۴۴ سال افتخار/ جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح:

انقلاب اسلامی موجب بلوغ کشور در عرصه دفاعی شد

سردار فرحی گفت: انقلاب اسلامی موجب بلوغ و جرئت ما در عرصه‌های مختلف دفاعی شد و به این باور رسیدیم می‌توان محصولات ارزشمند را تولید و بهره‌برداری کرد.
کد خبر: ۵۷۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵ - 09February 2023

انقلاب اسلامی موجب بلوغ کشور در عرصه دفاعی شدبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، وبینار بین‌المللی «گفتمان انقلاب اسلامی در فرایند تکامل» امروز ۱۹ بهمن، در آستانه چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به همت این خبرگزاری برگزار شد.

متن سخنان سردار مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در این وبینار که با موضوع دستاورد‌های دفاعی انقلاب اسلامی و روزآمدی آن براساس تدابیر فرمانده معظم کل قوا انجام گرفت، به شرح ذیل است:

به نوبه خودم ایام‌الله دهه فجر و آغاز چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را خدمت مردم شریف ایران تبریک عرض می‌کنم. بنده افتخار می‌کنم بیش از ۴۲ سال در عرصه دفاع از کشور، جبهه حق علیه باطل و در حوزه صنایع دفاعی حضور داشته‌ام و در این مدت شاهد تحول و سیر بلوغ و تطور در عرصه‌های مختلف صنعت دفاعی بوده‌ام.

در ابتدای انقلاب بنده ۱۶ ساله بودم و سن و سالی نداشتم و در آن زمان شاهد بودیم در کشور ما بیش از ۴۰ هزار مستشار خارجی حضور داشتند و عمدتاً این‌ها آمریکایی بودند و صنایع دفاعی ما در وضعیت حداقلی قرار داشت و عمدتاً در برخی محصولات شاهد مونتاژ بودیم، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی فرآیند تحول و سیر بلوغ در عرصه دفاعی و صنعت دفاعی رخ داد.

سیر تطور در عرصه‌های دفاعی

زمانی ما کاربر محصولات و تجهیزات دفاعی کشور‌های خارجی بودیم که با پول‌های هنگفت وارد کشور می‌شدند و مستشاران خارجی آن‌ها را مدیریت می‌کردند و اجازه نمی‌دادند کارشناسان و مهندسان ایرانی قطعه‌ای را جابجا یا تعویض کنند. امروز به خاطر فشار جنگ و تحریم‌های تحمیل شده به جایی رسیده‌ایم که خودمان قطعه‌سازی می‌کنیم و این اولین گام در راستای جرئت یافتن ما بود. ضمن اینکه همه چهل و چند هزار مستشار به یک‌باره ایران را ترک کردند و پشت ما خالی شد و این همزمان با آغاز جنگ بود و سبب شد با بسیاری از تجهیزاتی که تجربه بکارگیری، تعمیراتی و عملیاتی ساختن آن‌ها را نداشتیم مواجه شویم.

به لطف خدا قطعه‌سازی که در ایران آغاز شد یک گام به سمت جلو برداشتیم و در همین جا متوقف نشدیم و گام‌های بعدی ما این بود که از قطعه‌سازی وارد زیرمجموعه‌سازی و سپس کپی‌سازی شویم و این‌ها گام‌های تطور و سیر بلوغی بود که همزمان با جنگ تحمیلی طی شد و توانستیم جبهه‌های نبرد را تأمین کنیم.

بعد از کپی‌سازی یک گام به جلوتر آمدیم و وارد بحث مهندسی معکوس شدیم. مهندسی معکوس گام پیشرفته کپی‌سازی است که ما توانستیم به واسطه آن فرآیند طراحی را به دست آوریم. همچنین مهندسی معکوس باعث شد وارد عرصه انتقال فناوری و طراحی مشترک با طرف خارجی شویم. زمانی که فقط بهره‌بردار بودیم به جایی رسیدیم به خارجی‌ها می‌گفتیم بیایید بنشینم و کار جدیدی را انجام دهیم. این بلوغ خیلی ارزشمند بود و به ما جرئت خیلی جدی داد و به این باور رسیدیم می‌توانیم محصولات ارزشمند را تولید و بهره‌برداری کنیم.

باز هم به جلو پیش رفتیم تا اینکه وارد مرحله طراحی مستقیم شدیم و خودمان توانایی طراحی مستقلانه محصولات نوآورانه و جدید را به دست آوردیم.

در اینجا متوقف نشدیم و در دهه‌های مختلف و در این ۴۴ سال گام بعدی ورود به عرصه نوآوری بود، یعنی یک پله بالاتر از طراحی. تعداد زیادی از جوانان و نخبگان در کشور حضور دارند و براین باور بودیم باید از ظرفیت همه این‌ها استفاده کرد و بر این اساس عملاً وارد مرحله طراحی و نوآوری بسته شدیم. وقتی وارد نوآوری بسته شدیم و لذت نوآوری را حس کردیم گفتیم چرا فقط نوآوری بسته انجام دهیم و تنها به توانمندی داخل صنعت دفاعی اکتفا کنیم، همه کشور برای ماست و عملاً وارد عرصه نوآوری باز شدیم و حوزه‌های مختلف اعم از دانشگاه‌‎ها، مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و شبکه بزرگ همکاران را بکارگیری شدند و همه ظرفیت‌های علمی، فناوری، تولیدی و زیرساختی در راستای اقتدار کشور به کار گرفته شد.

عملاً نظام نوآوری دفاعی در سال ۱۳۹۰ تدوین، طراحی و ابلاغ شد و بر اساس آن بیش از ۳۵۰ دفتر طراحی در صنایع دفاعی دایر شده و با منطق هسته دانا و شبکه توانا عملاً ظرفیت بیرون را بکارگیری کردیم و امروز حدود هفت هزار شرکت مختلف خصوصی، دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی با ما ارتباط دارند که حدود ۱۵۰۰ شرکت، دانش‌بنیان هستند و عده‌ای زیادی از نخبگان کشور را مشغول به کار کرده‌اند. امروز می‌توان ادعا کرد چندین برابر ظرفیت وزارت دفاع در بیرون از این وزارتخانه بکارگیری شده‌اند و عملاً به سمت هسته دانا سوق پیدا کرده و تلاش می‌کند ظرفیت‌های ملی را به وسیله نیرو‌های نخبه مدیریت کند.

مهمترین و اساسی‌ترین گام این بود که وارد مرحله صادرات شدیم. صادرات هم گام‌های مختلفی دارد. گام اول این بود که محصول صادر کنیم، گام دوم این بود که فناوری را صادر کنیم و گام سوم هم این بود که زیرساخت و دانش فنی صادر شود. امروز ۵۰ کشور دنیا بازار هدف ما هستند.

به جرئت می‌توانم بگویم چند برابر چهل و چند هزار مستشار آمریکایی که از کشور خارج شدند، نخبه در کشور وجود دارند که هریک چند برابر آن‌ها خدمات فناورانه ارائه می‌دهند.

تدوین و ابلاغ نظام نوآوری گام دوم

بعد از ۱۰ سال که نظام نوآوری گام اول ابلاغ شد، امروز به لطف خدا نظام نوآوری گام دوم تدوین و در سال جاری ابلاغ شده است. همچنین امروز دفاتر طراحی گسترده‌ای داریم، مراکز مطالعات راهبری در دسترس هستند و رصد فناوری را انجام می‌دهیم و توسعه محصولات هم به خوبی صورت می‌پذیرد. همه این‌ها بنا به دستورات و تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قواست و ایشان مرتباً بر اجرا و پیشبرد این تدابیر نظارت می‌کنند و اخیراً از عملکرد وزارت دفاع ابراز رضایت کردند.

به طور کلی امروز به لطف خدا از محصولات فوق‌العاده، فناوری‌های پیشرفته و صادرات خوب و زیرساخت‌های مناسب و شبکه همکاران بسیار گسترده بهره‌مند هستیم؛ بنابراین بعد از ۴۴ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد به جرئت عرض می‌کنم دستاورد‌های فوق‌العاده‌ای را در همه عرصه‌ها به دست آورده‌ایم. در ابتدای انقلاب در خیلی از عرصه‌هایی که امروز پیشرفت کرده‌ایم اصلاً دستاوردی نداشتیم و در آن زمان توانایی موشکی، پدافند هوایی، پهپادی، جنگ راداری و جنگ الکترونیک وجود نداشت، ولی همه این‌ها به لطف خدا انجام شده و در دنیا دارای رتبه‌های تک رقمی یا بعضاً جز سه تای اول هستیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار