۴۴ سال افتخار/ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

ایران اسلامی مرجع سلامت در منطقه غرب آسیاست/ لزوم انتقال دستاورد‌های انقلاب به نسل جوان

عین‌اللهی گفت: ما امروز در حوزه سلامت نه تنها نیاز‌های خود را تامین می‌کنیم، بلکه مردم دیگر کشور‌های مجاور هم به کشور ما مراجعه می‌کنند و امروز ایران اسلامی را به عنوان کشور مرجع سلامت می‌شناسند.
کد خبر: ۵۷۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴ - 08February 2023

ایران اسلامی مرجع سلامت در منطقه غرب آسیاست/ لزوم انتقال دستاورد‌های انقلاب به نسل جوانبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان سفر روز گذشته خود به استان کردستان در دانشگاه علوم پزشکی سنندج با اشاره به سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، اظهار داشت: اگر بخواهیم در مورد دستاورد‌های انقلاب سخن بگوییم یکی از بزرگترین این دستاورد‌ها در حوزه سلامت است.

وی افزود: ما در قبل از انقلاب با وابستگی صد در صدی به غرب، در حوزه سلامت کشوری عقب افتاده بودیم. مردم شریف ایران برای کوچکترین خدمات پزشکی مجبور بودند به خارج از کشور سفر کنند و پزشکان بی کیفیت بنگلادشی، پاکستانی و هندی به مردم خدمات درمانی می‌دادند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: همه وظیفه داریم که دستاورد‌های انقلاب را به جوانان منتقل کنیم.

عین اللهی یادآور شد: قبل از انقلاب اسلامی در استان کردستان دانشگاه علوم پزشکی وجود نداشت، در سال ۶۹ دانشکده و در سال ۱۳۷۱ دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاسیس شد.

وی با بیان اینکه ما امروز در حوزه سلامت نه تنها نیاز‌های خود را تامین می‌کنیم، بلکه مردم دیگر کشور‌های مجاور هم به کشور ما مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: مردم کشور‌های منطقه، امروز ایران اسلامی را به عنوان کشور مرجع سلامت می‌شناسند.

عین اللهی با تاکید بر اینکه راهبرد ما گسترش عدالت همراه با تعالی سلامت است، گفت: تمام نقاط کشور ما به ویژه مناطق محروم استعداد شکوفایی دارند و اگر از همه این استعداد‌ها استفاده نکنیم پیشرفت ممکن نخواهد بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بزرگترین مولفه در سلامت، عدالت است، گفت: راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان بعثت که با رعایت همه استاندار‌ها انجام شده، بسیار مسرت بخش و در راستای تحقق عدالت است.

وی در مورد تعالی سلامت گفت: ما به وضعیت فعلی قانع نیستیم؛ چرا که می‌توانیم کار‌های بزرگی را صورت دهیم که در دنیا اولین باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دومین تجارت دنیا بعد از نفت دارو است، خاطرنشان کرد: کارتل‌های دارویی جهان نمی‌گذارند روش‌های نو در حوزه درمان‌های غیر دارویی گسترش یابد، اما علوم نوین پزشکی به سراغ این روش‌های جدید در حوزه درمان و پیشگیری رفته است و باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

وی گفت: برای اینکه جامعه را از نظر اجتماعی رشد دهیم باید در استعداد‌های پزشکی خود اعتمادبنفس ایجاد کنیم و این قابل دسترس است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در جریان این سفر و در حاشیه افتتاح و بهره‌برداری از دستگاه پت اسکن بیمارستان کوثر سنندج با بیان اینکه امروز در کردستان طرح‌های ویژه‌ای بهره‌برداری شد، اظهار داشت: بهره برداری از مرکز پیوند مغز استخوان که کاری منحصر بفرد و کم نظیر در کشور به شمار می‌رود و زحمات زیادی برای بخش‌های مختلف آن کشیده شده است، طرحی علمی و کامل و نمادی از مرجعیت ایران در سلامت منطقه است.

وی اضافه کرد: این بخش دارای اتاق کلین روم است و میزان تهویه هوا و امکانات و دستگاه‌های آماده سازی سلول‌های مغز استخوان ویژه‌ای دارد و در منطقه ما کار استثنایی محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی این طرح اشاره کرد و گفت: سهم خیرین در این طرح ۶ میلیارد تومان است. خیرین سلامت، همواره یار و یاور حوزه بهداشت و درمان هستند و به واسطه مشارکت در نجات جان انسانها، باقیات الصالحات برای آنان به جای خواهد ماند.

وی همچنین به راه‌اندازی دستگاه پیشرفته پت اسکن در بیمارستان کوثر سنندج اشاره کرد و گفت: این دستگاه بسیار پیشرفته برای تشخیص سرطان به کار می‌رود و به قیمت امروز ۸۰ میلیارد تومان برای بهره برداری از آن هزینه شده است.

عین‌اللهی با بیان اینکه تا پیش از این مردم کردستان مجبور بودند برای این بخش از درمان به استان‌های دیگر مراجعه کنند، افزود: با راه اندازی این دستگاه، برنامه درمانی مشخص بوده و بیمار بر اساس آن روند درمان را آغاز می‌کند.

وی گفت: امروز تعدادی خانه بهداشت در روستا‌های استان بصورت وبیناری بهره برداری می‌شود که در توسعه بهداشت روستایی نقش موثری دارد.

عین اللهی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ساخت بیمارستان شهید بهشتی قروه خبر داد و گفت: این طرح در سفر رییس جمهور به کردستان تصویب شد که امیدواریم با تخصیص زودهنگام اعتبار در کوتاهترین زمان احداث و به سرعت نیاز مردم برای دسترسی به مرکز سلامت مطلوب را برطرف کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره جذب متخصص برای بیمارستان‌های کردستان یادآوری کرد: دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند نیرو‌های متخصص راجذب کند و محدودیتی از این حیث نداریم، ولی ترجیح ما این است که در این مناطق افراد بومی جذب شوند تا با ماندگاری در استان تجربه کسب کنند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی این وزارتخانه، توجه ویژه به بهداشت از طریق توسعه و تجهیز خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت روستایی است تا در بعد پیشگیری از بیماریها، فعال‌تر شویم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها