معاون فرهنگسرای رسانه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

نقش رسانه‌ها در حمایت خیرین برای ورود به دانش‌بنیان‌ها/ مساجد و امامزاده‌ها تریبون مردم در مسائل روز باشند

صادقی نقش رسانه در تشویق خیرین برای ورود به موضوعات و فعالیت‌های دانش‌بنیان‌ها را بی‌بدیل دانست و درباره نقش‌آفرینی مراکز دینی گفت: مساجد و امامزاده‌ها بخاطر جایگاه اجتماعی باید تریبون مردم در مسائل روز باشند.
کد خبر: ۵۷۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰ - 05February 2023

نقش رسانه‌ها در حمایت خیرین برای ورود به دانش‌بنیان‌ها/ مساجد و امامزاده‌ها تریبون مردم در مسائل روز باشند«امیرعباس صادقی» معاون فرهنگسرای رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در تشریح علت هجمه‌های گسترده رسانه‌ای علیه اماکن دینی و مذهبی و امامزادگان با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که همواره به چشم می‌آید، دشمنی علنی عده‌ای با اسلام و مقدسات مردم ایران است، اظهار داشت: همانطور که می‌دانید امامزاده‌ها و بقاع متبرکه نمود‌های عینی و ظاهری این مقدسات در کشورمان است و هجمه‌ها به سمت آن‌ها به همین دلیل است. البته مردم متدین ایران در مناسبت‌های مختلف در این مکان‌ها حضور پیدا کرده و تجدید عهدی با ائمه معصومین دارند. این افراد با وارد کردن هجمه علیه این مکان‌ها، در حقیقت اصل مقدسات دینی را هدف گرفته‌اند.

این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای در پاسخ به اینکه علی‌رغم این تبلیغات سوء رابطه مردم با امکان دینی، مذهبی و امامزادگان خدشه‌دار شده است، عنوان کرد: من فکر می‌کنم که مردم ایران به ویژه کسانی که مناسبات رسانه‌ای و شیطنت‌های رسانه آنان را می‌دانند متوجه‌اند که چه کسی این جریان را هدایت کرده و چه هدفی دارند. برهمین اساس معتقدم که تلاش‌های آنان به جایی نمی‌رسد و آب در هاون کوبیدن است. مردم ایران سال‌هاست که به ائمه معصومین توسل جسته و هیچ اقدامی نمی‌تواند آن‌ها را از این مسیر دور کند.

معاون فرهنگسرای رسانه، فعالیت‌های گسترده فرهنگی و هنری در اماکن دینی، مذهبی و امامزادگان را ضروری دانست و تاکید کرد: معتقدم فعالیت در امامزاده‌ها و دیگر بقاع متبرک باید همواره متناسب با شرایط روز باشد و با پرداخت به سوژه‌های مهم مردم را همراه خود نگه دارند. مساجد و امامزاده‌ها باید تبدیل به پایگاه اصلی و تریبون اساسی برای شنیده شدن حرف‌های مردم باشند.

وی به این جمله امام خمینی که فرمودند «مسجد سنگر است» پرداخت و افزود: این مکان‌ها باید در همه دوران و اعصار با نیاز‌های روز جامعه پیش بروند. روزگاری که در ایران جنگ بود، لازم بود مساجد به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای ارسال به جبهه‌ها اقدام کنند، اما این نیاز در دوران فعلی متفاوت شده است. این روز‌ها مساجد و اماکن متبرکه به دلیل آنکه ارتباط تنگاتنگی با بدنه عمومی جامعه دارند باید نسبت به رسیدگی به مسائل مهم مردم اقدام کنند. مثلا رسیدگی به امور مرتبط با نوجوانان، جوانان دغدغه‌ها و مشکلات آنان باید در راس کار‌های این مکان‌ها قرار گیرد.

صادقی درخصوص اثرگذاری امامزاده‌ها و اماکن دینی و مذهبی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: امامزاد‌ه‌ها و بقاع متبرکه باید مسئولیت‌های بزرگتری را نسبت به انجام امور دینی و جاری روزانه برعهده گرفته و وارد موضوعات روز و نیاز‌های اجتماعی گروه‌های مختلف جامعه بشوند. با این شیوه است که آرام آرام گروه‌های مختلف به حضور در این اماکن ترغیب شده و خود را به آن نزدیک می‌کنند. اگر چنین شرایطی رخ داد، می‌توان انتظار داشت که زمینه برای بهره‌برداری‌های لازم فکری و اجتماعی برای این دسته از افراد به وجود بیاید.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای عنوان کرد: برای مثال چه قدر خوب است که امامزاده‌ها با به‌کارگیری ائمه جماعاتی که نسبت به مسائل روز آگاه‌تر بوده و در این زمینه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند، گام بردارند. این ائمه جماعات در سخنرانی‌ها و صحبت‌های خود می‌توانند نسبت به بسیاری از موضوعات آگاهی بدهند.

معاون فرهنگسرای رسانه استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جهت پیشرفت کشور را مهم دانست و اظهار داشت: یکی از خیرخواهانه‌ترین اقدامات که توسط مردم صورت می‌گیرد، وقف کردن است. یک فرد خیر با نیت انجام باقیات الصالحات اموال خود را وقف می‌کند. موضوع مهم در وقف این است که این ارزش دینی کاملا انعطاف‌پذیر بوده و در هر دوره و زمان قابلیت به روز شدن دارد. برای مثال اگر در گذشته کسی اموالش را برای ساخت مسجد یا مدرسه وقف می‌کرد، اکنون می‌توان با فرهنگسازی صحیح، بخشی از این موقووفات را به سمت فعالیت‌هایی سوق داد که نتیجه پایانی آن باز هم حل مشکلات مردم و باز شدن گرهی از آنان است.

این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی خاطرنشان کرد: این روز‌ها فعالیت‌های دانش بنیان با حمایت مستقیم رهبر انقلاب تبدیل به یکی از شاخه‌های اصلی و به روز کشور در حوزه علم و فناوری شده و توانسته مشکلات زیادی را در حوزه‌های مختلف صنعت و فناوری در کشور باز کند. وقتی به پیگیری‌های مستمر آیت الله خامنه‌ای در این حوزه نگاه می‌کنیم متوجه اهمیت آن می‌شویم.

طبیعی است که این فعالیت‌ها نیز به نوعی باقیات الصالحات به شمار می‌رود و می‌توان از ظرفیت موقوفات در آن استفاده کرد.

صادقی هدفمند کردن نیت واقفان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در اینجا باید به دو نکته مهم اشاره کرد؛ اول این است که بدانیم فعالیت‌های دانش بنیان به دلیل اینکه می‌تواند گرهی از مشکلات جامعه را باز کند، کار خیر است. نکته دوم هم این است که سوق دادن نیت‌های واقفان به سمت موضوعات روز از جمله موضوعات دانش بنیان باید با فرهنگسازی دقیق و صحیح صورت گیرد. در این بین رسانه‌ها اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها، صدا و سیما و رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی برعهده دارند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار