با حضور وزیر نفت:

عملیات اجرایی طرح ملی ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس آغاز شد

عملیات اجرایی طرح ملی ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس با حضور وزیر نفت آغاز شد.
کد خبر: ۵۷۱۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲ - 04February 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، «جواد اوجی» وزیر نفت در حاشیه بهره برداری از پروژه‌های نفتی هرمزگان در بندرعباس، اظهار داشت: در چهارمین روز از دهه مبارک فجر، پروژه‌هایی در بخش بالا دست و پایین دست نفت با اعتباری بالغ بر سه میلیارد دلار افتتاح، بهره‌برداری و کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی افزود: کارخانه تولید و ذخیره سازی قیر که به همت صندوق نفت شکل گرفته، ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که سالانه نزدیک نزدیک به ۶۰۰ هزار تن قیر تولید می‌کند همچنین توسعه اسکله که مربوط به همین شرکت بوده و برای صادرات فرآورده‌های نفتی و واردات صورت گرفته است.

وزیر نفت با اشاره به مزیت پروژه مزبور تصریح کرد: یکی از کارهای عمرانی در کشور ، بحث تامین قیر برای جاده‌ها است، لذا قیر تولیدی این کارخانه علاوه بر تامین نیاز استان و استان‌های همجوار، بیش از ۶۰ درصد هم صادر خواهد شد.

وی گفت: توسعه میادین نفتی اسفند و سیوند در خلیج فارس به میزان ۱۶ هزار بشکه امروز بهره‌برداری شد که ۱۱۰ میلیون دلار به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود.

اوجی با اشاره به ظرفیت روزانه تولید ۳۵۰ هزار بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی و نزدیک به ۱۳۰ هزار بشکه نفت کوره در پالایشگاه نفت بندرعباس، عنوان کرد: کار خیلی خوبی در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده و با دستیابی به دانش فنی تولید کک اسفنجی جزو ششمین کشور دنیا شدیم و امروز با یک سرمایه‌گذاری ۲/۲ میلیارد یورویی شاهد آغاز عملیات اجرایی واحد تولید کک اسفنجی از نفت کوره هستیم که یکی از اقلام وارداتی و کلیدی برای صنایع آلومینیوم است.

وزیر نفت درخصوص اهمیت این پروژه اظهارداشت: پالایشگاه نفت بندرعباس ادومین پالایشگاه کشور خواهد شد که و مازوت یا نفت کوره به ارزش افزوده تبدیل خواهد شد.

وی در خصوص توسعه میدان گازی کیش گفت: ۱۴ حلقه چاه بر روی این میدان حفاری شده و تکمیل می‌شود، عملیات اجرایی خط لوله هم به طول ۲۱۰ کیلومتر از میدان کیش تا فازهای ۶و۷و۸ پالایشگاه‌های عسلویه نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار را خواهیم داشت که شرکت تاسیسات دریایی زیرمجموعه صندوق نفت متولی آن می‌شود.

اوجی اشتغال آفرینی خوب این پروژه را مهم برشمرد و افزود: دانش فنی تمامی این پروژه ها داخلی و توسط متخصصین، شرکت های دانش بنیان انجام شده و با احداث پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی و مروارید مکران ظرفیت پالایشی استان بعنوان قطب پالایشی کشور به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وزیر نفت همچنین به استاندار هرمزگان و مردم استان قول داد خط لوله گاز میناب تا سیریک را تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسانیم سپس از شهرستان سیریک به جاسک تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۲ انجام خواهدشد.

اوجی در پایان از تلاش، همت و پیگیری های مهدی دوستی استاندار هرمزگان و احمدمرادی و محمدآشوری نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در بحث سرمایه‌گذاری های حوزه صنعت نفت و گاز در استان قدردانی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار