زیست‌محیطی و سایر ضوایط و الزامات اجرایی، ضرورتی انکارناپذیر است.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اگرچه بخش صنعت متولی تأمین و انتقال آب خلیج فارس برای مصارف صنعتی است، اما باید برای استفاده از این آب برای مصارف شرب نیز در مواقع ضروری و اضطراری چاره‌اندیشی و پیش‌بینی‌های لازم انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت چنین طرحی، موافقت سازمان پدافند غیرعامل کشور برای اجرای آن در دو مرحله انجام می‌گیرد؛ مرحله نخست، موافقت اصولی پدافند غیرعامل با پروژه است که به سرعت صادر می‌شود تا اقدامات اولیه انجام و سرعت اجرا گرفته نشود. با وجود این، چنین پروژه‌ای نیازمند یک مشاور تخصصی در زمینه پدافند غیرعامل است که گام به گام با پروژه همراه شده و همه جوانب آن را از منظر پدافند غیرعامل مورد نظارت و ارزیابی قرار دهد.

سردار جلالی با بیان اینکه هرچه یک پروژه نیاز بیشتر از بخش‌های کشور را تأمین کند، اهمیت آن بالا می‌رود، گفت: با توجه به اینکه این پروژه در صورت عملیاتی شدن و توسعه می‌تواند غیر از نیاز صنعت، نیاز بخش شرب و کشاورزی را نیز تأمین کند از همین رو یکی از ملاحظات پدافند غیرعامل در چنین پروژه‌های زیرساختی، موضوع حفظ تداوم کارکرد است تا در صورت بروز تهدیدات و حوادث، خدمات‌رسانی آن مختل نشود. در این زمینه اقدامات فنی و دقیق پدافند غیرعامل برای پیش‌بینی تهدیدات و برنامه‌ریزی برای حفظ تداوم کارکرد آن راهگشاست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در توضیح اهمیت ملاحظات فنی تداوم کارکرد‌های شبکه انتقال آب از دریا، پیش‌بینی ذخایر متناسب با حجم نیاز‌های مختلف در مراحل ساخت، امکان ارتباط خطوط انتقال با هم برای امکان‌پذیری مدیریت انتقال و کمک خطوط انتقال به یکدیگر را ضروری دانست.

سردار جلالی در پایان خاطرنشان کرد: ملاحظات تخصصی پدافند سایبری برای سامانه‌های مدیریت انتقال آب از جمله مهم‌ترین الزامات پدافند غیرعامل در طرح است که لازم است حتماً یک مشاور متخصص پدافند غیرعامل برای تکمیل مطالعات بکارگیری شود تا در تعامل با سازمان پدافند غیرعامل کشور، ضمن ارتقای سرعت اجرای طرح، الزامات نیز در ذات طرح‌ها دیده شود.

این نشست با حضور «علیرضا رزم‌حسینی» مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور پروژه‌های انتقال آب از دریا و «وجیه‌الله جعفری» معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو در شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس برگزار شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار