در اختتامیه بیست و چهارمین کنگره ملی شعردفاع مقدس مطرح شد؛

آیت‌الله دژکام: ادبیات می‌تواند فرهنگ ایثار را در جامعه نهادینه کند

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: گفت: شعر باید در خدمت ایجاد انگیزه برای نسل‌های آینده باشد تا فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نهادینه شود.
کد خبر: ۵۷۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰ - 30January 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، آیت‌الله «لطف‌الله دژکام» نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر امروز (دوشنبه) در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت که به میزبانی اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس فارس در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس برگزار شد، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند فنون ادبی در انحصار خودشان است در حالی که با اندکی دقت می‌توان دریافت عمق شعر را در نیافته‌اند و دریافتن و درک پیام شهدا و انتقال آن به بهترین شیوه، هنری است که کار هرکسی نیست و شما شاعران باید این هنر را به حد اعلا برسانید.

آیت‌الله دژکام ابتدا ابراز امیدواری کرد که در عصر جدید نیز چهره‌های شاخص ادبی چون سعدی و حافظ و خواجو در فارس ظهور کنند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه جلسات شعر و ادب در عرصه دفاع مقدس باید پیام شهدا را به گوش همگان برسانند، خاطرنشان کرد: حرف شهدای ما حرف بزرگی بود و آنها حرکت عظیمی کردند که می‌طلبد به بهترین نحو و با زبان و ادبیاتی هنری و بلیغ منعکس شود.

وی با بیان اینکه مدت‌ها است در زمینه شعر و ادبیات کمتر شاهد اثری فاخر هستیم که تمام جنبه‌های لفظی و معنوی، فنی و محتوایی در آن لحاظ شده باشد، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند فنون ادبی در انحصار خودشان است در حالی که با اندکی دقت می‌توان دریافت عمق شعر را در نیافته‌اند و دریافتن و درک پیام شهدا و انتقال آن به بهترین شیوه، هنری است که کار هرکسی نیست.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه ما برای انتقال خوب این حماسه نیاز به حماسه‌ای دیگر داریم که شوری حماسی ایجاد کرده و انگیزاننده باشد، گفت: همین امروز ما شاهد تشییع پیکر شهیدی از فراجا در شهر شیراز بودیم که در راه تامین امنیت مردم شهرمان به شهادت رسید و این خود یک حماسه ایثار است.

آیت الله دژکام افزود: دیگر رسالت شعر این است که به گونه‌ای ایجاد انگیزه کند که نسل بعدی نیز این راه را ادامه بدهد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسات شعرخوانی باید نقد شعرهم جدی گرفته شود تا اشعار با فخامت و وزانت بیشتری سروده شوند و از ظرافت‌ها و تکنیک‌ها برای بهتر شدن شعر استفاده شود و علاوه بر اینها فنون بلاغت و صنایع ادبی نیز با ظرافت هرچه تمام‌تر رعایت شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها