معاون درمان وزارت بهداشت:

بازنگری در نقشه راه درمان کشور در دست انجام است

کریمی گفت: هدف از طراحی سند نقشه راه درمان، تعیین ظرفیت لازم در بخش دانشگاهی و غیر دانشگاهی بر اساس فاکتور‌هایی مانند جمعیت، بیمارپذیری، متوسط اقامت و بعد مسافت و سایر اندکس‌های دیگر بوده است.
کد خبر: ۵۷۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹ - 12February 2023

بازنگری در نقشه راه درمان کشور در دست انجام استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سند نقشه راه درمان کشور، در سال ۱۳۹۶ رونمایی شد. این سند؛ در افق ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده و حالا به نظر می‌رسد مورد بازنگری قرار گرفته است.

در همین راستا، با «سعید کریمی» معاون درمان وزارت بهداشت، گفت‌وگویی کردیم تا از تازه‌ترین اخبار از روند اجرای سند درمان کشور مطلع و آگاه شویم.

کریمی با عنوان این موضوع که سند نقشه راه درمان کشور در آذر ۱۳۹۷ توسط مقام وقت وزارت به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد و تاکنون بر همین مبنا به درخواست‌های دانشگاه‌ها پاسخ داده می‌شود، اظهار داشت: این سند در بخش دانشگاهی در حال بازنگری برای افق ۱۴۰۸ است.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که تاکنون چقدر از اهداف سند درمان محقق شده است، افزود: تمامی تقاضا‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که توسط افراد حقیقی و حقوقی در خصوص تخت‌های بستری، ستاره دار، تجهیزات سرمایه‌ای مشمول سطح بندی و مراکز جراحی محدود در سامانه صدور پروانه‌ها ثبت شده و مطابق سند، پاسخ استعلام تهیه و جهت اعلام رأی نهایی به کمیسیون ماده ۲۰ معاونت درمان وزارت بهداشت ارسال می‌شود.

وی در واکنش به تهیه سند درمان کشور، گفت: تمامی سازمان‌ها و نهاد‌های موجود در دنیا که به فراهم آوردن خدمات سلامت می‌پردازند برای ایجاد دسترسی عادلانه به خدمات سلامت اعم از بستری، سرپایی و پاراکلینیک و با توجه به GDP آن کشور‌ها نسبت به سطح بندی خدمات سلامت روی آوردند تا با رعایت آن بتوانند خدمات مناسب (اورژانس و بستری و پاراکلینیک) را برای شهروندان خود ایجاد نمایند.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال آیا کرونا در روند اجرای سند اختلال ایجاد کرده است یا خیر، افزود: در زمان بحران کرونا در صورت تقاضای بخش دانشگاهی و غیر دانشگاهی به نحو مطلوب پاسخ داده شده است. لازم به ذکر است به جهت پوشش دادن بحران جهانی کرونا برخی تقاضا‌های دانشگاه‌های کشور سمت و سوی خود را تغییر داده و به سمت ایجاد بخش‌هایی مانند آی سی یو، عفونی، داخلی رفته و درخواست دستگاه‌های تصویر برداری (رادیولوژی و سی تی اسکن) رشد قابل توجه داشته است.

کریمی در خصوص تحقق تمامی اهداف سند تا ۱۴۰۴، گفت: هدف از طراحی سند نقشه راه درمان، تعیین ظرفیت لازم در بخش دانشگاهی و غیر دانشگاهی بر اساس فاکتور‌هایی مانند جمعیت، بیمارپذیری، متوسط اقامت و بعد مسافت و سایر اندکس‌های دیگر بوده است. از سوی دیگر برای تحقق اهداف سند، عوامل و فاکتور‌های دیگری مانند تخصیص منابع مالی، آمایش سرزمینی و مکان یابی نیز باید مد نظر قرار گیرد که در صورت وجود آن ظرفیت لازم در منطقه مورد نظر ایجاد و راه اندازی خواهد شد.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص ضعف‌ها و کاستی‌های سند نقشه راه درمان کشور، افزود: از آنجا که هیچ دستورالعملی جامع نبوده و بایستی به روز رسانی شود، سند موصوف نیز مطابق نیاز‌های جامعه نیاز به بازنگری دارد. به طور مثال اضافه کردن بخش‌های ویژه و بستری جدید شامل بخش آی سی یو مادران، بخش آی سی یو مسمومیت، بخش فوق تخصصی جراحی درون بین (آندوسکپی)، بخش توانبخشی، بخش جراحی سرطان و…، در بازنگری جدید مد نظر قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: معاونت درمان وزارت بهداشت در حال بررسی ایجاد ظرفیت برای بیمارستان‌های صحرایی و بیمارستان متحرک (پرتابل) در سند نقشه راه درمان کشور نیز است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار