۴۴ سال افتخار/

۲۰ بهمن ۱۳۵۷ سالروز حماسه بیعت مردم چهارمحال و بختیاری با امام (ره)

۲۰ بهمن ۱۳۵۷ سالروز حماسه بیعت مردم استان چهارمحال و بختیاری با امام خمینی(ره) و اعلام بیزاری از نخست وزیری شاپور بختیار است.
کد خبر: ۵۷۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳ - 05February 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شهرکرد، بهمن ماه به خودی خود یادآور حوادث تلخ و شیرینی است که در میانه زمستان ۱۳۵۷ هر روز شاهد آن بودیم. سرعت حوادث هر روز بیشتر و تندتر می‌شد، با ورود امام در ۱۲ بهمن جان انقلاب روحی دوباره گرفت و مردم احساس کردند بعد از رفتن شاه در ۲۶ دی، گام تکمیلی پازل پیروزی انقلاب اسلامی برداشته شد. بلافاصله با انتخاب نخست وزیر موقت انقلاب توسط حضرت امام، زنگ هشدار برای بقایای رژیم پهلوی به صدا در آمد بخصوص برای آخرین نخست وزیر شاه یعنی شاپور بختیار، او علی رغم تلاش‌های فراوان برای استمرار رژیم شاه و انجام تغییرات و قول‌های دهن پر کن، کمترین توفیق را به دست نیاورد، زیرا امام نخست وزیرش را غیرقانونی عنوان کرد.

با انتصاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان نخست وزیر موقت انقلابی توسط حضرت امام خمینی رسماً به عمر سیاسی رژیم شاه پایان داده شد و تلاش‌های بختیار ناکام ماند و علیرغم اینکه می‌خواست وانمود کند او با نخست‌ وزیران قبلی متفاوت است، اما در عمل هر روز بیشتر از قبل عقب‌نشینی می‌کرد. یکی از ترفند‌های شاهپور بختیار علاوه بر هزینه کردن سوابق سیاسی و مبارزاتی خود برای ماندن در قدرت اتکای به بختیاری‌ها بود و برای این منظور و با کمک نیرو‌های امنیتی رژیم، چند مورد تجمعات تصنعی در حمایت از شاه و نخست وزیری خودش در تهران ترتیب داده بود و چون این تجمعات با زد و خورد فیزیکی نیز همراه بود، تجمعاتشان به چماقداران معروف شده بود.

در چنین شرایطی مبارزان و انقلابیون شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری بر آن شدند تا نقش خود را برای از بین بردن ترفند شاهپور بختیار ایفا کنند و نشان دهند که این ادعای شاپوربختیار پوچ و واقعیت ندارد؛ لذا در یک اقدام بموقع و انقلابی تصمیم به راه اندازی کاروانی از مردم شهرستان به سمت تهران به منظور اعلام بیزاری و تنفر از نخست وزیری شاهپور بختیار و همچنین بیعت با رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) گرفتند.

بدین منظور در کمیته موقت انقلابیون بروجن که آن زمان امنیت و امور جاری شهر را به عهده گرفته بود، موضوع مطرح و مقرر گردید با رعایت جوانب احتیاط با توجه به شرایط حساس آن زمان از علاقه‌مندان به این سفر دعوت و ثبت نام به عمل آید.

این تصمیم مهم و ارزشمند پس از مشورت با آیت‌الله سید محمد نقی شاهرخی که در آن زمان رهبری مبارزات مردم بروجن را به عهده داشت عملیاتی شد وبسرعت خبرش در سطح شهر و روستا‌ها پیچید و پس از انجام مقدمات اتوبوس‌های کاروان به صف شدند و علاقه مندان، سفر را در غروب روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ۵۷ آغاز و روز بیستم بهمن ۵۷ در تهران مدرسه علوی به دیدار امام خمینی (ره) نائل آمدند وحمتیت وفاداری خود را به حضور امام، اعلام کردند.

۲۰ بهمن ۱۳۵۷ سالروز حماسه بیعت مردم استان چهارمحال و بختیاری با امام خمینی(ره)

پس از این دیدار برای حمایت از نخست وزیر موقت انقلاب، مهندس مهدی بازرگان که همان روز برای اعلام برنامه‌هایش در دانشگاه تهران سخنرانی داشت در جمع مردم تهران در دانشگاه حاضر شدند و با شعار‌های انقلابی خود انزجار شان را از نخست وزیری شاهپور بختیار و حمایت شان را از نخست وزیر انقلابی اعلام کردند.

مردم تهران نیز از این همبستگی و اقدام انقلابی مردم چهارمحال و بختیاری به وجد آمده بودند لذا با سر دادن شعار‌هایی قدردانی و حمایت و همبستگی خود را با اعضا کاروان اعلام کردند و این حرکت انقلابی و روشنگر ادعای دروغین شاهپور بختیار که خود را مستظهر به حمایت بختیاری‌ها می‌دانست برملا شد.

حرکت این کاروان در حالی انجام گرفت که مزدوران رژیم شاه در شهر‌های بزرگی مثل اصفهان، قم و تهران حکومت نظامی برقرار کرده بودند و اجازه هرگونه تحرک وتردد مبارران را نمی‌دادند و در آن شرایط که احتمال هرگونه اتفاقی از جمله درگیری و دستگیری و زندان و حتی کشته شدن وجود داشت مردم انقلابی و مبارز چهارمحال و بختیاری علی‌رغم همه این شرایط حساس و بحرانی بدون واهمه و استوار ومصمم اقدام به انجام این حرکت ارزشمند کردند و توانستند یکی دیگر از افتخارات انقلابی را در کارنامه مبارزات خود ثبت کنند.

۲۰ بهمن ۱۳۵۷ سالروز حماسه بیعت مردم استان چهارمحال و بختیاری با امام خمینی(ره)

البته نظر به اینکه ساواک برای ردیابی و شناسایی عوامل این اقدام مترصد فرصت بود، انقلابیون تلاش کردند هیچ گونه ردپایی از خود باقی نگذارند و تمام اسناد و آثار این کاروان و سفر را مکتوم داشتند به حدی که حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم یادی از این حماسه ارزشمند نشد و می‌رفت که برای همیشه به بوته فراموشی سپرده شود، اما هیچ اقدام خالصانه و پاک از منظر درگاه الهی مخفی نمی‌ماند و محو نمی‌گردد در سال ۱۳۹۴ که مسئولان برگزاری کنگره شهیدان استان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار داشتند؛ نماینده ولی فقیه در استان گزارشی از اقدامات مردم چهارمحال و بختیاری قبل و بعد از انقلاب را ارائه کردند و از جمله به سفر و بیعت مردم چهارمحال و بختیاری با امام و اعلام انزجار از پذیرش نخست وزیری شاهپور بختیار نیز اشاره کردند.

این اقدام خیلی مهم است که مردم بختیاری بیایند از یک فرد سیاسی شاخص بختیاری ابراز بیزاری کنند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تجلیل از این اقدام به موقع مردم چهارمحال و بختیاری فرمودند: «این اقدام خیلی مهم است که مردم بختیاری بیایند از یک فرد سیاسی شاخص بختیاری که در مقابل انقلاب و در مقابل امام قرار گرفته ابراز بیزاری کنند».

در حقیقت این تجلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهمیت و ضرورت پرداختن به این اقدام موثر و ارزشمند را نمایان کرد. بنابر این از سال ۱۳۹۵ اقدام به شناسایی افراد کاروان و عوامل موثر و تصمیم ساز و حوادث و رخداد‌های پیرامون آن آغاز شد و حدود دویست نفر از افراد کاروان شناسایی شد که البته تعدادی از اعضای کاروان درگذشتند و بیش از بیست نفر از آنان در حمایت از انقلاب در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند که افتخار مضاعفی است براین حرکت خدا پسندانه.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار