آمریکا در مدار جنگ‌افروزی در اوکراین

واشنگتن برای نخستین باز از آغاز جنگ اوکراین، در حال آماده‌سازی یک محموله نظامی جدید حاوی موشک‌های دوربرد برای کی‌یف است.
کد خبر: ۵۷۰۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶ - 01February 2023

آمریکا در مدار جنگ‌افروزی در اوکراینبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری رویترز، دو مقام آمریکایی آگاه با اعلام این خبر به رویترز، افزودند: قرار است یک بسته حمایتی نظامی جدید به ارزش بیش ۲ میلیارد دلار تا پایان این هفته برای اوکراین به طور رسمی اعلام شود.

به گفته این منابع، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار هزینه این بسته از طریق بودجه‌ای با عنوان «ابتکار کمک امنیتی اوکراین» (USAI) تامین می‌شود و به دولت جو بایدن اجازه می‌دهد تا به جای استفاده از ذخایر تسلیحاتی آمریکا، سلاح‌های مورد نظر را از صنایع تولیدکننده تهیه کند.

این بسته علاوه بر تجهیزات سامانه پدافندی پاتریوت، مهمات هدایت‌شونده دقیق و تسلیحات ضد تانک جاولین، یک سلاح دور برد جدید ساخته شرکت بویینگ (BA.N) و SAAB را شامل می‌شود.

«بمب کوچک قُطر پرتاب شونده از زمین» (GLSDB)، با برد حدود ۱۵۰ کیلومتر امکان شلیک به اهدافی را که تاکنون خارج از دسترس بودند برای اوکراین فراهم می‌کند.

کی‌یف ادعا کرده است که برای «مقابله با حملات روسیه» به موشک‌های دور برد ATACMS نیاز دارد. این موشک‌ها حدود ۳۰۰ کیلومتر برد دارند، اما آمریکا تاکنون از ارسال آن‌ها به اوکراین خودداری کرده است.

بخشی دیگری از این بودجه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری برای تهیه اجزای پدافند هوایی هاوک (HAWK)، سامانه‌های ضد پهپادی، رادار‌های ضد توپخانه و نظارت هوایی، تجهیزات ارتباطی، پهپاد‌های پوما (PUMA) و قطعات یدکی برای سامانه‌های بزرگ‌تر مانند پاتریوت و برادلی استفاده خواهد شد.

رویترز به نقل از یکی از این منابع نوشت: همچنین محموله قابل توجهی از تجهیزات و ملزومات پزشکی که برای تجهیز سه بیمارستان صحرایی کافی است، توسط یکی دیگر از متحدان اوکراین تامین خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: علاوه بر بودجه USAI، بیش از ۴۰۰ میلیون دلار نیز قرار است از طریق سازمان بازنشستگی ریاست جمهوری آمریکا تامین شود که شامل خودرو‌های نظامی محافظت شده (MRAPs)، سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه هدایت شونده (GMLRS) و مهمات خواهد بود.

بدین ترتیب، از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا حدود ۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی به اوکراین ارسال کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار