یادداشت/ فاطمه کیایی

نقش کنگره «بانوان تاثیرگذار» در معرفی زن طراز اسلامی ایرانی

کنگره بانوان تاثیرگذار فرصتی برای هدف گذاری‌های بهتر در حوزه پرداختن به مسائل زن ایرانی و پیوند میان زنان جهان برای برداشتن قدم‌های بزرگتر و تاثیرگذار در آینده است.
کد خبر: ۵۶۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۹ - 25January 2023

واسطه گری کنگره «بانوان تاثیرگذار» در معرفی زن طراز اسلامی ایرانیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سیده فاطمه سادات کیایی؛ کنگره جهانی بانوان تاثیرگذار چندی پیش به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران در حالی برگزار شد که زنانی از ۳۰۰ کشور در آن حضور داشتند. اگر نگوییم در جهان امروز مسئله زنان در صدر مسائل قرار دارد، اما می‌توان به یقین گفت یکی از مهمتریم مسائل و دغدغه‌های هر جامه و کشور است و توجه به این مسئله بر آینده جهان چه از منظر تربیت نسل‌های بعدی انسان و چه از حیث توجه به بخش بزرگی از جامعه حائز اهمیت است.

این کنگره همچون هر برنامه دیگری با انتقادات و تشویق‌هایی همراه بود که در برگزاری بهتر آن طی سال‌های آینده اثر خواهد داشت. چنانچه بیشتر به نظر می‌رسد برگزاری این رویداد در پاسخ به اقدام نمایندگان ۲۹ کشور در صدر آن تلاش‌های «اسرائیل» و آمریکا در کنار گذاشتن ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل باشد، اما فرصت خوب و قابل تکراری برای آشنایی بیشتر زنان فرهیخته و نقش آفرین کشور‌های جهان با زنان اثرگذار ایران اسلامی است. حال آنکه ایجاد فضای گفتمانی در قالب نشست‌ها، همایش‌ها به ارتباط گیری و هم افزایی زنان جهان در حوزه‌های مختلف تخصصی علمی، فرهنگی، سیاسی، هنری، اجتماعی و ... می‌انجامد.

از سوی دیگر این کنگره می‌تواند بستری برای معرفی زنانی باشد که با توجه به شاخصه‌های فرهنگی و مذهبی حاکم بر شرق و ایران اسلامی نمونه زن موفق و طراز هستند. نمایش ارزش‌هایی که متفاوت از ارزش‌های غربی است و معرفی زنانی که در فاصله با زن طراز غرب نقش آفرینی‌های مهم و اثرگذار در تاریخ داشته‌اند و با حفظ ویژگی‌های اخلاقی و فرهنگی جوامع خود توانسته‌اند خدمات شایانی به جامعه بشری و محیط پیرامونی خود داشته باشند. معرفی بسیاری از این زنان قابلیت دارد تا ذائقه جهانی را از تعریف زن در مفاهیم ظاهری و مادی به سمت مفاهیم عمیق‌تر فکری، معنوی و انسانی و ارزش‌های حقیقی بشر ببرد و از این رو طرحی نو در عرصه معرفی زن نمونه و الگو دراندازد.

شاید عمده‌ترین انتقادات به آنچه در این کنگره اتفاق افتاد به نوع برگزاری، هزینه‌ها و میزان تاثیرگذاری باشد، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که برگزاری برنامه‌ای در این سطح و در عرض یکی دو ماه کار راحتی نیست و قطعا با اشتباهات و کمبود‌هایی همراه است. اینطور که پیداست محور اصلی برنامه دعوت از زنان بوده، در قدم دوم دعوت رسمی از دولت‌ها برای معرفی این زنان انجام شده و انتخابی از سوی ایران اتفاق نیافتاده است که در سال‌های آینده می‌تواند برنامه ریزی دقیق‌تر برای انتخاب شایسته‌تر افراد آنهم در حوزه‌های مختلف صورت گیرد.

از ویژگی‌های برجسته و قابل تقدیر همایش، دعوت از همه کشور‌ها برای حضور نمایندگان خود بود و اگرچه همین موضوع دستمایه تمسخر برخی رسانه‌های ضد انقلاب و حتی تعدادی فعالان داخلی قرار گرفت، اما این ارزشگذاری بدون درنظر گرفتن رنگ، نژاد و میزان ثروت کشور‌ها اتفاقی مبارکی بود که ایران رقم زد.

همایشی در این سطح علاوه بر نشان دادن توانمندی‌های زنان می‌تواند تصویری واقعی از ایران و زن ایرانی را نیز به دنیا نشان دهد و زنان دعوت شده در قامت سفیران فرهنگی هر کشور علاوه بر تعامل بیشتر با فضای فرهنگی اجتماعی و نیز زنان ایران اسلامی بر نشان دادن تصویر واقعی ایران در کشور‌های خود تاثیرگذار باشند که این امر با انجام یک پیوست رسانه‌ای قوی حاصل می‌شود؛ اتفاقی که در دوره اول برگزار نشست آنطور که باید صورت نگرفت و نتوانست توقعات را از یک کنگره در سطح جهانی برآورده کند.

به هر روی رخداد مبارک کنگره بانوان فرصتی برای هدف گذاری‌های بهتر در حوزه پرداختن به مسائل زن ایرانی و پیوند میان زنان جهان برای برداشتن قدم‌های بزرگتر و تاثیرگذار در آینده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار