به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، فیلم «اتاقک گلی» به کارگردانی «محمدعلی عسگری» و تهیهکنندگی «داود صبوری» از جمله فیلمهای سینمای دفاع مقدس در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود.
این فیلم که با سرمایهگذاری موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران به تولید رسیده، برداشتی مستند از عملیات مرصاد در سال ۱۳۶۷ و حضور لشکر ۲۷ محمد رسولالله (ص) در این عملیات برای مقابله با گروهک منافقین است. براساس داستان فیلم، دستهای از رزمندگان لشکر ۲۷ برای حفاظت از ساکنان روستای شیان از توابع استان کردستان که گرفتار هجوم وحشیانه منافقین به کشور شدهاند عازم این منطقه میشوند. فیلمنامه اتاقک گلی را که در بستری عاشقانه روایت میشود پدرام کریمی به نگارش درآورده است.
سردار «محمدقاسم ناظر» مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خصوص چرایی ورود به عرصهی تولید فیلم «اتاقک گلی» اظهار داشت: ما برای اینکه نقش پلید منافقین را به مردم و مخاطبان سینما نشان دهیم و به این موضوع بپردازیم که چه جنایتی در این روستا و در مجموعه عملیات مرصاد صورت گرفت و منافقین در آن چه نقشی داشتند، تصمیم گرفتیم تا به این مقوله در قالب فیلمی سینمایی بپردازیم.
سردار ناظر در اهمیت و ضرورت تولید فیلم با موضوع جنایات گروهک منافقین گفت: در حقیقت فیلم سینمایی «اتاقک گلی» میخواهد به مردم و مخاطبان این موضوع را نشان بدهد که خباثت منافقین در تعرض به مردم، آن هم مردمی که هیچ دفاعی از خود در برابر آنها نداشتند به چه شکل و صورتی بود. همانطور که در فیلم شاهدیم، فقط ۱۷ تن از رزمندگان عزیزمان در اتاقکی گلی و به دست نیروهای منافقین به شهادت میرسند.
وی افزود: البته رزمندگان ما با دفاع جانانه از مردم این خطه، توانستند منافقین را شکست بدهند و مردم منطقه را نجات دهند.
مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید کرد: مردم میدانند که منافقین چقدر جنایت کردند و در سال ۱۳۶۰ در کشور بسیاری از جوانان، پاسداران و نیروهای حزبالهی ما را در سطح شهرها به شهادت رساندند. آنها امروز هم تلاش دارند که به مردم و کشور ضربه وارد کنند.
«اتاقک گلی» پس از نمایش، مورد توجه بسیاری از مخاطبین و منتقدین قرار گرفت. در همین راستا نوشته شده است؛ «اتاقک گلی شاید جزو فیلمهایی از جشنواره چهل و یکم باشد که میتوان نشست و تا انتها تماشایش کرد.
فیلمی که قصه دارد؛ قصهاش چفت و بست روایی دارد و کارگردان توانسته فیلمنامه را در اجرا به ثمر بنشاند. فیلم لنگ روایت نیست؛ کُند نیست و ریتم و تمپو فیلم کامل حفظ شده است. فیلم قهرمان دارد و ما با او همراه میشویم.
فیلم به لحاظ کارگردانی فیلم قابل قبولی است و محمد عسگری انگار همه تجربههای دستیار کارگردانیاش را به کار گرفته تا فیلمی خوش سر و شکل ارائه کند.»
اتاقک گلی شب گذشته و در آئین اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نیز جایگاهی درخشان داشت و نام آن در میان کاندیدهای دریافت جوایز جشنواره بارها اعلام شد که سرانجام سهم این فیلم از میان جوایز ۲۴ فیلم حاضر در این دوره از جشنواره، سه سیمرغ بلورین و جایزه ویژهی آرمان بود.
سیمرغ بلورین «بهترین فیلم مقاومت»، سیمرغ بلورین «بهترین فیلم اول»، سیمرغ بلورین «ویژه هیأت داوران» و «جایزه آرمان» جایزه ویژه شهردار تهران، سهم «اتاقک گلی» از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود.
انتهای پیام/