ایران‌هراسی پسابرجام آمریکا همزمان با پیشروی‌های ائتلاف مقاومت

پنج‌شنبه این هفته دومین دور مذاکرات فراگیر وین با حضور ایران برای حل بحران سوریه برگزار می‌شود. شرایط میدانی به سود ارتش سوریه و همپیمانان پیش می‌رود. محاصره شهر حلب تنگ‌تر شده و با شروع بمباران مناطق جنوبی سوریه، احتمال عملیات در مناطق جنوبی در نزدیک جولان نیز بیشتر شده است.
کد خبر: ۵۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ - 08November 2015

ایران‌هراسی پسابرجام آمریکا همزمان با پیشروی‌های ائتلاف مقاومت

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،  شرایط میدانی به سود ارتش سوریه و همپیمانان پیش میرود. محاصره شهر حلب تنگتر شده و با شروع بمباران مناطق جنوبی سوریه، احتمال عملیات در مناطق جنوبی در نزدیک جولان نیز بیشتر شده است. روز جمعه، انگلیس از احتمال شروع حملات هوایی در سوریه خبر داده بود و فرانسویها هم میخواهند شارل دوگل، بزرگترین ناو هواپیما بر خودشان را برای رویارویی با داعش، به خلیجفارس اعزام کنند. 

در چنین شرایطی،  وزیر دفاع امریکا در چارچوب سیاست ایرانهراسی بعد از برجام، از عربهای حوزه خلیج فارس خواسته به جای اینکه از فاصله 30 هزار پایی (9/1 کیلومتری) آسمان وارد بحران سوریه شوند، برای مقابله با «داعش و ایران»  نیرویزمینی به سوریه اعزام کنند.
 

به گزارش «جوان»، اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا در گفت و گویی که آتلانتیک آن را جمعه شب منتشر کرد، عربهای حوزه خلیج فارس و مصر را متهم کرد به طور مؤثر وارد میدان نبرد با دشمنانشان نمیشوند. او ایران و داعش را در کنار هم دشمن کشورهای عربی توصیف کرد: « اگر شما نگاه کنید که ایرانیها در کجا نفوذشان را اعمال میکنند، [میبینید] که آنها داخل بازی در روی زمین هستند.» وی افزود: «ما مایل نیستیم آنها روی زمین درگیر بازی باشند ولی [عربهافقط] داخل بازی باشند. این احساس وجود دارد که برخی دولتهای خلیج (فارس) میخواهند از فاصله 30 هزار پایی در بازی باشند.»

کارتر گفته: «این برای ما مشخص شده و سعی میکنیم برای دولتهای خلیج [فارس] روشن کنیم و برخی از آنها از جمله امارات متحده عربی بفهمند دلیل اینکه آنها فاقد نفوذند و در شرایطی مثل عراق و سوریه در مقابل داعش احساس نفوذ نمیکنند، این است که آنها به داشتن هواپیماهای جنگنده با ارتفاع بالا حساب میکنند و به خاطر همین از کار سخت آموزش و نظم دهی به نیروهای زمینی و نیروهای عملیات ویژه عقب میکشند.» آتلانتیک فاش کرده که باراک اوباما رئیسجمهور امریکا در ملاقات ماه مه 2015 با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید گفته که امریکا از آنها حمایت جدی میکند ولی به طور خصوصی به آنان گوشزد کرده که امریکا تحت هیچ شرایطی درگیر مستقیم مسائل خاورمیانه نخواهد شد و از آنها خواسته خودشان جدیتر مقابل دشمنان منطقهایشان وارد عمل شوند. اشتون کارتر گفته که او حالا حاضر است این را به صورت واضح به کشورهای عربی بگوید: « این در کمپ دیوید چیز مخفیای نبود و من میتوانم همین را به شما بگویم.» کارتر میگوید: «به کشورهای عربی گفتم: آقایان شما میآیید و به ما شکایت میکنید ولی [هیچ کدامتان] داخل بازی نمیشوید. شما باید درگیر بازی شوید. چیزی که شما لازم دارید همین است.» کارتر میگوید که به عربها گفته هواپیماهای پیشرفته «وقتی که حوثیها یمن را گرفتهاند، کاری برای شما از پیش نمیبرند.» اشتون به طور خاص به ارتش مصر اشاره کرد که به گفته او، ارتشی متعارف و بزرگ دارد.
 
پیشرویهای میدانی
سخنان وزیر دفاع امریکا که برای اولین بار به صراحت اعراب را به مداخله در بحرانهای منطقه از عراق تا سوریه و یمن تشویق میکند، تحت تأثیر شرایط میدانی است که طی هفتههای اخیر و با ورود هماهنگ ایران، روسیه و محور مقاومت در کنار ارتش سوریه به وجود آمده است. نیروهای ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آنها روز گذشته حلقه محاصره تروریستها را در حومه جنوبی حلب تنگتر از قبل کردند و در حومه حماه هم شماری از تروریستها کشته شدند.

نیروهای ارتش سوریه با همکاری نیروهای همپیمان خود، شهرک کفرحداد در حومه جنوبی حلب را پس از پاکسازی از لوث تروریستهای داعشی و انهدام سلاحها و مهمات آنها به کنترل کامل خود درآوردند. نیروهای ارتش سوریه توانستند تعداد زیادی خودرو را از تروریستهای داعشی به غنیمت بگیرند. یک منبع نظامی سوری گفت، با سیطره کامل ارتش بر شهرک کفرحداد، شهرک الحاضر در محاصره قرار گرفته و تروریستهای موجود در آن در تیررس آتش نیروهای ارتش قرار دارند و در نتیجه نیروهای مسلح به بزرگراه بینالمللی نزدیکتر شدند. با پیشرویهای ارتش سوریه در اطراف حلب، یک منبع نظامی در استان درعای سوریه در گفتوگو با تسنیم از قریب الوقوع بودن آغاز عملیات نظامی ارتش در مناطق جنوبی سوریه خبر داد. به گفته این منبع، جنگندههای روسی، مخفیگاههای گروههای تروریستی در کفرناسج و عقربا واقع در حومه درعا را که شاهد حضور گسترده تروریستهاست، هدف قرار دادند، این مناطق به عنوان خطوط کمکرسانی به تروریستها از طریق مرزهای مشترک با اردن در تمام محورهای منطقه جنوبی به شمار میرود. در مقابل، ارتش امریکا روز جمعه شش جنگنده اف- 15 را برای کمک به حملات هوایی و تدافعی ترکیه به پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب این کشور اعزام کرد. فرماندهی امریکایی- اروپایی ناتو واقع در شهر اشتوتگارت آلمان گفته که این شش جنگنده به پایگاه اینجیرلیک در جنوب ترکیه در راستای عملیات ائتلاف بینالمللی علیه داعش به رهبری امریکا اعزام شدهاند.
  
اسد: تصمیم خارجی را نمیپذیرم
رئیسجمهور سوریه با تأکید بر اینکه در حکومت باقی خواهد ماند، اظهار داشت: تا آخرین توان با تروریسم مقابله خواهم کرد. به گزارش «میزان»، روزنامه الدیار لبنان دیروز نوشت: منابع سوری نزدیک به رئیسجمهور سوریه پس از انفجار در هواپیمای مسافربری روسیه در شبه جزیره سینا میگویند که درخواست بشار اسد از کشورهای بزرگ برای حمله به گروههای تروریستی پیش از آغاز حل سیاسی بحران این کشور اقدام درستی بود و مذاکره با تروریسم مانند کسی است که سم میخورد و معتقد است دواست. این منابع به نقل از رئیسجمهور سوریه میافزایند: بشار اسد گفته است که اکنون و پس از سقوط هواپیمای روس چگونه ممکن است که روسیه با تروریسم به جای حمایت از ارتش سوریه در زمینه پاکسازی گروههای تروریستی همزمان با پشتیبانی هوایی از عملیاتهای نظامی مذاکره کند. بشار اسد با تأکید بر اینکه در حکومت باقی خواهد ماند و منتظر تصمیم بینالمللی در خصوص این موضوع نمیماند، افزود: تا آخرین توان با تروریسم مقابله خواهم کرد.


منبع : روزنامه جوان
 

نظر شما
پربیننده ها