سخنگوی قوه قضاییه:

عفو رهبر انقلاب اسلامی دشمنان را ناکام کرد/ پرونده حمله به سفارت آذربایجان در مرحله تحقیقات مقدماتی است

ستایشی گفت: اقدام رئیس قوه قضاییه و موافقت رهبر معظم انقلاب با بخشش عمومی و گسترده متهمان و محکومان، حربه دشمن در ایجاد شکاف اجتماعی را کند و ناکام کرد.
کد خبر: ۵۷۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ - 14February 2023

عفو رهبری، دشمنان را ناکام کردبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «مسعود ستایشی» سخنگوی قوه قضاییه امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری از حضور معنادار مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن قدردانی کرد و اظهار داشت: برپایه رفراندوم ملی در قالب حضور مردم در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، بار دیگر صحنه تجلی استکبارستیزانه ملت ایران بود که چهل و چهار سال است این اراده را با ایستادگی و ثبات قدم تکرار کرده اند.

وی ادامه داد: افزایش حضور چشمگیر ملت در راهپیمایی امسال، تنها در افزایش تعداد نبود بلکه نشان از اراده انسان‌های مصمم و استواری بود که وقتی خباثت‌های دشمنان را مشاهده کردند برای حراست از انقلاب خود به میدان آمدند.

ستایشی تصریح کرد: البته دشمن کینه‌جو شکست خود را ابراز نمی‌کند، اما بی‌تردید در اتاق‌های سیاستگذاری خود در این باره فکر خواهند کرد.

ورود دستگاه‌های متولی به نحوه توزیع خودرو

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا توزیع نکردن خودرو احتکار است، گفت: تشخیص این امر برعهده مقام رسیدگی کننده براساس صلاحیت است؛ اگر احتکار باشد، برعهده سازمان تعزیرات حکومتی است و اگر در حوزه جرائم عمومی باشد هم در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب کشور خواهد بود.
وی ادامه داد: در مورد نحوه توزیع خودرو، چند مجموعه از جمله معاونت حقوق عامه و معاونت اقتصادی دادستانی کل کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت صمت و شورای رقابت و سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده‌اند و در حال بررسی هستند و در روز‌های آتی نتایج به دست آمده اطلاع رسانی می‌شود.

پرونده متهمان و محکومان در انتظار بررسی و مطابقت با معیار‌های عفو اخیر

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت پرونده دو خبرنگار؛ الهه محمدی و نیلوفر حامدی و اینکه آیا مشمول عفو اخیر قرار می‌گیرند، گفت: عفو معیاری است و پرونده‌ها با معیار‌ها انطباق داده می‌شود و با لحاظ استثنائات تعیین تکلیف خواهد شد.

وی ادامه داد: کار انطباق در حال انجام است و اندکی تا پایان بررسی‌ها تحمل داشته باشید؛ در ایام آتی تعیین تکلیف می‌شوند.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بقایی، مشایی، فریدون و جزایری هم مشمول عفو اخیر قرار خواهند گرفت، گفت: من می‌توانم برداشت حقوقی خود از پرونده‌های این افراد را اعلام کنم، اما تشخیص این موارد برعهده مرجع قضایی مربوطه است و باید کار انطباق پرونده با معیار‌های عفو انجام شود و چنانچه مشمول استثنائات نباشد، مشمول عفو و در غیر اینصورت مشمول عفو نخواهند شد.

تشکیل پرونده برای رئیس سازمان دامپزشکی دولت قبل

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر دستگیری رئیس سازمان دامپزشکی دولت قبل، گفت: براساس اعلام جرمی که از سوی یکی از سازمان‌های دولتی داشته و به نظر می‌رسد که از گزارش‌های مردمی برداشت شده است، پرونده‌ای در دادسرای ناحیه ۲۸ تهران مطرح و تصمیماتی نیز اتخاذ شده است و اکنون پرونده در مرحله تحقیقات قرار دارد.

پرونده حمله به سفارت آذربایجان در مرحله تحقیقات مقدماتی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره آخرین اقدامات دستگاه قضایی در پرونده حمله به سفارت آذربایجان، ضمن ابراز تأسف از وقوع این حادثه، گفت: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد و واجد محرمانگی است.
ستایشی اظهار داشت: ابعاد و زوایای موضوع با دقت بسیار و به صورت تخصصی در جریان رسیدگی قرار دارد و پس از اتخاذ تصمیمات بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

طرح شکایت از پلتفرم فیلیمو

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا قوه قضاییه درباره اقدام پلتفرم فیلیمو به دلیل پخش سریال سقوط بدون دریافت مجوز‌های قانونی ورود می‌کند، گفت: این موضوع در واحد قضایی مربوطه در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح شد و تحت رسیدگی قرار دارد.

وی یادآور شد: قوه قضاییه بنا به مأموریتی که طبق اصل ۱۵۸ قانون اساسی در رسیدگی به شکایات و تظلمات برعهده دارد، چنانچه شکایتی مطرح شود مطابق موازین قانونی ورود می‌کند.

ستایشی با تاکید بر اصل قانونی بودن جرم و مجازات، ادامه داد: چنانچه در مقررات قانونی در مورد افعال یا ترک افعال وصف مجرمانه وجود داشته باشد در صورت احراز مجرمیت برخورد قانونی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این موضوع در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد و در صورت تصمیم‌گیری اطلاع رسانی خواهد شد.

جزییات جدید از دادگاه رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی حرم شاهچراغ

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ گفت: نسبت به شناسایی مجرمان و تحقیق این پرونده اهتمام ویژه صورت گرفت که منجر به دستگیری متهمان شد.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای صدور قرار تامین و قرار نهایی و کیفرخواست انجام شد و پرونده به دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان شیراز ارسال شده است و تاکنون دو جلسه دادگاه در تاریخ‌های ۱۸ و ۲۴ بهمن برگزار شد.

ستایشی اظهارداشت: در این پرونده پنج متهم از اتباع خارجی هستند.

تسری عفو اخیر به متهمان بی‌سابقه بود

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درباره عفو گسترده محکومان و متهمان که با تقاضای ریاست قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و معظم له موافقت خود را اعلام فرمودند، گفت: میزان اهمیت وحدت ملی پیوستگی اجتماعی و جلوگیری از چنددستگی فرهنگی بود.

وی ادامه داد: بخشودگی جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات به پایان رسیده، حاکی از وحدت اجتماعی است، تسری این عفو بر متهمان از ویژگی‌های مهم و بی‌سابقه آن است که تاکنون سابقه نداشته همچنین معیاری بودن و ناظر بودن دایره شمول آن برمتهمان و ناظر بودن این عفو بر استثنائات از جمله ویژگی‌های مهم این عفو است.

ستایشی افزود: اقدام رئیس قوه قضاییه و موافقت رهبر معظم انقلاب با بخشش عمومی و گسترده متهمان و محکومان، حربه دشمن در ایجاد شکاف اجتماعی را کند کرد بنابراین این اقدام نشان داد بار اصلی انقلاب همچنان بر دوش ملت است.

وی ادامه داد: تجزیه و بخش کردن ملت به نفع دشمن و از اهداف اصلی او در دشمنی با ملت ایران است، هل دادن جوانان و بخش‌های آسیب پذیر سیاسی و اجتماعی به سمت دشمن اقدامی نابخشودنی است؛ بنابراین ادامه یافتن دستگیری و مودت در امتداد اقدامات کریمانه و پدرانه رهبر معظم انقلاب است.

اعلام آمادگی برای کمک به زلزله‌زدگان کشور‌های همسایه

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به وقوع زلزله در شهرستان خوی و همچنین در کشور‌های ترکیه و سوریه، اظهار کرد: به مصیبت زدگان زلزله در این سه نقطه تسلیت عرض می‌کنیم، آمادگی کامل داریم تا به کمک زلزله زدگان شهرستان خوی و کشور‌های ترکیه و سوریه بیاییم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها