همایش حقوق شهروندی و آسیب‌شناسی قوانین حوزه ایثارگران برگزار شد

همایش حقوق شهروندی و آسیب‌شناسی قوانین حوزه ایثارگران با حضور معاونان توسعه مدیریت و تعاون و رئیس امور حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد استان قزوین، و جمعی از نمایندگان ایثارگران دستگاه‌های اجرایی استان قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷ - 25January 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، همایش حقوق شهروندی و آسیب‌شناسی قوانین حوزه ایثارگران با حضور «یداله محمدبیگی» معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، «محمدرضا شکوهی» معاون تعاون، امور اجتماعی و «اسلام رجبعلی» رئیس امور حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین، «حمزه محمدی» عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور حقوقی اسبق استانداری قزوین، «محسن آخوندی» مشاور استاندار و مسئول هماهنگی امور ایثارگران استانداری قزوین و جمعی از نمایندگان ایثارگران دستگاه‌های اجرایی استان قزوین برگزار شد.

در این جلسه، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین مطالبی پیرامون قانون هفتم توسعه ایثارگران بیان کرد.

در ادامه جلسه فوق، محمدی اظهار داشت: پاسداری از اهداف و آرمان‌های شهیدان و سپاس از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران یکی از مهمترین وظایف نظام است زیرا این عزیزان برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران جانفشانی کردند.

وی در ادامه مطالبی در خصوص حقوق شهروندی و آسیب‌شناسی قوانین حوزه ایثارگری بیان کرد و گفت: باید وقتی‌ که شهروندی برای دریافت خدمت به دستگاه اجرایی مراجعه می‌کند این خدمت به‌ نحو شایسته ارائه شود تا رضایتمندی آن به دست آید.

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به دین اسلام و مسلمان بودن ملت ایران، اگر فقط دستورات این دین اجرا شود دیگر به هیچ قانون و مصوبه‌ای احتیاجی نیست زیرا در روایات اهل‌بیت(ع) و سیره و منش این بزرگان و کتاب آسمانی قرآن کریم توجه و توصیه ویژه‌ای به رعایت کرامات انسان شده است.

وی گفت: طبق دین اسلام، تکریم ارباب‌رجوع باید در دستور کار همه مسئولان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی باشد و باید آنها در تحقق این مهم، همه بایدها و نبایدهای این تکریم را رعایت کنند.

محمدی همچنین در ادامه مطالبی پیرامون قانون اساسی، رعایت حقوق شهروندی در نظام اداری، تخلفات اداری، نوع رفتار و برخورد کارکنان با شهروندان، حق برخورد بی‌طرفانه با قوانین و مقررات و ارتقای سلامت اداری بیان کرد.

در ادامه همایش، رجبعلی گفت: قانون هفتم توسعه ایثارگران در حال تدوین و تصویب است به همین دلیل این همایش برگزار شده تا نمایندگان دستگاه‌های اجرایی نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص این قانون مطرح کنند.

وی بیان کرد: قانون بزرگ‌ترین دستاورد بشر است اما در برخی مواقع، قانون بستر جرم‌ و تخلف می‌شود زیرا قانونی که به خوبی تصویب نمی‌شود، افراد سودجو از منفذهای قانونی استفاده می‌کنند و مرتکب جرم می‌شوند.

رئیس امور حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین ویژگی‌های قانون را تشریح کرد و افزود: قوانین باید صریح، بدون ابهام و روشن باشد و اگر چنین نباشد اجراکنندگان قانون از اجرای آن به‌راحتی سرباز می‌زنند.

وی ادامه داد: باید قوانین در برخورد با مدیرانی که قانون را اجرا نمی‌کنند، قاطع و شفاف باشد تا مدیران در اجرای قوانین مربوطه به ایثارگری مصمم باشند.

رجبعلی خاطرنشان کرد: قانون ششم توسعه ایثارگران به اتمام رسید و بیشتر احکام آن اجرا نشد به همین دلیل در تدوین قانون هفتم، جامعه ایثارگران فقط انتظار دارند که قانون ششم با ضمانت اجرایی در قانون هفتم به تصویب برسد.

این مقام مسئول همچنین مطالبی پیرامون موضوع‌های مختلف از جمله توجه به امکانات اجرایی شدن قانون، عدم انسجام قوانین، عدم آئین‌نامه بودن قوانین، عدم انسجام قانون، در دسترس بودن قانون، قابل فهم بودن قانون، ساده بودن قانون، عدم استفاده از الفاظ پیچیده و عدم اجرای قانون اساسی بیان کرد.

در ادامه این جلسه، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، پیشنهادهای خود را در جهت بهتر شدن و غنای قانون هفتم توسعه ایثارگران بیان کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار