دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر:

ترانه‌های ارسالی به جشنواره فجر فاقد مؤلفه‌های آثار فاخر هستند

اسماعیلی گفت: در بخش ترانه ۹۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی توسط داوران متوجه شدیم که مؤلفه‌های یک ترانه فاخر را ندارند و ضعف‌هایی دارند.
کد خبر: ۵۷۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱ - 02February 2023

ترانه‌های ارسالی به جشنواره فجر همراه با ضعف بودبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «رضا اسماعیلی» دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در برنامه «شهر آفتاب» رادیو تهران، با اشاره به روند برگزاری جشنواره اظهار داشت: این دوره از جشنواره ۱۷ دی در شیراز افتتاح شد و با برگزاری چندین محفل جشنواره را تا به امروز ادامه دادیم که می‌توان به برگزاری محفل ویژه بانوان در خانه کتاب، محفل ویژه شعر نو در خانه کتاب، محفل شعرخوانی در استان لرستان در خرم آباد، محفل شعرخوانی در جمع دانشگاهیان دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد.

وی ادامه داد: آخرین محفل شعر را به صورت بین‌المللی با حضور شاعران سایر کشور‌ها در خلیج فارس، بوموسی برگزار کردیم که می‌توان به کشور‌هایی همچون تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، هند، پاکستان، افغانستان، لبنان و سوریه اشاره کرد و البته در این محفل تعدادی از شعرای ایرانی به شعرخوانی پرداختند.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: فردا (جمعه ۱۴ بهمن) ساعت ۱۸ آئین اختتامیه هفدهمین جشنواره شعر فجر در سالن همایش‌های بین‌الملی صداوسیما با حضور جمعی از مدیران فرهنگی، اصحاب فکر، فرهنگ و رسانه و شاعران و ادبا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به رشد ۲۰ درصد در ارسال آثار به هفدهمین جشنواره شعر فجر گفت: خداروشکر در این دوره تعداد کتاب‌هایی که برای بررسی در اختیار داوران قراردادیم، سه هزار و ۱۲۵ عنوان کتاب بود که در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۰ درصدی داشتیم یعنی سال گذشته دو هزار و ۷۰۰ عنوان کتاب مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

اسماعیلی گفت: در بخش شعر کلاسیک هزار و ۱۷۵ کتاب، در شعر نو شامل قالب‌های نیمایی و سپید هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب، در بخش شعر محاور یا ترانه ۹۵ عنوان کتاب، در بخش کودک و نوجوان ۳۲۸ عنوان کتاب و همچنین در بخش درباره پژوهش (اختصاص به نقد و پژوهش‌های ادبی) ۳۲۷ عنوان کتاب توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت که این امر نشان می‌دهد کتاب‌هایی که در سال ۱۴۰۰ در حوزه نقد و پژوهش منتشر شده است، رشد قابل تأملی داشتیم و در این حوزه شاهد رشد و بالندگی هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری جشنواره شعر فجر تا چه اندازه می‌تواند بر جریان‌های ادبی تأثیر داشته باشد، گفت: برگزاری جشنواره یک بخش از کار است و زمانی که ما جشنواره را برگزار می‌کنیم و از شاعران، ادیبان و پژوهشگران دعوت می‌کنیم که در بخش رقابتی حضور داشته باشند، این مطمئناً در فضای ادبی جامعه، در شناسایی استعداد‌ها و توجه به شعر جوان، توجه به استان‌های محروم تأثیرگذار است.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: پس از اختتامیه، دبیرخانه شعر فجر دوره‌های آموزشی را برای برگزیدگان جشنواره و علاقمند به شعر و ادبیات پیش بینی کرده‌ایم تا در این دوره‌ها شرکت کنند و آن طبع خدادادی و استعدادی که خداوند به آن‌ها داده با شرکت در این دوره‌ها بارور و شکوفا کنند. البته لازمه‌اش این است که در طول سال برای شاعران جوان برنامه داشته باشیم و کارگاه برگزار کنیم. همچنین برای برگزیدگان جلساتی بگذاریم تا کتاب‌های شأن مورد نقد و بررسی قرار بگیرد و آثارشان به نفع شایسته معرفی شود.

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های حمایت از آثار برگزیدگان، خرید این آثار توسط نهاد‌های فرهنگی است؛ اگر همه این اتفاق‌های خوب بیفتد، قطعاً تأثیرگذاری جشنواره افزایش می‌یابد و انتظاری که ما از جشنواره بین‌المللی داریم، محقق می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به بخش حوزه ترانه در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: امسال در بخش ترانه ۹۵ عنوان کتاب در هیأت داوران مورد بررسی قرار گرفت، اما متأسفانه در بررسی داوران متوجه شدیم این آثار مولفه‌هایی را که لازمه ترانه فاخر و ارجمند هستند را ندارند و در این حوزه مقداری با ضعف‌هایی روبه‌رو هستیم که به نظر می‌رسد، باید در حوزه ترانه و شعر محاوره بیشتر سرمایه گذاری کنیم تا این حوزه بتواند به جایگاه شایسته‌ای دست یابد؛ البته باید گفت در همین حوزه یکی از شاعران در جشنواره مورد ستایش قرار می‌گیرد و اثرش دیده خواهد شد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها