۴۴ سال افتخار/ مدیرکل میراث فرهنگی همدان خبر داد؛

برپایی نمایشگاه عکس انقلاب در آرامگاه بوعلی سینا

 «معصوم‌علیزاده» از برپایی نمایشگاه عکس انقلاب در ۲۰ و ۲۱ بهمن در آرامگاه بوعلی سینا خبر داد.
کد خبر: ۵۷۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰ - 05February 2023

برپایی نمایشگاه عکس انقلاب در آرامگاه بوعلی سینابه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، «محسن معصوم‌علیزاده» مدیرکل میراث فرهنگی همدان امروز (یکشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه فجر، اظهار داشت: انقلاب ما برگرفته از نهضت عاشورا است و ۴۴ سال است که انقلاب جمهوری اسلامی ایران توانسته روی پای خودش بایستد و توانسته در منطقه و فراتر از آن در جهان مطرح باشد و شهدا با خون خود، نهال را آبیاری کنند‌.

وی با اشاره به اهمیت حفظ میراث فرهنگی برای نسل‌های آینده گفت: لزوم حفظ میراث فرهنگی یک سرزمین در گروی تلاش همه مردم آن سرزمین است و همه باید تلاش کنند میراث فرهنگی را حفظ و به نسل آینده انتقال دهنده که یک حرکت موثر و رشد به جلو خواهد بود.

معصوم‌علیزاده به بیان برخی از عوامل تخریب میراث فرهنگی پرداخت و افزود: یکی از عوامل تخریب میراث فرهنگی جنگ است، دیگری بلایای طبیعی است، برخی هم ناآگاهی گردشگران است که باید با کمک هم این فرهنگ نگهداری از میراث فرهنگی را تقویت کنیم تا حفظ و نگهداری درست از داشته‌ها داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم میراث فرهنگی یک کشور را حفظ کنیم‌ باید آموزش‌های لازم را نیز داشته باشیم، که بخش بزرگ‌ معرفی میراث فرهنگی به عهده رسانه است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد، افزود: اساس گردشگری بر پایه داشته‌های میراث فرهنگی است، همچنین رسانه یکی از مهمترین پایه‌های میراث فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه تعامل دستگاه‌های اجرایی در حوزه میراث فرهنگی باید اتفاق بیفتد، تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی به تنهایی توانایی این را ندارد که بتواند از این سرمایه استفاده کند و باید بین دستگاه‌های اجرایی تعامل باشد تا این سرمایه حفظ، احیا و به نسل آینده انتقال پیدا کند‌.

وی با اشاره به فرا رسیدن ایام الله دهه فجر به تشریح برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی در این ایام پرداخت و گفت: حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی از ۱۸ تا ۲۱ بهمن همدان، برگزاری نشست تخصصی با موضوع آشنایی مردم با نگهداری آثار تاریخی، افتتاح کارگاه منبت چوب، افتتاح کارگاه مبلمان منبت در ملایر،افتتاح کارگاه نقاشی سفال، سرکشی از خانواده شهدا، برگزاری دوره آموزشی سفال، سرکشی از کارگاه‌های صنایع دستی و تقدیر از پیشکسوتان این حوزه، برگزاری نمایشگاه عکس با مشارکت سازمان اسناد با موضوع انقلاب اسلامی در ۲۰ و ۲۱ بهمن، در محل آرامگاه بوعلی از جمله برنامه‌های شاخص در این دهه است. 

وی با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو، گفت: یکی از جذاب ترین پرونده‌های ثبت از نظر یونسکو، سایت هگمتانه بود و برای اینکه این کار را رقم بزنیم، پژوهش‌هایی از سال ۱۳۹۹ انجام و در سال ۱۴۰۱ به عنوان سهمیه ایران به یونسکو، توانستیم پرونده هگمتانه را بر اساس استانداردهای یونسکو ثبت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با تاکید بر اینکه برای ثبت این اثر در یونسکو نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی هستیم، تصریح کرد: دبیرخانه دائمی را تشکیل و رسانه‌ها و شبکه های مجازی همه در کنار هم به عنوان یک دبیرخانه دائمی کار را رشد خواهیم داد تا به عنوان یک کار خوب برای ارزیابان یونسکو انجام دهیم.

وی تصریح کرد: سیزدهمین جشنواره زمستانی از از ۲۴ بهمن تا ۲۷ اسفند شامل نمایشگاه ویژه برنامه‌های فرهنگی، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، جنگ شادی، استفاده از ظرفیت پیست اسکی و برگزاری تورهای آشناسازی با میراث فرهنگی استان از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها