معاون اقتصادی رئیس جمهور:

راهبرد اساسی آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی علیه ایران است

«رضایی» گفت: مقامات آمریکایی اعلام کردند تمرکز آن‌ها به جای مذاکرات، بر مسائل داخلی ایران است و این اعلام نظر برای تشویش و ناامنی در بازارهای کشور و بالا رفتن قیمت ارز در ایران است؛ بر همین اساس ناامنی بازارها کمتر از ناامنی کف خیابان‌ها نیست چراکه دشمن روی اقتصاد تمرکز کرده است.
کد خبر: ۵۶۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴ - 26January 2023

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس جمهور در نشست هم‌اندیشی معاونین اقتصادی استانداران سراسر کشور که امروز در مشهد برگزار شد اظهارداشت: دشمن تمام تلاش خود را کرد تا ایران از ایستگاه اقتصاد عبور نکند؛ دلیل آن‌ها این است که می‌دانند اگر ایران از این ایستگاه عبورکند تبدیل به قدرت بزرگی می‌شود.

وی تصریح کرد: دشمن می‌داند اگر ایران قدرت اقتصادی شود با ۵۰۰ میلیون جمعیت اطراف خود تشکیل یک اقتصاد منطقه‌ای و بلوک اقتصادی می‌دهد لذا جنگ اقتصادی را شروع کرد و وقتی دید دیوارهای تحریم ترک برداشته و در حال فرو ریختن است، ناامنی را به کمک این تحریم‌ به وجود آورد اما در این مورد هم شکست خورد و در مرحله بعد ناامنی را به بازار آورد.

رضایی افزود: چند عامل داخلی و خارجی در ایجاد تورم نقش دارد، خوشبختانه در سال‌ گذشته و سال جاری کسری بودجه آشکاری‌ نداشته‌ایم البته عدم تحقق بودجه با کسری بودجه متفاوت است، کسری بودجه مربوط به ساختار بودجه دولت است که این موضوع در شورای عالی هماهنگی سران اقتصادی قوا در حال بررسی است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: سند راهبردی ساختار بودجه دولت در حال حاضر تنظیم شده است که تا پایان امسال ساختار جدید بودجه دولت به تصویب شورای عالی هماهنگی سران اقتصادی قوا خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: مقامات آمریکایی اعلام کردند تمرکز آن‌ها به جای مذاکرات، بر مسائل داخلی ایران است و این اعلام نظر برای تشویش و ناامنی در بازارهای کشور و بالا رفتن قیمت ارز در ایران است، باید بدانیم که ناامنی بازارها کمتر از ناامنی کف خیابان‌ها نیست چراکه دشمن روی اقتصاد ما تمرکز کرده است.

رضایی ادامه داد: نقدینگی یکی از مسائلی است که در تورم نقش مهمی دارد و این نقدینگی مربوط به ساختار و رفتار نظام بانکی کشور است لذا سه موضوع کسری بودجه دولت، فروش دلارهای نفتی و نقدینگی در دست اصلاح است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور فروش دلارهای نفتی را یکی دیگر از عوامل تورم در کشور دانست و یادآور شد: وزارت نفت دلارهای نقتی را باید به بانک‌ها، غیر از بانک مرکزی بفروشد، بعد ریال را به دولت بدهد، اما طی ۵۰ سال گذشته در کشورمان به صورت اشتباه دلارهای نفتی به بانک مرکزی فروخته و پول قدرتمند وارد جامعه شده که حجم این پول چند برابر شده است.

وی ابراز داشت: تورم و ارز ارتباط دو سویه دارند، در صورتی که نرخ تورم افزایش یابد، نرخ ارز رشد پیدا می‌کند و در صورتی که بتوان تورم را کنترل کرد، نرخ ارز نیز کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار