«مادرم زری سر زا رفت» ادای دینی به شهدا است

کارگردان نمایش «مادرم سر زا رفت»، که پس از ۲۲ سال دوری از جشنواره تئاتر فجر در این رویداد حضور یافته، گفت: ما جوانان زیادی را در جنگ از دست دادیم که به گردن ما حق دارند، من از طریق اجرای این نمایش سعی می‌کنم بخشی از دین خود را ادا کنم.
کد خبر: ۵۶۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳ - 28January 2023

«مادرم زری سر زا رفت» ادای دینی به شهدا استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نمایش «مادرم زری سر زا رفت» نوشته «محمود خرم آزادی» است که با کارگردانی «رضا بهنامی» از تهران روز یکشنبه دوم بهمن‌ماه در بخش مهمان ویژه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت.

رضا بهنامی کارگردان نمایش «مادرم زری سر زا رفت» در گفت‌وگویی این اثر را ادای دینی به شهدا عنوان کرد و اظهار داشت: محور این نمایش در مورد یک زن و مرد است که صاحب فرزند نمی‌شوند، مرد خانه به اصرار همسرش با زنی به نام زری ازدواج می‌کند. زری هنگام زایمان از دنیا می‌رود، پسر بزرگ می‌شود و به سن ۱۳ سالگی می‌رسد و علیرغم مخالفت پدر با جبهه رفتن او به دلیل تک فرزند بودن، به جبهه می‌رود و شهید می‌شود.

بهنامی در پاسخ به این پرسش که با این نمایش به دنبال انتقال چه مفاهیمی بودید، افزود: ما جوانان زیادی را در جنگ از دست دادیم که به گردن ما حق دارند، من موضوعی را کار می‌کنم و نمی‌خواهم خودم را به گونه‌ای دیگر جلوه دهم. اما در پس ذهنم این وجود دارد که جوانان به جبهه رفتند و شهید شدند ما هم باید دین خود را ادا کنیم و از طریق اجرای این نمایش سعی می‌کنم بخشی از دین خود را ادا کنم، نمایش «مادرم سرزا رفت» را پیشکش می‌کنم به شهید کریمداد ماهیگیر؛ امیدوارم توانسته باشم اثری را به روی صحنه برده باشم که تماشاگر پسند باشد.

کارگردان نمایش «مادرم سرزا رفت» ادامه داد: اثر نمایشی من دارای ۲ عنوان، «هی می‌خوابم خوابت را می‌بینم» و «مادرم زری سر زا رفت» است که در پوستر‌ها از عنوان «مادرم سر زا رفت» استفاده شد.

وی خاطرنشان کرد:، چون نمایشنامه دیگری با همین عنوان در جشنوار وجود دارد و نویسنده اصرار داشت باید نام اثرش «هی می‌خوابم خوابت را می‌بینم»، باشد ما ناگزیر شدیم عنوان دوم را برای اثر خود برگزینیم.

بهنامی با اشاره به اثرات احیای تئاتر منطقه‌ای نیز اضافه کرد: کورش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر امسال با راه اندازی جشنواره منطقه‌ای اقدام بسیار خوبی را در راستای شناخته شدن هنرمندان انجام داد که یکی از ویژگی‌های ارزشمند جشنواره به حساب می‌آید.

کارگردان نمایش «مادرم سرزا رفت» فعالیت خود را در عرصه تئاتر از دهه هفتاد آغاز کرد. این هنرمند در سال ۱۳۷۸ برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایش «سوزماهی» را روی صحنه برد و اکنون پس از ۲۲ سال دوری از این رویداد بزرگ هنری در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.

«خانه عروسک»، «زخم پیشانی تو»، «دُر سیما»، «رسم‌الخط حسرت» و «قهر دریا» از جمله آثار این هنرمند در مقام کارگردان است.

بهنامی دارای لیسانس بازیگری و کارشناسی ارشد ادبیات نمایش در جوانی از جنوب به تهران مهاجرت کرده، وی اکنون معلم بازنشسته یکی از مدارس تهران است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار