داور بخش نقاشی پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر:

شیوه آموزش هنر‌های تجسمی بازنگری شود

خزایی با اشاره به اینکه شیوه‌های آموزش هنر‌های تجسمی در سطح جامعه آکادمیک و علمی نیست، گفت: باید در شیوه آموزش این هنر‌ها در آموزشگاه‌ها بازنگری و تجدید نظر شود تا هر فرد و نهادی براساس سلیقه خود تدریس نکند.
کد خبر: ۵۷۰۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸ - 01February 2023

شیوه آموزش هنر‌های تجسمی بازنگری شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مرکز هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه توسعه هنر‌های تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، فراخوان پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر را ۱۴ آبان امسال با رویکرد هنر خلاق، وحدت‌بخش، امیدآفرین، هویت‌مند در قالب «هنر متعالی برای مردم» منتشر کرد و مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به این دوره از جشنواره تا ۲۹ آذر امسال بود.

این جشنواره با نمایش آثار منتخب در بخش طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه استان‌ها (غیررقابتی - با مشارکت کیوریتور‌ها و گالری‌داران)، در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان)، نقاشی و نگارگری بهمن ماه امسال در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار می‌شود.

امسال در مجموع ۸هزار و ۶۲۷ اثر از ۳ هزار و ۸۰۱ هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد پس از داوری، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار منتخب جشنواره پانزدهم در بخش‌های مختلف طوبای زرین و قله‌ها راه یافتند.

یکهزار و ۹۷۰ اثر از ۸۶۱ هنرمند در رشته نقاشی به این جشنواره ارسال شد و در مجموع ۳۷ اثر منتخب از ۲۶ هنرمند در بخش‌های طوبای زرین و قله‌ها (طوبای زرین؛ ۲۸ اثر و قله‌ها؛ ۹ اثر) به نمایشگاه راه یافتند. پریسا شادقزوینی دبیر رشته نقاشی و علی بحرینی، محمدکاظم حسنوند و محمد خزایی داوران این بخش بودند.

«محمد خزایی» داور بخش نقاشی پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر درباره اهمیت برگزاری این جشنواره اظهارداشت: جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، رویداد بسیار خوب و مناسبی است و برای جامعه هنری به عنوان یک نیاز محسوب می‌شود و در طول سال باید هفت تا ۱۰ رویداد این چنینی داشته باشیم تا شور، شوق و رشد کمی و کیفی در آثار ایجاد شود، به هر حال این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر خیلی خوب است و امکان پیشرفت و ترقی هم دارد.

خزایی درباره کیفیت آثار رشته نقاشی پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: در کل کیفیت آثار این بخش خوب بود و تنها مشکلی که در آثار دیده می‌شد نحوه آموزش هنر‌های تجسمی در حال حاضر است. آثار نشان می‌داد که شیوه‌های آموزش هنر در سطح جامعه، موفق، به روز، آکادمیک و علمی نیست و بیشتر یک آموزش شخصی و خودآموز است، به همین دلیل آثار از این بابت خیلی ریزش داشت، اما آثار خیلی خوبی هم در میان آن‌ها بود که انتخاب شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: باید در شیوه و مباحث آموزشی در آموزشگاه‌های هنری که مجوز دریافت کردند، تجدید نظر شود تا هر فرد و نهادی براساس سلیقه خود تدریس نکند و مباحث آکادمیک‌تر و علمی‌تر باشد.

وی با اشاره به معیار‌های ارزیابی آثار نقاشی در پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: رعایت اصول و مبانی هنر‌های تجسمی از جمله معیار‌های انتخاب آثار بود، خلاقیت هم از دیگر معیار‌ها بود و آثاری که خلاق بودند، امتیاز بیشتری کسب کردند.

خزایی موضوع، معانی و مفاهیم را از دیگر معیار‌های انتخاب آثار نقاشی در پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر عنوان و خاطرنشان کرد: براین اساس محور‌های معنایی، تکنیکی و فنی (مبانی هنر‌های تجسمی) و خلاقیت، سه معیار مهم برای انتخاب آثار بود.

داور بخش نقاشی پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با اشاره به متنوع بودن سبک‌های این آثار اظهارداشت: در داوری آثار، سبک‌هایی که هویت ایرانی داشت، بیشتر مورد توجه بود تا شیوه‌هایی که از سایت‌ها و فضای مجازی الهام گرفته شده بود و این آثار مشخص بود که از چه منبعی سرچشمه گرفته‌اند.

خزایی برای ارتقای کمی و کیفی آثار هنرمندان و جشنواره هنر‌های تجسمی پیشنهاد داد که تعداد این جشنواره‌ها بیشتر شود، برگزاری یک جشنواره به خصوص در رشته نقاشی در سال کفایت نمی‌کند. نقاشی یک هنر جوان هست و اکثرا در این جشنواره‌ها هنرمندان حرفه‌ای شرکت نمی‌کنند و باید تمهیدی اندیشده و درنظر گرفته شود تا آنان هم در جشنواره شرکت کنند.

این مدرس رشته نقاشی بیان کرد: پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر مسیر و روند رو به رشدی را دارد، اما خیلی حرکت شتاب‌داری در کار نیست، همان روند معمولی را در پیش می‌گیرد، می‌توانیم امیدوار باشیم که جشنواره رو به رشد باشد، همه سعی و تلاش مسئولان و دستندرکاران جشنواره هنر‌های تجسمی فجر این است که این جشنواره ارتقا پیدا کند.

پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در قالب نمایش آثار منتخب هفتم بهمن با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد و تا ۲۸ بهمن همه روزه به جز روز‌های ۱۵ و ۲۲ بهمن ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در این موسسه به نشانی خیابان، ولی عصر (عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر میزبان علاقه‌مندان است. آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر پنجم اسفند امسال برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار