وزیر خارجه قطر:

آمریکا پیام‌هایی را برای ایران ارسال کرده/ همه طرف‌ها را به بازگشت به برجام دعوت می‌کنیم

آل‌ثانی در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان گفت: همه طرف‌ها را به بازگشت به برجام دعوت می‌کنیم.
کد خبر: ۵۶۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱ - 29January 2023

همه طرف‌ها را به بازگشت به برجام دعوت می‌کنیم/ آمریکا پیام‌هایی را برای ایران ارسال کردهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر که امروز (یکشنبه) نهم بهمن ماه به تهران سفر کرده، پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: درباره توافق هسته‌ای، قطر همه طرف‌ها را تشویق می‌کند به این توافق بازگردند. درباره افزایش امنیت منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردیم. بر عدم دخالت در مسائل داخلی دیگر کشور‌ها و حسن همجواری تأکید می‌کنیم.

وزیر خارجه قطر بیان کرد: بر سوءتفاهم اخیر در خصوص مسئله اوکراین گفتگو کردیم. طرفین را تشویق می‌کنیم گفتگو کنند که سوء تفاهمات رفع شود.

وی توهین به قرآن و سوزاندن قرآن کریم در اروپا را محکوم کرد و افزود: این اقدامی است که باعث نفرت پراکنی می‌شود و منجر به اختلافات بیشتر بین ادیان مختلف می‌شود. دین اسلام دعوت به همزیستی می‌کند. قطر به شدت محکوم می‌کند تنش اخیر دولت جدید رژیم صهیونیستی به کار برده است و دعوت می‌کنیم از اقدامات یکجانبه دست بردارد و تنش‌ها را کمتر کند، چون ممکن است این تنش‌ها به مراحل خطرناک‌تری منجر شود.

وزیر خارجه قطر درباره سفر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر گفت: ایران کشور همسایه است و چالش‌هایی درباره سیستم بانکی در ایران وچود دارد و امیدواریم توافق هسته‌ای صورت بگیرد و تحریم‌ها برداشته شود. سفر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر برای گفتگو درباره سازوکار‌های مناسب است که همکاری تجاری دو کشور افزایش یابد.

وی درباره پیام‌هایی که منتقل کرده است، گفت: از سوی طرف‌های مختلف پیام‌ها درباره موضوعات مختلف بود. اکنون فرصت مناسبی است که مشکلاتی که در خصوص توافق هسته‌ای هست حل و شرایط مناسبی برای بازگشت به توافق حاصل شود. آمریکا هم یکسری پیام‌هایی را به ما داده تا آن را به ایران منتقل کنیم در خصوص موضوعی که در رابطه با این توافق است و به صورت مستقیم شاید با این موضوع مرتبط نباشد.

وزیر خارجه قطر همچنین بیان کرد: با ایران همکاری تاریخی داریم و همسایه هستیم و روابط دو کشور در سطح روسای دو کشور در جریان است. روابط ایران و قطر برای ثبات منطقه‌ای مهم است چه در زمینه رایزنی‌های سیاسی و روابط دو ملت. قطر همیشه به دنبال افزایش هر چه بیشتر روابط بین کشور‌های منطقه با ایران است و با توجه به روابط همسایگی و تاریخی مسائل زیادی بین دو کشور وجود دارد از جمله مسائل دینی و فرهنگی بین دو کشور.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا احتمال دارد قطر میزبان گفت وگوی ایران و آمریکا باشد؟ بیان کرد: تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که ترس‌ها و دغدغه‌ها بین طرفین توافق از بین برود و محیطی برای انجام گفتگو‌ها حاصل شود. قطر به دنبال ثبات در منطقه و حصول توافق هسته‌ای است، چون عامل مهمی برای ثبات در منطقه است. شرایطی که امروز در آن به سر می‌بریم در هفته‌ها و ماه‌های گذشته متاسفانه شرایط مناسب و مثبتی نبود و تلاش می‌کنیم اوضاع آرام‌تر و سوءتفاهمات برطرف شود که آمادگی برای حصول توافق فراهم شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار