به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، «محمدرضا مردانی» رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاههای کشور با اشاره به بخشی از بیانات امام خمینی (ره) در جلد ۱۵ صحیفه درباره اهمیت فرهنگ، اظهار داشت: رهبر کبیر انقلاب فرمودند اساسا فرهنگ هر جامعه موجودیت و هویت آن جامعه را تشکیل میدهد و به هر میزان در سایر حوزهها موفقیت کسب شود، ولی فرهنگ نباشد آن حرکت پوچ است.
مردانی افزود: فرهنگ از آن موضوعاتی است که سال هاست مورد بی مهری واقع شده و واژه فرهنگ ابتدا در عنوان وزارتین علوم و آموزش و پروش مورد تاکید واقع شده بود و نامش «وزارت فرهنگ و آموزش عالی» بود؛ اما در طول زمان از عنوان نیز حذف شد در حالیکه در حوزه عمل یعنی آموزش و تربیت، بخش فرهنگی باید اساس کار این مراکز باشد و علی رغم اینکه برنامههای متعددی برای فعالیت فرهنگی طراحی میشود نتیجهای متناسب با آن حاصل نمیشود که اینها نیاز به آسیب شناسی دارد تا ببینیم چرا اثربخشی برنامههای فرهنگی وتربیتی در دانش آموزان و دانشجویان کاهش پیدا کرده است.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با ذکر این مطلب که در چشم انداز علمی و فرهنگی و آموزشی کشور، اسناد بالادستی خوبی از جمله اسلامی شدن دانشگاه، تحول بنیادین در آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور و مهندسی فرهنگی کشور وجود دارد، تاکید کرد: اینکه چرا اهداف این اسناد در سطح جامعه هدف بخوبی پیاده نشد و نتیجه مورد نظر حاصل نشده، نیاز است در جمع فرهیختگان دانشگاهی مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
وی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور یکی از علل اساسی این مسئله را در نوع نگرش به مقوله فرهنگ در مراکز اموزشی و تربیتی عنوان و تاکید کرد: با اینکه در برخی مراکز گاهی اوقات برنامههای متعدد فرهنگی، برنامه ریزی و اجرا میشود، اما نتایج مطلوبی حاصل نمیشود.
تشکیل قرارگاه جهاد تبیین در آموزش عالی کشور نیاز اساسی است
وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری چاره مواجهه با حوادث اخیر را جهاد تبین قرار دادند، گفت: از این رو با کمک هیاتهای اندیشه ورز متشکل از اساتید روانشناسی، جامعه شناسی و علوم سیاسی و دیگر که اینها نیاز به آسیب شناسی دارد تا ببینیم چرا اثربخشی برنامههای فرهنگی وتربیتی در دانش آموزان و دانشجویان کاهش پیدا کرده است.
رئیس بسیج اساتید، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور یکی از علل اساسی این مسئله را در نوع نگرش به مقوله فرهنگ در مراکز اموزشی و تربیتی عنوان و تاکید کرد: با اینکه در برخی مراکز گاهی اوقات برنامههای متعدد فرهنگی، برنامه ریزی و اجرا میشود، اما نتایج مطلوبی حاصل نمیشود.
وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری چاره مواجهه با حوادث اخیر را جهاد تبین قرار دادند، گفت: از این رو با کمک هیاتهای اندیشه ورز متشکل از اساتید روانشناسی، جامعه شناسی و علوم سیاسی و دیگر اساتید به بررسی علل و عوال ناآرامیهای اخیر در کشور پرداخته شد و ابعاد گوناگون و عوامل موثر در آن مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل شده دسته بندی و برای نحوه مواجهه با ابعاد جنگ ترکیبی دشمن دراین رابطه و بیان حقایق و روشنگری در جامعه دانشگاهی و تحقق جهاد تبین مد نظر مقام معظم رهبری پیشنهاد میشود «قرارگاه جهاد تبیین» در سطح آموزش عالی کشور شکل بگیرد و مسئولیت آن با وزیر محترم علوم تحقیقات وفناوری باشد، تا مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین را در دانشگاهها محقق کنیم.
مردانی ضمن قدردانی از اساتید ودانشجویان انقلابی در دفاع همه جانبه از دستاوردهای انقلاب اسلامی به بیان برخی دلایل همراهی دانشگاهیان در اغتشاشات و اتفاقات اخیر کشور در دو بخش دانشجویان و استادان پرداخت و عنوان کرد: القای یاس و ناامیدی از آینده شغلی، ترغیب به مهاجرت، ترویج عرفانهای کاذب بجای معرفت دینی، احساس القای تبعیض جنسیتی، تاثیرپذیری از برخی جریانات غرب گرا، عدم اطلاع از فضای واقعی کشورها و فروپاشی انگارههای ذهنی از طریق عملیات روانی دشمن که تمرکزی برای فکرکردن برایشان نمانده، تبلیغات عدم پایبندی به ارزشهای اخلاقی، ناکارآمدی در عملکرد برخی مدیران در پاسخگویی به نیازهای دانشجویان، تقابل گفتمانی و عملی تمدن اسلامی با تمدن غربی، ضعف در الگوسازی و چهرههای تاثیرگذار برای جوانان از طریق سلبریتیها در حوزه آسیب شناسی دانشجویان مطرح شده است.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور مهمترین دلایل در حوزه اساتید را نیز دلبستگی برخی به اندیشه لیبرال دموکراسی، ضعف در آگاهی عمیق از حقایق دینی و ارزشهای اسلامی، ضعف برخی اساتید در برقراری ارتباط با دانشجویان، توهم استغنا و ضعف در تحلیل صحیح مسائل کشور، نارضایتی از میزان درآمد شغلی، تاثیرپذیری از جنگ شناختی دشمن دانست.
وی در این رابطه افزود: اکثریت اساتید و دانشجویان مانند گذشته با این حیله دشمن همراهی نکردند و مثل همیشه با حفظ هوشیاری خود در خنثی سازی این توطئه شوم، دشمن را حیرت زده کردند.
مرادنی ادامه داد:، ولی بخش اندکی از دانشجویان و اساتید در دام جنگ ترکیبی دشمن در هر دو طیف قرار گرفتند، لازم است در دانشگاهها اولویت این مسائل مورد بررسی قرار بگیرد و فعالیتهای اثربخش و برنامههای اثرگذار فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.
وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب چاره این کار را تبیین واقعیتها بیان فرمودند؛ یعنی دلایل حقانیت انقلاب اسلامی و باطل بودن اقدامات دشمن جوانان از طریق سلبریتیها در حوزه آسیب شناسی دانشجویان مطرح شده است.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور مهمترین دلایل در حوزه اساتید را نیز دلبستگی برخی به اندیشه لیبرال دموکراسی، ضعف در آگاهی عمیق از حقایق دینی و ارزشهای اسلامی، ضعف برخی اساتید در برقراری ارتباط با دانشجویان، توهم استغنا و ضعف در تحلیل صحیح مسائل کشور، نارضایتی از میزان درآمد شغلی، تاثیرپذیری از جنگ شناختی دشمن دانست.
وی در این رابطه افزود: اکثریت اساتید و دانشجویان مانند گذشته با این حیله دشمن همراهی نکردند و مثل همیشه با حفظ هوشیاری خود در خنثی سازی این توطئه شوم، دشمن را حیرت زده کردند.
مرادنی ادامه داد: ولی بخش اندکی از دانشجویان و اساتید در دام جنگ ترکیبی دشمن در هر دو طیف قرار گرفتند، لازم است در دانشگاه ها اولویت این مسائل مورد بررسی قرار بگیرد و فعالیت های اثربخش و برنامه های اثرگذار فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.
وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب چاره این کار را تبیین واقعیت ها بیان فرمودند؛ یعنی دلایل حقانیت انقلاب اسلامی و باطل بودن اقدامات دشمن باید بخوبی تبیین و از همه ابزارها استفاده شود. نیاز است شورای هماهنگی تبیین با حضور روسای محترم دانشگاها و سایر بخش ها و نهاد ها و تشکل های فرهنگی تشکیل گردیده و همافزایی اثربخش صورت گرفته و از موازی کاری پرهیز شود.
انتهای پیام/ 241