یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

فوران گدازه‌های آتشین از دل قله‌های اقتدار

راهبرد ایجاد پایگاه‌های زیرزمینی و رعایت اصول پدافند غیرعامل، موجب شده است که بخش عمده‌ای از تجهیزات دفاعی کشور در صورت وقوع جنگ از هرگونه خطری مصون باشند تا بتوانند در موقع نیاز ضربات ویرانگری را بر پیکر دشمن وارد کنند.
کد خبر: ۵۷۲۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۳ - 12February 2023

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ در دنیای امروز که پیشرفت علم و فناوری روندی شتابان را طی می‌کند و به دنبال آن، تهدیدات نظامی نیز در جنبه‌های جدیدی ظهور و بروز یافته‌اند، هر کشوری برای حفاظت از منافع و منابع خود در برابر تهدیدات دشمنان، ناچار است که تجهیزات دفاعی خود را بر اساس تهدیدات روز، طراحی و تولید کند تا بتواند در تأمین امنیت پایدار عملکرد موفق داشته باشد.

اما در این میان، حفاظت از تجهیزات و تأسیسات نظامی به‌منظور بهره‌گیری از آن‌ها در هنگامه‌ی نبرد، امری مهم و حیاتی محسوب می‌شود؛ زیرا هنگامی که جنگی رخ می‌دهد، طرفین درگیر سعی بر این دارند که تجهیزات دفاعی و زیرساخت‌های نظامی طرف مقابل را مورد هدف قرار دهند تا بدین شکل از قدرت حریف خود بکاهند و بتوانند در جبهه نبرد، پیشروی سریع و سهل‌تری داشته باشند. در همین زمینه نیز شاهد بودیم که در روز‌های آغازین جنگ تحمیلی، فرودگاه‌ها و آشیانه جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش، جزء نخستین اهدافی بود که مورد تهاجم دشمن بعثی قرار گرفت تا توان اجرای عملیات هوایی از ایران سلب شود.

وجود این‌گونه تهدیدات و ضرورت حفظ تجهیزات نظامی به‌منظور مقابله قدرتمندانه با دشمن، موجب شد که جمهوری اسلامی ایران مؤلفه «پدافند غیرعامل» را مورد توجه جدی قرار دهد و در حفاظت از تجهیزات و تأسیسات مهم و حیاتی خود، نسبت به تحقق این عامل مهم اهتمام ورزد.

در این راستا، اقدامات متعددی را در کشورمان شاهد بوده‌ایم که انتقال تأسیسات هسته‌ای کشورمان در منطقه فردو به زیر زمین که با هدف حفاظت از این تأسیسات در برابر حملات موشکی و بمباران‌ها صورت گرفت، از جمله مهم‌ترین موارد (در حوزه زیرساخت‌های غیرنظامی کشور) محسوب می‌شود.

ضرورت حفاظت از تجهیزات و تأسیسات نظامی نیز ایجاب می‌کرد که از روشی مشابه روش فوق برای حفظ سرمایه‌های دفاعی کشور استفاده شود. وجود کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده در اقصی‌نقاط کشور که پناهگاهی مستحکم محسوب می‌شوند، موجب شد که نیرو‌های مسلح با حفر تونل و ساخت پایگاه‌هایی زیرزمینی بخشی از تجهیزات خود را به‌منظور در امان ماندن از هرگونه تهدیدی به زیر این کوه‌ها منتقل کنند؛ جایی که حتی پیشرفته‌ترین تجهیزات تهاجمی دشمن و بمب‌های سنگرشکن نیز قادر به وارد کردن کوچکترین خدشه‌ای به آن‌ها نیستند.

بر همین اساس، شهر‌های موشکی سپاه ساخته شد تا یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت دفاعی کشور از تهدیدات دشمن مصون بماند.

در گام بعدی، جمهوری اسلامی ایران از پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳ ارتش رونمایی کرد؛ جایی که انواع مختلفی از پهپاد‌های رزمی، شناسایی و انتحاری (انهدامی) با مداومت پروازی بالا قابلیت انجام هرگونه مأموریتی را در ورای مرز‌های کشور دارند. پهپاد‌هایی که به اذعان یکی از ژنرال‌های مجموعه تروریستی «سنتکام» خواب را از چشمان نظامیان آمریکایی ربوده‌اند.

در حوزه دریا نیز ساخت شهر‌های شناوری و موشکی در دستور کار نیرو‌های مسلح قرار گرفت و به گفته سردار «تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه، هم‌اکنون در کل ساحل خلیج فارس و سواحل مکران شهر‌های زیرزمینی در مجموعه ارتش و سپاه وجود دارد.

اما در آخرین موردی که اخیراً رسانه‌ای شد، شاهد رونمایی از پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «عقاب ۴۴» بودیم. پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ با برخورداری از تمامی موارد و مؤلفه‌هایی که لازمه‌ی یک پایگاه هوایی است، این قابلیت را دارد که هرگونه مأموریتی را به نحو مطلوبی به سرانجام برساند.

به گفته سرلشکر «موسوی» فرمانده کل ارتش، پایگاه‌هایی همچون عقاب ۴۴ امکان عمل و عکس‌العمل‌های لازم را دور از انتظار دشمنان در نقاط مختلف ایجاد کرده است.

در مجموع می‌توان گفت که اتخاذ راهبرد ایجاد پایگا‌ه‌های زیرزمینی و رعایت اصول پدافند غیرعامل از سوی جمهوری اسلامی ایران، موجب شده است که بخش عمده‌ای از تجهیزات دفاعی کشور در صورت وقوع جنگ، از هرگونه خطری مصون باشند تا بتوانند در موقع نیاز از دل کوه‌های سخت همچون گدازه‌هایی آتشین بر سر دشمن ببارند و ضربات سهمگین و ویرانگری را بر پیکر او وارد کنند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار