یادداشت/ رحیم محمدی

فضای مجازی بستر جنگ‌های آینده

جنگ‌های امروز و آینده ترکیبی از مجاز وحقیقت است؛ بدین‌صورت که ابتدا با استفاده از مجاز، واقعیت‌ها را وارونه نشان داده و پس از آن ذهن‌ها را به سمت آنچه خود می‌خواهند در فضای حقیقی سوق می‌دهند.
کد خبر: ۵۷۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵ - 04February 2023

فضای مجازی بستر جنگ‌های آیندهگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ هفته پیش چهارمین رویداد فضای مجازی بسیج برگزار شد که از چهار هزار نفر شرکت‌کننده در مرحله استانی ۴۷۰ نفر به مرحله کشوری راه یافتند و در پی رقابتی سه روزه منتخبین آن‌ها معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گفتند.

حضور این تعداد علاقه‌مند برای فعالیت در حوزه یادشده نشان می‌دهد که باید حوزه فضای مجازی را بیش از پیش بها داد؛ چرا که امروزه جنگ‌ها به تنهایی در فضای حقیقی شکل نمی‌گیرد؛ به عبارت دیگر جنگ‌های امروز و آینده ترکیبی از مجاز و حقیقت است؛ بدین‌صورت که ابتدا با استفاده از مجاز واقعیت‌ها را وارونه نشان داده و پس از آن ذهن‌ها را به سمت آنچه خود می‌خواهند در فضای حقیقی سوق می‌دهند که نمونه آن، اغتشاشات اخیر بود که در چندین شهر کشورمان نزدیک به چهار ماه جریان داشت.

اغلب آن‌هایی که در این اغتشاشات دستگیر شدند، علت حضور خود و ایجاد ناامنی در شهر را اعتماد به فضای مجازی اعلام کردند و این یعنی اینکه اگر به فضای مجازی که این روز‌ها به جزئی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است، اعتنا نکنیم، در آینده صدمات دو چندانی را به واسطه همین بی اعتنایی خواهیم دید.

پس شاید به همین دلیل باشد که رئیس سازمان بسیج مستضعفین صحبت از ایجاد شبکه مردمی بسیج در فضای مجازی می‌کند؛ موضوعی که اگر تحقق یابد، می‌تواند تا حدودی جوانان را به سمت استفاده صحیح از فضای مجازی سوق دهد؛ هرچند در گذشته هم صحبت از لشکر سایبری بسیج شده بود، ولی در اغتشاشات اخیر نشانی از این لشکر ندیدیم.

بسیج به دلیل گستردگی در ارائه خدمات می‌تواند ظرفیت‌های موجود در کشور را به فعلیت و پتانسل‌های عموم مردم به‌ویژه جوانان را پای کار بیاورد و با حمایت‌هایی که از خلاقان و نوآوران فضای مجازی می‌کند، از آن‌ها برای گسترش آرمان‌های انقلاب اسلامی استفاده کند؛ علاوه بر این، تولیدات انقلابی و ارزشی را در فضای مجازی گسترش دهد تا بلکه از این طریق بتوان بخش عمده‌ای از اثرات مخرب تولیدات فضای مجازی را کاهش داد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار