پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

ضرورت تبیین نقش روحانیت در دفاع مقدس/ دفاع از وطن در برابر دشمن یک امر عقلی است

حجت‌الاسلام «محمدعلی متوسل فهادانی» گفت: دفاع یک امر عقلی است عقل می‌گوید که در مقابل حملات دشمن از خودت دفاع کن علاوه بر اینکه یک امر نقلی است و آیات و روایاتی در مورد دفاع از جان وجود دارد. 
کد خبر: ۵۷۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۲ - 17February 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، اگر آمار نسبتی شهدا در اقشار مختلف را در نظر بگیریم، تعداد شهدا نسبت به جمعیت روحانی و طلبه در دوران دفاع مقدس در مقایسه با سایر اقشار در صدر قرار می گیرد.

این آمارها بیانگر آن است که قول و عمل روحانیون در دفاع از ارزش‌های انقلابی، یکی است و روحانیون طی هشت سال دفاع مقدس در مبارزه با کفر، نقش فرماندهی را نیز برعهده داشتند. رزمندگان روحانی در همه عرصه‌های سخت همچون دفاع مقدس، جنگ‌های اعتقادی و مبارزه با طاغوت روحانیت در خط اول بودند.

در ادامه گفت‌وگوی دفاع‌پرس با حجت‌الاسلام «محمدعلی متوسل فهادانی» یکی از رزمندگان روحانی دوران هشت سال دفاع مقدس را از نظر می‌گذرانید.

دفاع یک امر عقلی است؛ عقل میگوید که در مقابل حملات دشمن از خودت دفاع کن

دفاع‌پرس: لطف کنید خودتان را معرفی کنید.

اینجانب «محمدعلی متوسل فهادانی» فرزند «جواد» متاهل، دارای 3 فرزند، ساکن یزد و دارای تحصیلات حوزوی هستم. درحوزه علمیه آیت الله گلپایگانی واقع در محله چهارمردان قم مشغول به تحصیل بودیم از اساتیدی که می توانم نامشان را بگویم حجج الاسلام: «شمایی، حسینی» بودند که از محضرشان استفاده می کردیم، در زمان جنگ تحمیلی و در حال حاضر به فعالیت های تبلیغی اشتغال داشته و دارم، فعالیت هایی از جمله برگزاری نمازجماعت، سخنرانی و....

دفاع‌پرس: در زمان انقلاب هم فعالیت داشتید؟

بله، آن مواقع در حوزه علمیه خان عکسی از شاه بود که با کمک برخی دیگر از طلاب برداشته شد و به اندازه توان در روشنگری علیه طاغوت اقدام کردیم از دیگر کارهایی که انجام دادیم تشکیل گروه سرود توسط بنده و برادرم و یکی از اهالی نجف آباد در آن زمان بود و گروه های خودجوش دیگرعلیه جنایات شاه جلسات مذهبی برگزار می کردیم مثلا دعای ندبه و بعد از آن سخنرانی داشتیم که در کنار سخنرانی به مباحثی که علیه طاغوت و ظلمی که به مردم می شد اشاره می شد.

دفاع پرس: از اعزام خود به جبهه بگویيد و بفرمایید در چه عملیات‌هایی شرکت کردید و در کدام مناطق و خطوط مقدم حضور داشتید؟

اولین بار از سمت آیت الله نوری همدانی چهار اتوبوس بودیم که به کرمانشاه اعزام شدیم و بعد از تقسیم شدن بنده را به سرپل ذهاب فرستادند درگیری بین نیروهای خودی و کومله بود یک آقایی آمد گفت شما طلبه ها آمدید اینجا چیکارکنید؟ درگیری هست و فلان و از این صحبت ها، ما هم لباس نظامی پوشیدیم و وارد درگیری شدیم بیشتر فعالیتمان تبلیغی بود اما در کنارش فعالیت رزمی هم داشتیم، 8 مرتبه از شهر مقدس قم و شهر دارالعباده یزد به مناطق جنگی همچون شاهین دژ، دخانیات، پاسگاه زید، سرپل ذهاب، قصرشیرین اعزام شدم و بعد از آن در منطقه مشغول به فعالیت های تبلیغی همچون نماز جماعت، بیان احکام و مسائل اعتقادی بودم.

دفاع پرس: برخی از همرزمانتان و شهدایی را که به خاطر دارید نام ببرید.

از شهدا و همرزمانی که بخاطر دارم «شهید موحدیان، شهید محمدرضا دشتی، شهید ساعتیان». شهید «موحدیان» عزیز اوایل طلبگی در حوزه علمیه خان با هم رفت و آمد داشتیم و در کلاس درس حجت الاسلام «مفیدی فر» حضور داشتیم یکی از طلاب پرشور و منظم و متعهدی بود که با اخلاق نیکو و پسندیده ای که داشت مشغول فعالیت های رزمی و تبلیغی در جبهه ها بود و در آخر به فیض شهادت نائل گشت.

دفاع یک امر عقلی است؛ عقل میگوید که در مقابل حملات دشمن از خودت دفاع کن

دفاع پرس: هدف شما از حضور در جبهه چه بود؟

فراخوان دادند و گفتند نیاز به حضور بیشتر طلاب و روحانیون هست و ما یک تکلیفی بر خود دیدیم تا امر دین را در آنجا تبلیغ کنیم و با رزمندگان جلسات مذهبی داشته باشیم و این طور ادای دین کرده باشیم و وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم.

دفاع پرس: در پایان ما را با یک خاطره از دوران دفاع مقدس میهمان کنید.

دفاع یک امر عقلی است عقل می گوید که در مقابل حملات دشمن از خودت دفاع کن علاوه بر اینکه یک امر نقلی است و آیات و روایاتی در مورد دفاع از جان وجود دارد.  توفیقی شد تا دفعاتی را در مناطق جنوب و غرب در جمع رزمندگان باشم، هرکدام از دوستان خاطره خودش را دارد از منطقه سر پل ذهاب و خاطرات ورود از جمعی از روحانیون و استقبال از روحانیون با گلوله های توپ و خمپاره تا شیرجه رفتن و گم شدن انگشتر نامزدی... 

در منطقه قصر شیرین تا منطقه بنه موتور سوار بودم که باعث تعجب رزمندگان که یک روحانی اینقدر در موتور سواری مهارت دارد و این تعجب هم بخاطر وضعیت منطقه بود و موتورهای پرشی که در آنجا بود کارهرکسی نبود که بتواند اینطور موتورها رو سوار بشود. در منطقه کوشک مشغول تبلیغ بودیم از توی کانال ها از این سنگربه آن سنگر می رفتیم سنگرها حدود 8 نفر بودند و تخته سیاه کوچکی داشتم که آن را بغل می کردم به سنگرها می بردم برای ترویج احکام و معارف و مباحث اعتقادی. 

زمانی که دشمن حمله کرد باید از کشور و ارزش ها دفاع کرد و به فرمان ولی فقیه و مرجع تقلید که اعلام می کند جبهه ها نیاز به نیرو هست بر همه واجب بود اعم طلبه و دانشجو و کارگر و دکتر و ..... که  گوش به فرمان دهند تمام اهداف بچه ها حفظ و حمایت از مرزهای آبی و خاکی و اعتقادی بود و گوش به فرمان ولی فقیه زمان خویش بودند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها