سرکوب معترضان به نظام سرمایه‌داری در انگلیس

هزاران انگلیسی فریاد «انقلاب» کشیدند

با حمله پلیس به تظاهرات هزاران نفر از مخالفان نظام سرمایه‌داری و حامیان فلسطین، خیابان‌های لندن بار دیگر صحنه اثبات پوشالی بودن ادعای دموکراتیک مقامات انگلیسی شد.
کد خبر: ۵۷۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸ - 08November 2015

هزاران انگلیسی فریاد «انقلاب» کشیدند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ساعتهای پایانی شب پنجشنبه و بامداد روز جمعه حدود 18هزار فعال لندنی نقابدار در یک راهپیمایی جهانی علیه سانسور خبری، فساد و جنگ شرکت کردند و در حالی که برخی از آنها پرچم فلسطین را هم در دست داشتند، علیه نظام سرمایهداری و سیاستهای اقتصادی دولت دیوید کامرون شعارهایی چون «یک راهحل، انقلاب»، «محافظهکارهای آشغال»، «راه سرخ، انقلاب» و «خیابانها مال کیست؟ مال ماست» سر دادند. پلیس و نیروهای امنیتی به معترضانی که در مقابل کاخ باکینگهام و دفتر نخستوزیری انگلیس تجمع کرده بودند حمله و ضمن ضرب و جرح آنها دستکم 50 نفر از معترضان بازداشت و شماری دیگر را زخمی کردند.

برخی تظاهرکنندگان نیز وارد محله تجاری اصلی لندن اطراف خیابان آکسفورد شدند که در همین حال سناریوی تکراری شکستن شیشه مغازهها در این خیابان تکرار شد تا بار دیگر دولت این فرصت را بیابد که معترضان را اوباش خطاب کند؛ کاری که در واکنش به اعتراضات سال 2011 در مورد دانشجویان معترض به افزایش شهریهها صورت گرفت. گفته میشود نیروهای امنیتی لباس شخصی انگلیس با نفوذ در میان معترضان عمدا به مغازهها حمله میکنند تا زمینه سرکوب و اتهامزنی به معترضان فراهم شود. به هر صورت این تظاهرات که به فراخوان گروه مخالف سرمایهداری موسوم به «انانیموس» و تحت عنوان «راهپیمای یک میلیون ماسک»برگزار شد، از میدان «ترافلگار» آغاز شد و در مقابل ساختمان مجلس انگلیس خاتمه یافت. روز فراخوان در واقع موسوم به گای فاکس بود که مصادف است با پنجم نوامبر و در واقع یادبود سربازی با این نام. فاکس سال 1605 در اعتراض به آزار کاتولیکها قصد داشت با باروت پارلمان بریتانیا را منفجر کند.
 
117 هزار امضای بیاعتمادی به کامرون
شمار افرادی که تومار بیاعتمادی به نخستوزیر انگلیس را امضا کردهاند، به ۱۱۷ هزار نفر رسید. در این تومار با اشاره به آسیب هایی که سیاستهای دیوید کامرون به جامعه انگلیس، به ویژه خانوارهای فقیر وارد کرده، از علاقه مندان خواسته شده است تا با امضای آن، بیاعتمادی خود را به نخستوزیر انگلیس اعلام کنند. در این تومار آمده است: قطع بودجههای مربوط به خدمات عمومی و رفاه اجتماعی، فقر را در سراسر انگلیس گسترش و تعمیق داده است.

براساس قانون پارلمان انگلیس که از سال ۲۰۱۰ تصویب شد، هر توماری که بیش از یکصد هزار امضا داشته باشد، مجلس این کشور موظف است به درخواستهای آن رسیدگی کند. تومارهای مشابهی نیز با بیش از یکصد هزار امضا تهیه شد که دولت و مجلس آن را فاقد وجاهت قانونی برای رسیدگی اعلام کردند. از جمله تازهترین این تومارها که بیش از 100هزار نفر آن را امضا کردند مربوط به بازداشت نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکار جنگی هنگام سفر به لندن بود که توجهی به آن نشد. نتانیاهو هفتم سپتامبر امسال به دعوت دیوید کامرون نخستوزیر انگلیس وارد لندن شد؛ سفری که از ابتدا تا انتهای آن با تظاهرات گسترده مردم مقابل ساختمان نخستوزیری انگلیس در اعتراض به جنایات و حضور وی همراه بود.
 
کشتهشدن کودک 6ساله توسط پلیس امریکا
یک کودک 6 ساله روز پنجشنبه در ایالت لوئیزیانا و در پی درگیری پدرش با پلیس و شلیک گلوله میان دو طرف کشته شد. بر اساس گفته منابع پزشکی، «جرمی ماردیس» در اثر اصابت گلوله به سر و سینهاش کشته شده و پدرش نیز جراحتهای خطرناکی برداشته است. منابع رسمی اعلام کردند که پدر این فرزند از چنگ عدالت گریخته بود و در عملیات تعقیب و گریز وی با پلیس، شلیک گلوله روی داد و این کودک که با پدرش در خودرو بود، کشته شد.


منبع : روزنامه جوان
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار