تنش در روابط طالبان و عربستان؛ ریاض ‌سفارتش در کابل را تعطیل کرد

در پی اعمال محدودیت جدید طالبان برای بانوان در افغانستان، گزارش‌ها از تعطیلی سفارت عربستان در کابل خبر می‌دهند.
کد خبر: ۵۷۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰ - 05February 2023
تنش در روابط طالبان و عربستان؛ ریاض ‌سفارتش در کابل را تعطیل کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در پی اعمال محدودیت جدید طالبان برای بانوان در افغانستان، گزارش‌ها از تعطیلی سفارت عربستان در کابل خبر می‌دهند.
 
منابع می‌گویند که عربستان‌ سعودی از صدور ویزا به «نورمحمد ثاقب»، سرپرست وزارت حج و اوقاف طالبان، خودداری کرده است.
 
یک منبع معتبر دیپلماتیک روز یک‌شنبه، ۱۶ بهمن، به روزنامه ۸ صبح می‌گوید که از تصمیم ریاض برای عدم صدور ویزا به سرپرست وزارت حج و اوقاف طالبان سه‌ هفته می‌گذرد.
 
به گفته منبع، قرار بود نورمحمد ثاقب برای شرکت در یک همایش پنج‌روزه به عربستان‌ سعودی برود.
 
ظاهراً قرار بود در این سفر قرارداد انتقال ۳۰ هزار متقاضی حج از افغانستان به عربستان سعودی در سال آینده نیز میان سرپرست وزارت حج و اوقاف طالبان و مقام‌های سعودی امضا شود.
 
به گفته منبع، در آستانه‌ این سفر، طالبان دروازه دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بستند و بنابراین، عربستان‌ سعودی نیز از دادن ویزا به نورمحمد ثاقب خودداری کرده است.
 
قرارداد انتقال متقاضیان حج را نیز به‌جای ثاقب، عبدالولی حقانی، رییس مالی و اداری وزارت حج و اوقاف طالبان، با مقام‌های سعودی امضا کرد.
 
وزارت حج و اوقاف طالبان تاکنون در مورد خودداری عربستان‌سعودی از صدور ویزا به سرپرست این وزارت، چیزی نگفته است.
 
این در حالی‌ است که سفارت عربستان‌ سعودی در کابل نیز روز چهارشنبه هفته گذشته تخلیه شد. گفته می‌شود که این‌ تصمیم ریاض نیز در واکنش به سیاست‌های زن‌ستیزانه طالبان اتخاذ شده است.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار