رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان همدان خبر داد؛

تشکیل ۱۷۴ پرونده جرائم اقتصادی در استان همدان

سرهنگ «محمدی» با اشاره به تشکیل ۱۷۴ پرونده جرائم اقتصادی در استان همدان، گفت: این جرائم شامل فرار مالیاتی، زمین خواری، احتکار، تسهیلات غیرمجاز و موارد مشابه است که ۲۰۷ متهم در این راستا دستگیر شدند.
کد خبر: ۵۷۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳ - 08February 2023

تشکیل ۱۷۴ پرونده جرائم اقتصادی در استان همدانبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، سرهنگ «مجتبی محمدی» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان همدان امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی به مدت دو سال است که در استان همدان تشکیل شده و به صورت مستقل در حال فعالیت است، اظهار داشت: پلیس امنیت اقتصادی بخاطر وضعیت اقتصادی کشور به صورت تخصصی و با هدف پیشگیری و پیش‌بینی در حال فعالیت است.

وی افزود: یکی از وظایف پلیس امنیت اقتصادی این است که مراقبت کند تا جرمی در خصوص اقتصاد پیش نیاید و از سرمایه گذار در راستای افزایش تولید حمایت می‌کند.

محمدی یادآور شد: پلیس بنابر فرمان هشت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که «جنس قاچاق پیش از مبادی ورودی تا عرضه آن در بازار مورد آماج اقدامات گوناگون قرار گیرد». که به این منظور است که جنس قاچاق از مبدا تا مقصد مورد مبارزه قرار گیرد، فعالیت خود را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: هدف رهبر انقلاب جرائم سازمان یافته است، پلیسی هوشمند است که بیشتر در راستای جرائم سازمان یافته و باندی و نه افراد خرد و ضعیف اقدام کند. همچنین در راستای بیانیه گام دوم انقلاب که به مفاسد اقتصادی اشاره دارد، ستاد کل نیروهای مسلح تشخیص داد که این پلیس در کشور و استان‌ها تشکیل شود.

 رئیس پلیس امنیت اقتصادی همدان به تعدادی از جرائم رسیدگی شده در این بخش اشاره کرد و افزود:  مبارزه با قاچاق کالا و ارز که شامل سه بخش مبارزه با کالای گمرکی، مبارزه با کالای ممنوعه و بخش دیگر مبارزه با کالای منابع ملی همچون سوخت، میراث فرهنگی و…است. که این سه بخش زیرمجموعه اداره قاچاق می‌باشند که باید در این راستا با این سه بخش مبارزه کنند.

وی با بیان اینکه در راستای مبارزه با قاچاق، ۲۰ سازمان وظیفه دارند که با پلیس همکاری کنند، افزود: تعدادی از این دستگاه‌ها شامل شرکت فرآورده‌های نفتی، سازمان صمت، صدا و سیما، تبلیغات اسلامی، جهاد کشاورزی، وزارت اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی، قوه قضاییه، آموزش و پرورش، راهداری، اقتصاد و دارایی، میراث فرهنگی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، ستاد اجرایی حضرت امام (ره) و منابع طبیعی است.

محمدی با اشاره به اینکه بخش از پلیس دارای دو اداره مبارزه با قاچاق کالا و اداره جرائم اقتصادی است، ادامه داد: جرائم دیگری همچون اخلال در نظام اقتصادی، اختلاس، رشوه و ارتشا، فرار مالیاتی، پولشویی، زمین‌خواری، تسهیلات غیرمجاز،احتکار و رباخواری نیز در اداره جرائم اقتصادی پلیس امنیت اقتصادی رسیدگی می‌شود.

وی به بیان آمار کشفیات پلیس امنیت اقتصادی در دهه ماهه سال جاری پرداخت و گفت: در ۱۰ ماه سال جاری، ۲۹۴ میلیارد تومان کشفیات داشتیم که نسبت به مدت مشابه هشت درصد افزایش داشت و ۱۲ میلیارد از این میزان فروش و مبلغش به خزانه دولت واریز شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان ادامه داد: پرونده‌های بالای یک میلیارد تومان نیز ۱۵ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه ۲۵ درصد افزایش داشتیم، پرونده‌های بین ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان هم ۶۳ فقره بود که با ۳۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته، پرونده‌های بین یکصد تا ۵۰۰ میلیون تومان هم ۴۹۰ فقره بوده و پرونده های خرد هم نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است.

وی افزود: در این راستا یک هزار و ۱۸۶ پرونده قاچاق تشکیل شده و یک هزار و ۳۴۲ متهم قاچاق هم هم دستگیر شدند، بیشتر متهمین هم غیر بومی هستند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی  با اشاره به توقیف ۳۳۷ خودرو شوتی هم به ارزش ۳۸ میلیارد تومان، گفت: خودروهای شوتی اغلب سرقتی هستند که مجهز به دستگاه پخش میخ در سطح جاده و سیستم دودزا است که ۳۵۳ متهم در این راستا دستگیر شدند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کشفیات امسال در بحث لوازم خانگی با تعداد ۶۸۱ هزار دستگاه بوده است، افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه هزار و ۵۶۶ درصد افزایش داشته که ۹۰ درصد آن از جنوب بارگیری شده و به سمت تهران در حال حرکت هستند و در استان همدان دپو نمی‌شوند.

 سرهنگ محمدی به بیان آمار دیگر کشفیات پلیس امنیت اقتصادی پرداخت و گفت: ۴۴۰ هزار لیتر سوخت، ۴۰ میلیون نخ سیگار، چهار هزار تن مواد خوراکی، ۱۶ هزار قلم لوازم آرایشی، ۲۳ هزار دستگاه تجهیزات الکترونیکی و رایانه، چهارصد و ۴۴ هزار قلم دارو، ۱۷۶ هزار متر پارچه، ۲۸۴ تن چوب، یک هزار کیلوگرم توتون و تنباکو، ۹۰ هزار عدد مواد محترقه، ۱۸۶ تن آرد، ۱۰۰ تن نهاده دامی، ۲۰۰ دستگاه ماینر، ۶ هزار عدد لوازم یدکی، ۴ هزار راس دام سبک و غیربهداشتی و دام سنگین  ۲۵۰ راس بوده است.

وی با اشاره به تشکیل ۱۷۴ پرونده جرائم اقتصادی، گفت: این جرائم شامل فرار مالیاتی، زمین خواری، احتکار، تسهیلات غیرمجاز و موارد مشابه است که ۲۰۷ متهم در این راستا دستگیر و ارزش پرونده‌های آن‌ها بیش از ۲۵۰ ميليارد تومان است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی همدان به بیان برخی از روش‌های قاچاقچیان برای قاچاق پرداخت و تصریح کرد: قاچاقچیان لوازم خانگی را در ماشین‌های یخچال دار و یا زیر علوفه ذرت جاسازی می‌کنند، همچنین از مشک‌های ضخیم برای جابجایی سوخت استفاده می کنند که با رسیدن ماموران اقدام به پاره کردن مشک و ریختن آن در سطح جاده و جلوگیری از تعقیب پلیس می‌شوند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار