شاعر فرهنگی کشور:

جای بخش ویژه دانش‌آموزی در شعر فجر خالی است

عرب‌عامری ضمن اشاره به لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی از افراد دارای استعداد شاعری در مدارس گفت: اضافه کردن بخش ویژه دانش‌آموزی به جشنواره فجر نیز به آینده شعر ایران کمک می‌کند.
کد خبر: ۵۷۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲ - 31January 2023

جای بخش ویژه دانش‌آموزی در شعر فجر خالی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حمید عرب‌عامری» در گفت‌وگویی ضمن بیان این که نمی‌توان تأثیرگذاری جشنواره شعر فجر را انکار کرد، اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم چند موضوع روز نیز در ذیل موضوعات مهم در داوری جشنواره، گنجانده شود تا این جشنواره‌ها همه طیف‌های فکری را دربربگیرد. گنجاندن موضوعات جنبی و حتی موضوع آزاد در ذیل جشنواره فجر سبب می‌شود که شعرای بیش‌تری خود را در این جشنواره دخیل بدانند و اساسا جشنواره اثرگذارتر شود.

عرب‌عامری افزود: اگر شرایط جامعه رو به بهبودی برود، نه فقط حال شعر، بلکه حال همه هنر‌ها بهتر می‌شود؛ امروز حالِ هنر، چندان مطلوب نیست؛ البته هیچکس نمی‌تواند و نباید با هنر قهر کند؛ اگر با هنر آشتی کنیم، همه چیز‌های خوبی که در هنر متبلور و متجلی است، در زندگی‌ها جاری می‌شود.

این شاعر در پاسخ به پرسشی درباره شعر آیینی، با اشاره به این که این گونه شعر از ابتدای ظهور اسلام وجود داشته است، گفت: در یک تخصیص، اگر مقصود از شعر آیینی، شعر مذهبی است، بنابراین نمی‌توان گفت که شعر آیینی در کشور ما «ضعیف» است؛ من به کسانی که در حوزه شعر آیینی فعالیت دارند توصیه می‌کنم که مقاتل و منابع دینی مختلف را بخوانند.

عرب‌عامری ادامه داد: شعرای آیینی با قدرت در حال فعالیت هستند؛ از آن جمله شاعر پرمطالعه و آشنا با غزل نئوکلاسیک به نام علیرضا اطلاقی در ساوه، مهدی دلیری در دلیجان یا حمیدرضا برقعی، چندین مجموعه شعر آیینی دارند؛ شعری که صرفا اسامی ائمه در آن گنجانده شود، شعر آیینی نیست بلکه لازم است از المان‌هایی در شعر استفاده شود که شعر را از شعارزدگی دور کند.

نقش مهم آموزش و پرورش در پرورش شعرای آینده

برگزیده شعر نهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری «خورشید ولایت» در پاسخ به پرسشی درباره نقش آموزش و پرورش در گرایش به شاعری گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی از افراد دارای استعداد شاعری توسط دبیران ادبیات، معرفی دانش‌آموزان به انجمن‌های ادبی و برگزاری مسابقات ادبی از جمله اقدامات ساده‌ای است که آموزش و پرورش می‌تواند انجام دهد؛ نباید از کنار کوچک‌ترین نشانه‌های استعداد شاعریِ دانش‌آموز‌ها به سادگی گذشت.

عرب عامری تأکید کرد: جشنواره‌های بزرگ شعر از جمله جشنواره شعر فجر، می‌تواند یک بخش ویژه دانش‌آموزی هم داشته باشد و این امر بی‌تردید در انگیزه‌بخشی برای ورود دانش‌آموزان به دنیای شعر موثر خواهد بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها